בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: Amos Ben Gershom/GPO

1. אי אפשר שלא להעריך את המאמץ שמשקיע ראש הממשלה בהעברת מתווה הגז.

בסופו של דבר הרווח הפוליטי שיפיק נתניהו מהעניין הוא שולי, והרושם שלפחות אני מקבל הוא שנתניהו באמת מאמין שמדובר בנושא שחשוב לעתידה של מדינת ישראל.

כחלק מזה בחר נתניהו להגיע באופן אישי לבג"ץ, על מנת להסביר לשופטים את עמדתו לפיה יש להסיר גם את המכשול האחרון מעל אישור המתווה, מכשול העתירות לבג"ץ.

לא פשוט לקבל החלטה כזו, צריך מידה לא מבוטלת של אומץ לעמוד בפני השופטים ולדבר כמי שמקצועו איננו עריכת דין, ודאי במקרה הזה שבו עומדת על הכף יוקרתו של נתניהו כראש הממשלה. מדובר גם בצעד חסר תקדים, מאחר שראשי ממשלה ושרים ממעטים מאוד להופיע באופן אישי בפני שופטי בג"ץ, שכעניין שבשגרה שומעים רק עורכי דין.

אך למרות כל דברי ההערכה הללו, למרבה הצער עשה כאן נתניהו שגיאה גסה.

2. כפי שכבר ציינתי בעבר בהזדמנויות אחרות, בפני שופטי בג"ץ עומדת להכרעה שאלה פשוטה מאוד: האם הפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים נעשתה בהתאם לחוק?

התשובה לשאלה פשוטה למדי. אם הסיבות לאישור המתווה נוגעות ליחסי החוץ או לענייני ביטחון הרי שהתשובה לכך היא חיובית והמתווה הוא חוקי (גם אם הוא גרוע מאוד). אם הסיבות לא נוגעות ליחסי החוץ או לענייני ביטחון הרי שהתשובה שלילית והמתווה לא חוקי (גם אם הוא מתווה נפלא שיביא למדינת ישראל 1,000 שנות שגשוג ופריחה).

על מנת להגיע למסקנה בשאלה הצרה הזו, שהיא כאמור השאלה החוקית היחידה שצריכה לעמוד לנגד עיניהם של השופטים, אין שום צורך אמתי בהופעתו של ראש הממשלה. ההופעה בבג"ץ מעידה אמנם על נחישות, אבל היא מיותרת לחלוטין.

3. ואולי "אם לא יועיל לא יזיק"? אז זהו שלא. הופעה כזו של ראש הממשלה בבג"ץ מזיקה מאוד. היא אולי איננה מזיקה בהיבט הצר של הדיון סביב מתווה הגז, אולם היא בודאי מזיקה בהיבט של היחס הנכון בין שלוש רשויות השלטון.

ראש הממשלה והממשלה כולה אמנם נדרשים לציית לפסקי הדין של שופטי בג"ץ ולרשות השופטת בכלל, אולם חובת הציות הזו איננה נגזרת מכפיפותה של הרשות המבצעת לרשות השופטת. הרשות השופטת איננה "חשובה" יותר מהרשות המבצעת, בראשה עומד ראש הממשלה.

הסיטואציה בה ישבו להם בניחותא חמישה שופטים בנחת על כסאותיהם, ולמרגלותיהם יעמוד ראש הממשלה וינסה להסביר ולתרץ, מקבעת תמונה של יחסי כוחות מעוותים. התמונה הזו, גם אם לא תצולם, אסור שתתרחש.ראש הממשלה כאדם פרטי צריך בודאי להתייצב אישית לכל הליך משפטי המתנהל בעניינו. ראש הממשלה כראש ממשלה לא צריך ולא ראוי שיתייצב בפני בית המשפט, גם אם זהו בית המשפט הגבוה לצדק. בבית המשפט יתייצבו בכבוד פרקליטים, יועצים ופקידים, בכירים ככל שיהיו. ראש הממשלה יתכבד וישב בלשכתו.

4. מעבר לצד ההצהרתי, דומה שנתניהו עומד לעשות טעות נוספת, ולתת בהבל פיו את הלגיטימציה לבחינה רחבה מדי של מתווה הגז בפני בג"ץ.

הניסיונות להסביר עד כמה המתווה טוב וראוי מחמיצים כאמור את לוז העניין. בג"ץ כלל לא מוסמך לבדוק האם המתווה טוב וראוי. השופטים יחרגו ללא כל ספק מהמנדט שיש להם בנושא הזה, כך היא דרכם. אולם, לראש הממשלה אסור לתת לכך את הלגיטימציה בהופעתו ובדבריו.