עבודה
עבודהצילום: פלאש 90

ועדת השרים לענייני חקיקה תצביע מחר (ראשון) על הצעת חוק של ח"כ דב חנין לפיה יקוצר שבוע העבודה ל-35 שעות במקום 45 כפי שקבוע כיום. 

חנין אמר הערב כי "הנתונים מראים ששבוע העבודה הישראלי הולך ומתארך בעוד השכר נשאר קפוא. אנחנו עובדים יותר ויותר, משתעבדים למקום העבודה אבל, למרות זאת, במקרים רבים לא מצליחים לגמור את החודש. אנחנו עובדים יותר ויותר שעות ביממה ומשקיעים הרבה פחות במשפחה, בבני הזוג, בחברויות, בפעילויות פנאי, בתרבות, בספורט, בבילויים ועוד.

שעות העבודה המתארכות הופכות את העבודה במקרים רבים לקשה ומפרכת ואף פוגעת, על פי מחקרים, בפיריון העבודה. כאשר על פי הרציונל הקפיטליסטי המגמה הזו רק תלך ותקצין על המדינה להתערב להפחית את מספר שעות העבודה. ירוויחו מכך העובדים, אך בסופו של דבר גם החברה כולה".

לדבריו, קיצור שבוע העבודה מ-45 ל-35 שעות הוא צעד חיוני מבחינת תנאי העבודה של ציבור השכירים בישראל אך הוא מהווה גם תרומה חשובה לצמצום היקף האבטלה: הודות לקיצור שבוע העבודה, ייקלטו בעבודה עובדות ועובדים נוספים.

"מספר שעות העבודה בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי: 1,856 שעות בממוצע בשנה לעובד. אולם, לפחות ל-277 אלף ישראלים ימי העבודה הארוכים לא אפשרו אפילו לצאת ממעגל העוני, ויותר ויותר משפחות עובדות מצטרפות למעגל העוני. למרות העבודה המרובה, מבחינת שיעור העוני מדינת ישראל ממוקמת במקום השני מהסוף בין כלל מדינות ה-OECD".

חנין הוסיף "על פי תכנית חדשה של ראש הממשלה, אנחנו עומדים לעבוד עוד יותר: הפיילוט שמקדם נתניהו יאפשר בשלב ראשון למעסיקים בעסקים חדשים להעסיק עובדים גם 12 שעות ביום – מבלי לשלם להם שעות נוספות, כל עוד לא עברו את המכסה שתחושב מעתה באופן חודשי במקום יומי.

''בעוד חוק שעות עבודה ומנוחה, לפיו יום עבודה סטנדרטי אמור להימשך 8.5 שעות ועל כל שעה נוספת על המעסיק לשלם תוספת, כעת יוכלו המעסיקים לתמרן את שעות העובד כך שבסיכום החודש לא יעבור את מכסת השעות הנוספות החודשית כפי שנקבעה במתווה החדש (187 שעות), כשבפועל בימים רבים במשך החודש הוא עבד 10 ואפילו 12 שעות. לפי הגדרה זו של 187 שעות עבודה חודשיות, אמור העובד הישראלי הממוצע לעבוד 2,244 שעות שנתיות עוד לפני שהוא מגיע לשעות הנוספות".