נתן זך
נתן זךצילום: פלאש 90

ראש מרכז דאהן באוניברסיטת בר אילן, חבר הכנסת לשעבר ד"ר שמעון אוחיון, קורא להוקיע את המשורר נתן זך ולהוציא את יצירתו מחומר הלימוד.

את דבריו אומר ד"ר אוחיון לקראת כנס רבי שלום שבזי אותו יקיים מרכז דאהן ביום שלישי הקרוב. לדבריו יש להרים על נס משוררים כדוגמת רבי שלום שבזי ולדחוק החוצה יצירות כשל זך.

בראיון ליומן ערוץ 7 מציין ד"ר אוחיון כי את קריאתו להוקעת נתן זך העלה כבר בימיו כחבר כנסת, אך אז שר החינוך לא שעה לבקשתו. לטעמו קריאות מהסוג שמשמיע זך, קריאות תמיכה באבו מאזן ובחנין זועבי, קריאות להעמדת צה"ל לדין על פעילות במהלך מבצע 'צוק איתן' וקריאה לצעירי ישראל להגר לגרמניה מהוות נזק חמור מבחינה ערכית.

ד"ר אוחיון מזכיר את העמידה של חברי הכנסת הערבים מאחורי חיזבאללה ותמיכה בהם מקבלת משנה משמעות לנוכח עמדתם בסוגיה זו.

אמירה מקוממת נוספת שמכעיסה את ד"ר אוחיון היא הגדרתה של תרבות יהודי המזרח כ'תרבות מערות'. לדבריו המקום להוקיע אותו הוא דווקא כעת, בהשוואה לדמותו של גדול משוררי תימן, רבי שלום שבזי, "מאחר ויש לנו הזדמנות להציג את דמותו של משורר גדול כרבי שלום שבזי גדול משוררי תימן שכל עם ישראל יכול לאמץ אותו על שירתו ושירתו הלאומית כאיש אשכולות, אני קורא: תנו יותר שבזי ופחות נתן זך. דרכו נוכל לחנך על אהבת המולדת ולא לעידוד צעירים לעבור לגרמניה ולא על הזדהות עם אויבי ישראל".

ממשיך ד"ר אוחיון ומציין כי "בשנה שעברה בבחינת הבגרות נתן זך זכה ליותר שאלות מכולם, יותר מביאליק או רשב"ג. היו על יצירתו ארבע שאלות בבחינת הבגרות. זה אדם שנוי במחלוקת בגלל ההתבטאויות שלו. הוא גורם נזק חמור מתוקף היותו חתן פרס ישראל כשהוא עומד מאחורי האויבים שלנו ומזלזל בתרבות המזרח".

אוחיון קורא להצבת והצגת דמותו של רבי שלום שבזי כמי שכתב למעלה מאלף שירים. "בואו נכניס אותו עמוק לתכנית הלימודים, ניתן מקום למורשת יהדות תימן במורשת הישראלית. זה לא ג'חנון ומלאווח אלא היכרות עם יוצריה וגדוליה של היהדות הזו, ואז גם יוצרים תחושת שייכות".

בדבריו מספר ד"ר אוחיון על פגישה שקיים עם שר החינוך, נפתלי בנט, המבקש לחולל מהפכה ביחס לתרבות יהודי המזרח. אוחיון משוכנע שאכן תחת שרביטו של השר בנט יינתן "מקום ליוצר כזה שעד עכשיו התעלמו ממנו".

עוד נשאל אם ניתן לחולל מהפכה שכזו מבלי לעורר את חמתם של כל הרוגזים על רפורמות מסוג זה, כפי שנראית המתקפה על השרה רגב. לטעמו של אוחיון התשובה בהחלט חיובית. "ניתן לעשות זאת בהתמדה ובעקביות, להביא אנשים שמומחים לתחום הזה, ליצירה, ויודעים לייצג אותה. מירי רגב אינה בוחלת בהתבטאויות ובהתנגחויות. הייתי שמח אם הייתה מגיעה יותר לכנסים שלנו לעודד ולהזדהות ולעשות עבודה סיזיפית. מחפשים את הכותרות ולא את העבודה. זה לא רק עניין של רגב, אלא התנהלות מול התקשורת. האנשים שעושים עבודה שחורה לא זוכים לכותרות".

ומה לדבי אותם שיאשימו אותו בסתימת פיות של מתנגדי הממשלה? "בעניין הזה אני אומר שיש גבול גם לחופש הביטוי. חכמים היזהרו בדבריכם. משוררים כמו זך יש לחייב אותם בזהירות רבה. יש להם השפעה על הנוער. לעודד צעירים להתיישב בגרמניה, אני לא בטוח שזה הדבר הנכון והטוב ביותר להעמיד אותו בראש משוררי ישראל. אנחנו מחנכים לסובלנות, אבל יש דברים שעליהם אנחנו אומרים אפס סובלנות. יש גבול גם לחופש הביטוי. לתמוך באבו מאזן? לעודד העמדה של צה"ל לדין על פשעי צוק איתן? זה חופש ביטוי? מערער על קיומו של מי שנותן לו את חופש הביטוי".