גפני והשגריר
גפני והשגרירצילום: דוברות

צוותי מו"מ מטעם ממשלות ישראל והולנד ייפגשו בהקדם על-מנת להגיע להסכמות שיאפשרו את המשך תשלומי הרנטה שמשלמת ממשלת הולנד לניצולי שואה יוצאי הולנד, חרף בעיות משפטיות בעקבות האיסור על כפל קצבאות בחוק ההולנדי.

בדיון תקדימי בהשתתפות שגריר הולנד בישראל, שיבח היום (ד') יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה), את ממשלת הולנד "שלמרות הבעיות החוקיות שנתגלעו בהולנד, נמנעה זו מלעצור את תשלום הרנטות בפועל. הרנטה שנותנת ממשלת הולנד היא מכובדת מאוד. נותנים ברמה הגבוהה ביחס למדינות אחרות".

גפני קידם בברכה את השגריר שבעקבות פגישתם בשבוע שעבר הביע נכונות להשתתף בישיבת ועדת הכספים היום על-מנת להביע את נכונותה של ממשלת הולנד לדון בנושא ולהגיע להסכמות. ח''כ גפני סיפר שהיתה לו פגישה טובה עם השגריר וכי "לאחר בדיקת הנושא בימים האחרונים אין לו השגות לגבי ממשלת הולנד וכי הוא מברך אותה על הסיוע שמעניקה לניצולי השואה".

לשגריר אמר גפני כי "הדאגה לניצולי השואה היא אחד הנושאים החשובים ביותר לנו, לאחר ששליש מהעם היהודי נספה בשואה. יש לנו חובה מוסרית לעשות כל שאפשר למען הניצולים שנמצאים איתנו כאן בארץ".

מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה, עפרה רוס, אמרה כי "במשך שנה היתה לנו תכתובת עם ממשלת הולנד באמצעות השגרירות ולאור החלטתה לבטל את הרנטה בעקבות התשלומים שהוחלט כאן בישראל להעביר לניצולים בתוספת מאז 2013, החלטנו בעצה אחת עם ארגוני יוצאי הולנד, שמכיוון שהתקבולים מממשלת הולנד גבוהים יותר, נפסיק את התשלומים שלנו.

''פנינו בעקבות ישיבת ועדת הכספים בשבוע שעבר לשגרירות, בבקשה שיעשו מאמץ להבהיר את המצב המיוחד שנוצר כאן ולא להפחית את הקצבה שממשלת הולנד משלמת לאור החקיקה החדשה בישראל שעוסקת בהשלמת התקבולים. הסברנו שמה שאנחנו משלמים זה בגין רדיפות השואה ולא תשלום שבא לרווחתם של הניצולים ולא פנסיה, אלא תשלום בגין הנרדפות וביקשנו שממשלת הולנד תעשה את המאמץ בעניין", סיפרה.

שגריר הולנד בישראל, גִ'יל בֶסְחוֹוֹר פְּלוּחְ, אמר שהוא שמח להופיע בפני הוועדה וכי "נציגי שתי הממשלות ייפגשו על-מנת למצוא פתרון שיספק מענה הולם לניצולי השואה. אני בטוח שנמצא פתרון ראוי ומעדיף לא להיכנס לפרטים בשלב הזה. ממשלת הולנד רואה חשיבות רבה לסיוע ולתמיכה באנשים הללו".

ניצולי שואה יוצאי הולנד שהשתתפו בדיון הודו ליו"ר הוועדה גפני על מהירות הטיפול וההירתמות שלו לנושא וביקשו להעביר מסר לממשלת הולנד באמצעות שגרירה בישראל.

נציג מרכז הארגונים של ניצולי השואה, המייצג את ניצולי הולנד, חנוך וייסברג, אמר כי "הכספים שמשולמים בישראל אינם לא פנסיה ולא הכנסה מרכוש ולכן לא אמורה להיות בעיה של חפיפה בתשלומים".

