מדפסת תלת מימד של Formlabs
מדפסת תלת מימד של Formlabsצילום: סיסטמטיקס

כנס מיוחד שהתקיים במכללת ג'ון ברייס בחיפה עסק בקשר שבין תעשייה להדפסה תלת ממדית, הענף שמסעיר בשנים האחרונות את הדמיון עם יכולותיו שעדיין אינן ברורות דיין, אך ברור שיש בהן כדי לשנות את אורח חיינו באופן משמעותי.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יריב עינבר, מנכ"ל המכללה המספר על עשרות תעשיינים שהגיעו לכנס על מנת להכיר את השינויים שהענף החדש צפוי להביא אתו ואת דרכי ההתמודדות הנכונות להם כתעשיינים ולעולם כולו מול השינויים הללו.

דוברי הכנס עסקו במעבר מייצור קונבנציונאלי לייצור באמצעות הדפסה תל מימדית, בהכשרה הנדרשת לשם כך ועד תחומי תעשיית התעופה והחלל. "היה כנס מרתק שנתן סקירה על כל הנושאים החמים בתחום הזה", אומר עינבר המציין כי אם לאזרח הפשוט הנושא נראה מורכב וגדוש בדמיון ובאפשרויות, הרי שגם לו עצמו, כמי שעסוק בתחום זה מזה זמן רב עדיין לא ברורות כל ההשלכות של העידן החדש.

"כולנו מבינים שהמהפכה הזו משנה סדרי עולם, ודי ברור לכולם שאם ההדפסה התל מימדית מאפשרת הדפסה של מכלולים מורכבים כמו תיבת הילוכים עם כל גלגלי השיניים ביחידה אחת מבלי שמישהו צריך להרכיב אותם, אז מן הסתם אותו אדם שמרכיב יאבד את פרנסתו. המכונה מדפיסה את החלק ישירות לתוך הרכב שלי. אלו דברים בסיסיים.

''זה בדיוק כמו שאם מתקינים לי היום מונה מים דיגיטאלי שמשדר לרשות את הקריאה, ברור לי שזה גורם לאיבוד פרנסתו של הבחור שהיה קורא, אבל יש דברים שהם הרבה מעבר לכך ואותם אנחנו לא מסוגלים לחזות כי זה מעין ריבית דריבית".

אך לצד החשש מאבטלה המונית ומהשלכות שליליות לעולם ההדפסה התלת ממדית, מעדיף ענבר לראות בעידן החדש גם הזדמנות, בעיקר לנוכח מקצועות חדשים שמתווספים לשוק, מקצועות שבעבר לא היו קיימים. אחת הדוגמאות לכך היא ה'מרנדר', מקצוע שטרם נמצא לו שם מתורגם בעברית והעוסק בו ממיר את המודל התלת ממדי שעל גב המסך למכונת הייצור. "זה מקצוע שלא היה קיים לפני שנתיים, ואני מעריך שבעוד חמש שנים הוא יהיה מקצוע מאוד מבוקש".

מדפסות תלת מימד - בקרוב בכל בית?

האם גם מקצוע זה יימוג מהעולם חמש שנים אחר כך? ענבר מעדיף לחשוב שלא שכן לטעמו אנחנו עדיין רחוקים מהעידן בו רובוטים יחליפו את בני האדם. עדיין יש צורך בראיה ובמחשבה האנושית, בטביעת העין של האדם ובהכרעות שלו בשטח.

לדברי ענבר יש להתכונן לתקופה החדשה לצד הדאגה הרצויה מהשינויים התעשייתיים ומגלי הפיטורים העשויים להגיע. "עד עכשיו דיברנו על ההפחדה, אבל אני סבור שצריך להתכונן לדבר כזה. זה טוב לדאוג אבל יש כאן הזדמנות. בארה"ב אובמה לקח על זה פיקוד ואחריות אישית ונתן בקונגרס הרצאה ואמר שבמקום לפחד מהמכונות שישתלטו עלינו בואו ננצל את הטכנולוגיה החדשה ונחזיר את המשרות מסין.

''בעשרים השנים האחרונות עברו המשרות מארה"ב לסין וכעת יש לנו הזדמנויות להקים מעבדות ייצור בחלקים נרחבים של ארה"ב ולהחזיר את היצור מסין אלינו", אומר עינבר המציין שורת מפעלי ענק שכבר החלו בהחזרת הייצור מסין לארה"ב לאור גישה זו.

