מצלמה צלמים קולנוע סרטים
מצלמה צלמים קולנוע סרטיםצילום: פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר הרב שמואל וייס, ראש אולפנת צביה רבבה, על העבודה סביב הסרט 'מתנות קטנות' שזכה במקום הראשון בפסטיבל הקולנוע לנוער בהרצליה.

בראשית דבריו מספר הרב וייס על תוכנו של הסרט המתאר לבטים מורכבים וסבוכים של אם פונדקאית, לבטים הכוללים גם לבטים הלכתיים בין שיטות שונות.

הרב וייס מציין בדבריו כי עבור האולפנה בראשה הוא עומד מגמת תקשורת היא גורם חינוכי משמעותי מאוד שבכוחו להעלות דילמות והתלבטויות יחד עם הצוותים החינוכיים ולקיים דיונים שכאלה בכיתות. "אנחנו רואים בסרט הזה דילמה שהיא גם הלכתית, והיה חשוב להציג אותה במהלך הסרט, ולכן השמענו את דעתם של הרב בורנשטיין והרב אבינר דרך הסרט, וזה מה שנגע".

עוד מוסיף הרב וייס ואומר כי בפסטיבל בו זכו הבנות במקום הראשון, פסטיבל שהתקיים דווקא במסגרת כללית ולא כזו המשויכת לציונות הדתית עלה והתברר כי עולם התורה נוגע בעולם המעשה והדילמות הרפואיות קשורות לדילמות ההלכתיות. "עולם ההלכה לא נשאר רק בבית הכנסת אלא יוצא אל החיים. זו האמירה הגדולה של הסרט, וזה מה שנגע בוועדת השופטים".

ומה לגבי בני נוער? עד כמה סוגיות מורכבות שכאלה מדברות אליהם? הרב וייס מציין כי בחירת הנושא לסרט על ידי הבנות נעשתה משום שמדובר בנושא הקרוב לליבן, נושא שנוגע להיותן חלק מהכוח הנשי הביא חיים לעולם ועם זאת כאשר הדבר אינו מתאפשר עולה האפשרות לעשות חסד עצום במהלך זה של אם פונדקאית.

ומה באשר לבני הנוער האחרים? הרב וייס מודע לכך שהנושא פחות מעסיק אותם והראיה לכך היא הנושאים שבהם עסקו הסרטים האחרים, סוגיות ההתמודדות עם עולם האינטרנט והסמארטפונים, ודווקא מתוך כך בלט ייחודו של סרט זה, "פתאום יש סרט שעוסק בתחום של חסד באופן מאוד מיוחד ומעניין".

עוד נשאל הרב וייס על התמורות המשמעותיות בעולמן של הישיבות והאולפנות ביחס לקולנוע בפרט ולתרבות ואמנות בכלל. "בשנים האחרונות נעשה שינוי מאוד מבורך בעשייה הקולנועית בציונות הדתית. יותר אולפנות וישיבות תיכוניות מכניסות את מגמות התקשורת ורואות בהן כלי חינוכי, לא רק כמייצר קולנוע, אלא כמה שמביא לידי ביטוי את העולם הפנימי של התלמידים".

הרב וייס רואה בזכיית בנות האולפנה במקום הראשון לא פחות מאשר 'קידוש ה'', בין השאר משום היכולת לקחת את הטכנולוגיה המתפתחת שהקב"ה הוריד לעולם ולמנף אותה ככלי חינוכי", כלשונו. להערכתו גם אם עד כה ההצלחות של הקולנוע הצעיר בציונות הדתית מתמקדות באגף הדוקומנטארי, בקרוב תגענה גם הצלחות בתחום העלילתי.

בהמשך השיחה עמו עלתה סוגיית המחיר שמשלמים, כן או לא, העוסקים בקולנוע בדרך ליצירה שזוכה במקום הראשון. הרב וייס נשאל אם נכון וניתן לכנות 'קידוש ה'' עמל הכולל גם חשיפה לתכנים בעייתיים ומורכבים שהרי לא ניתן לעשות קולנוע מבלי לצפות בקולנוע, לא ניתן ליצור בקולנוע מבלי לבקר קולנוע בעייתי, וההיחשפות הזו יכולה לטמון בחובה לא מעט מהמורות.

הרב וייס סבור שאכן מדובר בשאלה מאוד גדולה, כלשונו, אך "הציבור שלנו, הציוני דתי, בעשורים האחרונים מצליח להבין שהמגמה היא לראות איפה ניתן להתמודד עם המציאות שסביבנו, לא בהגבהת חומות אלא לראות בכך הזדמנות להכניס את התורה למקומות שבזמן הגלות לא הייתה שם. זו דרכנו להעביר מסרים, זו דרכנו לחשוף את הציבור הכללי לדילמות ערכיות מוסריות והלכתיות וזו דרכנו להכיר בכך שעולמה של התורה הוא גדול הרבה יותר. אנחנו רואים בעצמנו שליחים להוצאת התורה מבית המדרש ולתת לה ביטוי בכל תחומי החיים".

באשר למחירים מעדיף הרב וייס לכנות אותם כהתמודדויות וכהזדמנויות להתמודדות. "גם כשהתורה פוגשת את הרפואה, המשפט, הכלכלה או הצבא יש לכך מחירים. אלו התמודדויות ולא מחירים. אלו הזדמנויות להתמודדויות". דוגמא לחשיבות עולם היצירה הוא מציג בביקור שערך בשבוע שעבר במגמת הקולנוע ושם עלה דיון בנושא פמיניזם ויהדות בעקבות סרט שהבנות ראו. הדיון, מספר הרב וייס, היה תוסס חי ומרתק הרבה יותר מאשר דיון תיאורטי ומעט מנותק שיכול היה להיווצר מבלי להשתמש בכלי הויזואלי קולנועי לו נחשפו התלמידות.

"אנחנו מאמינים באולפנה שלנו בכך שהחינוך לא נעשה מתוך פחד ושאלה מתמדת אודות המחיר, אלא מתוך רצון להפגיש את הבת עם תורה גדולה שנוגעת לכל רבדי החיים, עם תורה שיש בה רלוונטיות למה שקורה היום, ודרך האמצעים הללו, כמו התקשורת, להבהיר לבנות את המורכבות שדורשת זהירות והצלחה וברכה מאוד גדולה".

לקראת סיום נשאל הרב וייס מה הלאה, לאן הולך ומתקדם סרט שכזה שזכה במקום הראשון, או שמא התפיסה היא 'סרטיה של בת מלך פנימה'? מתשובתו של הרב וייס נראה שהוא מעדיף את האפשרות השנייה. "אנחנו לא עסוקים בלרוץ עם הבנות לתחרויות כי המטרה היא עבודה פנימית. היצירה נועדה ליצירה בתוך האולפנה. המעניין הוא שבסרטי הגמר של החמ"ד הסרט לא עלה אפילו לא לסרטי הגמר בעוד בציבור הכללי הוא זוכה במקום הראשון. הבשורה של הסרט הזה היא דווקא בחשיפה לציבור הכללי. בחמ"ד יש הרבה מה ללמוד מסוג כזה של סרטים".