ראובן עוזר מהעמותה הפרלמנטרית של ניצולי השואה ציין כי "הכספים שאנחנו מקבלים מהאוצר הם בגין העוולות של הגרמנים במלחמת העולם השנייה והתקבולים מממשלת הולנד הם דבר אחר".

מזכיר ארגון עולי הולנד, אנדרי בוארס, אמר בדיון "יש כ- 12 אלף עולי הולנד בישראל. דיברנו עם עפרה רוס והגענו להסכמה שלא ישולם התשלום מממשלת ישראל כדי לא לפגוע בתשלום מהולנד. החוק ההולנדי לא מאפשר כפל תשלומים. אנחנו מברכים על הפשרה שמנסים לקדם יו"ר ועדת הכספים גפני והשגריר פְּלוּחְ ומקווים שזה יהיה הפתרון".

היועצת המשפטית של הרשות לניצולי השואה, גליה מאיר אריכא, הסבירה כי "יש כאן שתי קצבאות, אחת מממשלת הולנד, אחת מוועידת התביעות ועוד השלמה שלנו לפי חוק נכי רדיפות הנאצים. זה מתחיל מ- 2200 ₪ ויכול להגיע גם ל- 10,000  הכל לפי מידת הנכות. הקצבה ההולנדית עומדת על כ- 1,000 עד 2,500 יורו.

''התכנית הלאומית שלנו נועדה להיטיב עם יוצאי גטאות שבעבר לא קיבלו קצבת נכות. מלכתחילה, מי שקיבלו קצבה ממדינה מערב אירופית לא היו אמורים להיכלל בתכנית הזו אלא רק לאחר התיקון לחוק ב- 2013. נדהמנו מהיושר וההגינות של יוצאי הולנד, שבאו והעלו את הנושא", הודתה.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) אמרה בדיון כי "מאחר שמדובר בקבוצה של 600 איש בסה"כ וההיסטוריה לא מאירה באופן חיובי את מה שקרה ליהודים בהולנד, יש מקום שממשלת הולנד תמשיך את התשלומים. 600 איש זה לא כסף גדול, במיוחד כשמדברים על הנקודה השחורה ביותר בתולדות האנושות, לפחות בתקופה המודרנית''.

ח"כ לוי-אבקסיס ביקשה "לצאת בהבהרה שהניצולים שקיבלו בתקופה מסוימת כפל תשלומים לא יידרשו להחזרים רטרואקטיביים. קיבלתי פניות ואנשים חוששים שלא יגובש הסדר עם רטרואקטיביות". עוד אמרה, כי לפי כל הפרמטרים, אין סיבה להפסיק את הרנטה מהולנד, שכן מדובר באנשים שאינם עובדים עוד והכספים שמקבלים מהתיקון לחוק בישראל אינם בגין פנסיה. ''יש לגלות רגישות כלפי אנשים שלא נותר להם עוד הרבה זמן לחיות".

יו"ר הוועדה גפני השיב לה, כי "בכל הסדר שיגובש לא יהיו החזרים רטרואקטיביים. ממשלת הולנד ראויה לשבח בעניין הזה ומתנהגת בעניין הזה באבירות. יש מה ללמוד לממשלת ישראל מממשלת הולנד".

עוד ציין כי כספים שהוחלט להקצות לניצולי השואה עוד ב-2014 ולא נוצלו, לא יוחזרו לאוצר אלא ישולמו בסופו של דבר לניצולים. ''אני אדאג לכך. זה כסף שהוקדש לניצולים וגם אם נשאר משהו, בין השאר בגלל הוויתור של יוצאי הולנד עקב החשש מביטול הרנטה, הוא לא יוחזר לאוצר. אני מעריך שנגיע להסכמות עם ממשלת הולנד ויגובש פתרון. ועדת הכספים תעקוב אחרי ההתקדמות בעניין", הבטיח.