אבי וורצמן ודורון אלמוג
אבי וורצמן ודורון אלמוגצילום: עצמי

1

לראשונה בתולדות מדינת ישראל נכנס השבוע ראש ממשלה לשעבר לכלא, לאחר שהורשע בעבירות של שחיתות. אהוד אולמרט הוא ראש הממשלה הראשון שהועמד לדין, הורשע ונשלח למאסר, אך כבר קדמו לו ראשי ממשלות שדבק בהם רבב ויותר מזה.

התיק בדבר חשבון הבנק במטבע זר שהחזיקה משפחת רבין בחו"ל בניגוד לחוק נרשם על שמה של הרעיה לאה, אבל לא מדובר בכסף פרטי שלה שקיומו נעלם מבעלה, ראש הממשלה יצחק רבין.

שמם של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ובניו נקשר בפרשיות שונות של עבירות שחיתות. אריאל שרון עצמו חמק מהעמדה לדין, בין השאר בזכות מעטפת האיתרוג שהגנה עליו לאחר שהחליט להוציא אל הפועל את תוכנית הנסיגה מעזה. מי שישב בכלא בגלל כספים שגויסו שלא כדין למערכת הבחירות של שרון היה בנו, עמרי שרון, שנשפט לשבעה חודשי מאסר.

לאורך כהונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נקשרו גם בשמו כמה חשדות לשחיתות. נכון להיום כל התיקים לא הבשילו לכתבי אישום, אבל קשה לומר שנתניהו ומשפחתו נותנים לאזרחי המדינה דוגמה אישית של התנהלות נקיית כפיים.

גם בין נשיאי ישראל היו שניים, ויצמן וקצב, שכהונתם נקטעה בגלל עבירות על חוקי המדינה. ויצמן הלך הביתה, קצב נשלח לכלא.

2

יש משהו מנחם בכך שמערכת המשפט בישראל מקיימת "לא תהדר פני גדול" ולא נושאת פנים גם לבכירים ביותר. מצד שני, לעתים יש תחושה שההחלטה של גורמי האכיפה מתי למצות את הדין עם הבכירים ומתי להניח להם לחמוק מן הדין לא תמיד נקייה משיקולים זרים. בעיקר יש לתהות מה קרה לנו בעשורים האחרונים, ומה הביא להתגברות התופעה המצערת של בכירים במערכת הפוליטית שמסתבכים בפלילים.

חלק מהשינוי יש לזקוף לסטנדרטים חדשים ומחמירים של רשויות התביעה. כך למשל מינויים פוליטיים, שבעבר היו לחם חוקם של פוליטיקאים מכל המפלגות, הפכו בהדרגה לעבירה פלילית. מגבלות חמורות הוטלו על גיוס כספים לצרכים פוליטיים, והאכיפה הפכה למחמירה יותר. טובות הנאה שפוליטיקאים בראשית המדינה התירו לעצמם לקבל בלי שיוטל בהם דופי נחשבות היום לשחיתות גמורה.

במקביל, הלכה והתפתחה בכעשרים השנים האחרונות דמותו של הפוליטיקאי הנהנתן שמבקש ליהנות מכל העולמות. בעבר הייתה אבחנה יותר ברורה בין מי שמעוניין בעמדת השפעה, ואולי גם בשררה ובכבוד המתלווים לה, לבין מי שרודף אחר מנעמי העולם הזה ומבקש לעצמו עושר והנאות גשמיות. הראשונים היו הולכים לפוליטיקה ומשפיעים על דרכה של המדינה. האחרונים היו הולכים לעשות כסף בעסקים פרטיים.

בדור האחרון יש יותר ויותר פוליטיקאים שכבר לא די להם בזכות לעצב את דמותה של המדינה ובכבוד שמקבלים בכירי המערכת הפוליטית. יש להם משכורת יפה אבל הם לא מסתפקים בה. בנוסף לשררה הם מבקשים לעצמם גם את מנעמי העשירות, ומשתמשים במעמדם ובקשריהם כפוליטיקאים בכירים כדי להשיג אותם. חלקם פורשים מהפוליטיקה, עושים לביתם וחוזרים בחזרה. אחרים מנצלים את קשריהם לקבלת טובות הנאה בעודם משמשים בתפקיד ציבורי. בדרך כלל השחיתות לא נשארת בחיים הפרטיים בלבד. מי שנוהג שלא ביושר בחייו האישיים והכלכליים, מתגלה גם כמי שמוכן למכור את אמונותיו ודעותיו ולקבל החלטות שאינן לטובת המדינה כדי להשיג טובות הנאה כאלה ואחרות.

3

יש לקוות שהמראה של ראש ממשלה לשעבר המצטרף לנשיא המדינה לשעבר שכבר יושב בכלא יהווה גורם מרתיע ומרסן ליצר הנהנתנות המושחתת של עמיתיהם במערכת הפוליטית. ויותר מזה יש לקוות שנזכה לראשי עם שהם אנשי חיל, יראי אלוקים, אנשי אמת ושונאי בצע. אנשים צנועים בשאיפותיהם החומריות, שאהבת העם והמדינה והשאיפה להיטיב לציבור ולהרים את קרן ישראל היא מקור האנרגיה שמניע את עשייתם הפוליטית.

