ניסן סלומיאנסקי
ניסן סלומיאנסקיצילום: הילה סובול

בוועדת החוקה של הכנסת אמור היה להיפתח היום, בצל ביקורת לא מבוטלת, הדיון על 'חוק ההשעיה' המבקש לאפשר את הדחתם של חברי כנסת ברוב של 90 חברי כנסת, אולם בעקבות דברי יו"ר הכנסת ולפיהם אין בכוונתו לאפשר את קידומו של החוק החליט יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת ניסן סלומיאנסקי לבטל את הדיון שתוכנן.

את דבריו אמר יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, בכנס של המכון לדמוקרטיה. אדלשטיין הבהיר כי כל עוד הוא היו"ר לא יאפשר את קידומו של חוק שכזה, וכי היו ראשי ממשלות בעבר שלא רצו לראות בכנסת גם חברי כנסת כמותו, וכדוגמה הזכיר את ראש הממשלה שהיה כאן לפני עשר שנים, היינו אריאל שרון בתקופת העקירה מגוש קטיף, כאשר אדלשטיין היה חלק מקבוצת "המורדים" בליכוד.

הדיונים סביב החוק מתקיימים לאחר מטח ביקורת שנשמע בימים האחרונים, בין השאר גם מחברי קואליציה הסבורים כי החוק שיוצע בסופו של יום יהיה גדוש בהסתייגויות שלא יאפשרו פתרון לבעיה עמה מבקש החוק להתמודד. זאת מעבר לחשש הקיים ולפיו בג"ץ ידחה את החוק במידה ובכל זאת יהיו לו שיניים משמעותיות.

נזכיר כי אתמול התייחס גם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, להצעת החוק בביקורת ואמר כי החוק המדובר "חוטא למהות הכנסת שהיא נציגת הריבון ולא הריבון עצמו, חוטא לציבור הבוחרים''. לדבריו, ''חברי כנסת שחטאו בפלילים או שקיים חשד לעבירה פלילית מצדם, הרי שהיועץ המשפטי לממשלה צריך להורות על חקירה ובדיקה בעניינם, ויש למצות איתם כל ערכאה פלילית רלוונטית לאחר הסרת חסינותם. ואולם אסור לתת לכנסת, שנציגיה נבחרים על ידי הציבור, להפוך בעצמה את דבר הציבור. כנסת שתוכל, גם אם בצדק, להחליט היום על הפסקת כהונתם של נציגי ציבור כאלה תורה מחר, שלא בצדק, על הפסקת כהונתם של אחרים- ואנה אנו באים?''.

טענת הנשיא ריבלין אסור לתת לכנסת, כרשות מחוקקת ומפקחת, להפוך לגורם חוקר ומעניש. ''מצב כזה יחטא ויחבל בתכליתה לאורך זמן, והנפגעת היחידה תהיה מדינת ישראל".

בדיון שאמור היה להתקיים היום תוכננה השתתפותם של נציגי התנועה למשילות ודמוקרטיה הסבורים גם הם כי לא בחוק ההדחה יבוא מענה לחברי כנסת מסיתים ותומכי טרור. "הכלי הנכון להתמודד עם חברי כנסת שמשמיעים דברי שבח ואהדה לטרור הוא הכלי הפלילי, והעובדה שחברי הכנסת איבדו את האמון ביכולתה של מערכת התביעה ומערכת המשפט להגן על הציבור בישראל, צריכה לעורר את שתי המערכות הללו לחשבון נפש מקיף ויסודי".

היועץ המשפטי של התנועה, עו"ד שמחה רוטמן, אומר כי "יש לזכור כי בית המשפט העליון התעלם שוב ושוב מלשון חוקי היסוד ומכוונת המחוקק, ואישר התמודדות של חברי כנסת ומפלגות שלפי חוק היסוד לא היו צריכות להתמודד".