בעקבות דבריו אלה נשאל עינבר אם מדובר בפתרון נקודתי מקומי לאומי, אך לא בפתרון כלל עולמי, שכן השבת חברות מסין לארה"ב או לכל מדינת אם אחרת תוביל לפיטורין המוניים בסין ובממד הכלל עולמי הבעיה נותרת בעינה. ענבר משיב ואומר כי במסגרת המהפכה תעשייתית עלינו לדאוג לעצמנו. זו הגישה האמריקאית. "אני חושב שגם כאן אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו ופחות מטריד אותי מה שקורה בסין. אני חושב שאם נדע להביא לכאן עוד מפעלים בתחום הטכנולוגיה החדשה, יידרשו עוד ידיים עובדות, נדע להגדיל כמות משרות ולעשות מהלימון לימונדה".

עם זאת הוא מעיר ואומר כי בעוד אצלנו המבט קדימה מגיע לכל היותר עד סוף הקדנציה, אצל האמריקאים המבט מגיע לעשר וחמש עשרה השנים הבאות. "פה הבעיה שלנו בישראליות שלנו. בעלי מפעלים פרטיים שאיתם שוחחתי מבינים את הדברים. זה עדיין לא מגיע מגבוה. לראש הממשלה שלנו אין עדיין זמן לזה, אבל במפעלים הפרטיים מבינים את האיום שיכול להיות הזדמנות שיש בה פוטנציאל".

עינבר מציע לישראל לעשות שלושה אחוזים ממה שעשו האמריקאים ובכך לא יהיה בישראל אף לא מובטל אחד. באשר להכשרת הדור הבא של התעשיינים מפתיע עינבר ומספר כי הכשרה זו אינה מדברת ומתמקדת דווקא בדור הצעיר, אלא דווקא בגיל הבוגר יותר, ומסתבר ממחזורי ההכשרה שבמכללה שלו דווקא בני החמישים הם המצליחים להשתלב ולהצליח היטב בתחום החדש, ואף לנצל ידע מוקדם שיש להם כדי לקדם את העידן החדש מבלי להיבהל ממנו. "זה הפתיע גם אותי".

מהשיחה על הסוגיה הכלכלית תעשייתית של עידן המדפסת התלת ממדית ביקשנו מעינבר לעבור מעט לפיקנטריה ולספר מה עוד צפוי בעולם זה של הדפסה לאחר שראינו את האקדח המודפס ולאחר הדיבור על מנוע רכב מודפס.

"הדבר הבא הוא הדפסת מזון, ואלו דברים שקורים כבר היום. נוכל לייצר עוגה בצורה של קופסת טונה וכו', קצת לבלבל את חוש הטעם, ואפשר לעשות כאן הרבה משחקים. ראיתי בחו"ל ייצור של עוגות מדמויות אכילות של החתן והכלה, דמויות אוטנטיות לחלוטין אם כי לגבי הטעם אני מסופק...".

ועד כמה התחום הזה צפוי להגיע לבית של כל אחד מאיתנו? "היום ניתן לקנות מדפסת ביתית פשוטה בכמה אלפי שקלים, כארבעת אלפים או חמשת אלפים שקלים, שבה ניתן לייצר מוצרים כמו מתקן לעטים, משקפיים, דברים בגודל של שתי קופסאות סיגריות. זה הגודל שעליו אנחנו מדברים והדברים יוצאים ברמה לא רעה ובמחיר שפוי לחלוטין".

לזאת הוא מוסיף ומציין כי כבר כעת ישנם מדפסות זולות הרבה יותר שמגיעות מסין. מדובר במדפסות במחיר של אלף שקלים. האיכות שם אמנם נמוכה, אך יש בכך כדי להבין את הפוטנציאל ואת היעד אליו מתקדמים.

להערכתו של עינבר השימוש במדפסות יישאר בשלב זה כגימיק ולא כחלק מהשימוש השוטף שנועד לחסוך עלויות של מוצרים. "אני לא בטוח שזה יחסוך באמת. זה בעיקר יהיה גימיק. אם אני מדפיס לאשתי מתנה אישית ממותגת עם השם שלה והמאפיינים שלה זה יהיה טרנד גדול, זה טרנד שתפס בארה"ב ולא כל כך אצלנו.

''אנחנו מאוד אוהבים להעתיק את האמריקאים. טרנד אמריקאי מגיע לכאן אחרי שנה או שנתיים. כמי שקורא הרבה על התחום, חוקר ולומד, אני רואה שבכל מה שקשור להדפסה תלת ממדית אנחנו שנתיים אחרי האמריקאים ובקרוב זה יגיע גם לכאן".