פוליטיקה זה לא הכול

לאחר התפטרותו של ינון מגל מחברותו בכנסת ובסיעת הבית היהודי, הבא בתור ברשימה שאמור להיכנס במקומו לכנסת היה אבי וורצמן. אבל וורצמן, שבקדנציה הקודמת כיהן כסגן שר החינוך, הודיע שהוא בוחר שלא לחזור לכנסת, אלא להמשיך בתפקידו כמנכ"ל הכפר השיקומי 'עלה נגב' סמוך לאופקים. מי שחזר לכנסת הוא יו"ר המפלגה השר נפתלי בנט, שקודם לכן התפטר במסגרת החוק הנורבגי כדי לאפשר את שובה של חברת הכנסת שולי מועלם לכנסת. בנט חזר לכהן גם כח"כ, תוך שהוא תופס את המקום שפינה מגל.

לא מעט גבות הורמו בספקנות לנוכח הצעד של וורצמן וההסברים שליוו אותו. הרי מדובר בפוליטיקאי טרי שהספיק לכהן רק קדנציה מקוצצת של שנתיים בכנסת ה‑19. הוא השקיע מאמץ ומשאבים והתמודד בפריימריז על מקום ברשימה לכנסת ה‑20, אך שילם את מחיר היחלשותה של מפלגתו ונותר בחוץ. מתי לאחרונה שמענו על פוליטיקאי שמוותר מרצונו הטוב על הזדמנות פז לחזור לכנסת, רק משום שהוא רוצה להמשיך בעיסוק של שליחות חברתית?

באותם ימים הסתובבה פרשנות חשדנית שטענה שנפתלי בנט בחר לשוב אל הכנסת כדי לחסום את דרכו של וורצמן לשם. מדוע? אולי משום שוורצמן עצמאי מדי ועלול לסכן את הרוב של בנט בתוך הסיעה. וורצמן הכחיש את התיאוריה הזאת וסיפר שבנט התקשר אליו כמה פעמים, והחליט לחזור בעצמו אל הכנסת רק לאחר שוורצמן הודיע לו על החלטתו להישאר ב'עלה נגב'.

ביחד עם חבריי בהנהלת 'בשבע' זכיתי לבקר השבוע במתחם הכפר השיקומי הקרוי גם 'נחלת ערן', על שם בנו של האלוף (מיל') דורון אלמוג. אלמוג יזם את הקמת הכפר למען בנו ערן ולמען בני אנוש בעלי צרכים מיוחדים מכל הגילים ומכל גוני החברה הישראלית, הסובלים ממוגבלויות שונות בדרגות קשות במיוחד. הכפר השיקומי 'נחלת ערן' הוא בית לכ‑140 דיירים הזקוקים לליווי וטיפול מקצועי צמוד ולמכשור מתקדם כדי לקבל את הצרכים הכי בסיסיים. הצוות הגדול והמסור, שמפעיל גם מתנדבים רבים, עושה הכול כדי לתת את כל מה שאפשר לבני אדם שאין להם כמעט כלום. ראינו שם ילדים ומבוגרים הסובלים מלקויות פיזיות וקוגניטיביות קשות ביותר. לכל אחד מהם מותאם טיפול המספק לו את צרכיו ומשתדל לשפר את מצבו ככל האפשר. מדובר בחסד אמיתי כלפי אנשים שלעולם לא יוכלו להשיב טובה תחת טובה.

ערן אלמוג הצעיר הספיק לחיות בכפר שנה אחת בלבד לפני שנשמתו עזבה את גופו. אבל העובדה הזאת לא גרעה מאומה מנחישותו של אביו דורון אלמוג, אשר מכהן בהתנדבות כיו"ר הכפר, להמשיך ולהתמסר לעשייה חברתית למען כלל בעלי הצרכים המיוחדים. עשר שנים בלבד לאחר הקמתו, מתחם הכפר 'נחלת ערן' בנוי ומפותח באופן מרשים ביותר. אחד המאפיינים המיוחדים של הכפר הוא מדיניות של שילוב בעלי מוגבלויות בחברה רגילה של בני יישובי הסביבה, שמגיעים למקום ופועלים בו במסגרות חינוכיות שונות. התוכניות לעתיד כוללות בין השאר הקמת בית חולים שיקומי לחולים ופצועים - מעין בית לוינשטיין של כל אזור הדרום.

אז כן, לאחר הסיור במקום והמפגש עם היו"ר דורון אלמוג ועם המנכ"ל וורצמן, אני יכול להבין אם אבי וורצמן הרגיש שהוא לא יכול להודיע לאלמוג שהוא עוזב את עבודת הקודש הזאת לאחר זמן כה קצר.

אני לא תמים לחשוב שאין היבטים נסתרים מעינינו במהלך הפוליטי התמוה של חזרת בנט לכנסת. גם אם וורצמן בחר להישאר בחוץ, עדיין לא ברור מדוע לא נכנס לכנסת הבא בתור ברשימה, ניר אורבך. לא מיותר בעיניי שבוחרי הבית היהודי יהיו מודעים לפעולות ולמניעים שנבחריהם מעדיפים לפעמים להסתיר מעיני הציבור.

אבל גם בלי להבין את כל התמונה, ההכרעה האישית של וורצמן יש בה כדי לנסוך אופטימיות. דווקא בשבוע הקשה שבו נכנס לכלא ראש ממשלה לשעבר שמעל בתפקידו כנבחר ציבור בתמורה לטובות הנאה, טוב לפגוש התנהלות של איש ציבור שיש בה מרכיב ערכי מרכזי שגובר על אינטרסים פוליטיים.

לתגובות: [email protected]