השנה את בוחרת: להיגעל או להיגאל
השנה את בוחרת: להיגעל או להיגאלצילום: שאטרסטוק

אחר צהריים סתווי בגן השעשועים העירוני, לפני כמה שנים עם בני הבכור בן השנה. לפתע מפרה את שלוות הצהריים צרחת אימה של אחת האימהות: "איכס! הוא מכניס לכלוך לפה!".

בבושת פנים אני מגלה שזה הבן שלי, והלכלוך הנורא הוא פיסת אדמה. אני אוספת אותו אליי, ממלמלת במבוכה "תודה" ונמלטת לגן שעשועים אחר.

כמה שנים אחרי כן, הילדה הרביעית שלי מסתובבת יחפה ואוכלת "לכלוכים" בנחת ובשמחה, והפעם גם זעקות השבר של סטריליוֹת הכפר לא ירעידו את לבי.

לכבוד חג הניקיונות, הגיע הזמן לעשות סדר וללמוד להבחין בין המושגים זיהום ולכלוך.

יש משום מה הנחה שכל דבר שנמצא בחוץ, על האדמה, בטבע, הוא "איכס, לכלוך", ולעומת זאת רצפה ביתית מבושמת ומצוחצחת באקונומיקה היא סטרילית ונקייה, ואם תרצו, "אפשר ממש לאכול מהרצפה"... ובכן, האמת היא שאם הייתי צריכה לבחור - אני מעדיפה שילדיי יאכלו קצת חול ואדמה, גם עלים לשם הגיוון, ולעומת זאת יש בי מעט דאגה אם הם העבירו צהריים שלמים בעננת חומרי ניקיון כימיים.

עולם חומרי הניקיון כיום מורכב מבליל אקראי של כימיקלים שמעולם לא נבדקו ולא הוכחו כראויים לחדור לגופנו, לנשימתנו ולביתנו. רוב חומרי הניקיון שתמצאו מתחת לכיור המטבח הם תוצרי לוואי של מפעלים שונים, שמוסיפים להם מבשמים אגרסיביים כדי שיכסו על הריחות הקשים ומעט צבע כחול כדי שייראה נקי.

חומר ניקוי אמיתי צריך להכיל רכיבים מעטים, כאלה שתזהו מארון המטבח שלכם: סודה לשתייה, חומץ, קליפות הדרים, שמנים אתריים או סבון טבעי.

כל מבשמי האוויר למיניהם הם בעצם מזהמי אוויר שמעודדים ליחה, קשיי נשימה, מיגרנות, אלרגיות ועוד ועוד. מחקר שנעשה בבית החולים הר סיני בארצות הברית גילה שילדים שגדלו בבתים "סטריליים" סובלים ב‑48 אחוזים יותר מאסטמה, מאלרגיות וממיגרנות. קחו את הנתון הזה בבקשה איתכן לסופר בפעם הבאה שתמהרו לקנות 1+1 חומרי "ניקיון".

הסיבה לכך, אגב, מאוד פשוטה. בשנה הראשונה של התינוק מערכת החיסון שלו נבנית ומבשילה על ידי מנגנון פשוט מאוד: כל חומר שהתינוק בא איתו במגע נכנס לגוף. אם החומר טבעי, הגוף מזהה אותו ומפתח נוגדנים לאבק, פרחים, דשא, חול, אדמה, פרוות חתול, פריחת העצים וכו'.

אם מסיבה כלשהי הסביבה נטולת גירויים (כלומר, "לכלוכים"), הרי שמערכת החיסון דלה ולא מגוונת. אם לעומת זאת הילד נחשף לכל הנ"ל, הרי שיש לו מערכת חיסונית חזקה ומבוססת שהוא יכול לצאת איתה לעולם.

אני רואה ילדים רבים שסובלים מליחה, מנזלות כרוניות, מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות וממערכת חיסונית חלשה. עוד לא פגשתי ילד אחד שמגע עם בוץ או חתול גרם לו לכך. לעומת זאת חומרי ניקיון וקוסמטיקה כימיים, מזון מעובד וסוכרים - בהחלט נכנסים לראש הרשימה כחשודים. הארון הראשון שכדאי להתחיל לערוך בו ניקוי פנימי וחיצוני הוא ארון הממתקים הביתי – ארון חומרי הניקוי.

אז בחג הזה את בוחרת: להיגעל או להיגאל. צאי לכמה ימים בטבע כדי להיזכר כמה סדר וניקיון ה' ברא סביבנו בפשטות ובחן, והגוף ילחש לך תודה צלולה ונקייה.

הכירי את חומרי הניקוי הביתיים

סבון לשטיפת כלים

חומרים: 

5 כפות סבון נוזלי טבעי

2 כוסות מים חמים

2 כפיות גליצרין צמחי

2 כפות חומץ

10 טיפות שמן אתרי לימון או מנטה

הכנה:

מערבבים בבקבוק של סבון כלים את הסבון הנוזלי יחד עם המים.

מוסיפים את הגליצרין, החומץ והשמן האתרי - והסבון מוכן לשימוש.

נוזל הדרים עוצמתי לניקוי כללי

מכינים שבועיים מראש צנצנת עם חומץ וקליפות הדרים שטופות של לימונים, תפוזים או אשכולית.

אחרי שבועיים מסננים עם בד דק, מוסיפים כוס של חליטת צמחי מרפא – מרווה, אורן, אקליפטוס או נענע.

מנקה מעולה תנורים, חרסינות, וילונות פלסטיק, אמבטיות וכו'.

אם רוצים משחה - מכניסים לבלנדר את כל המרכיבים וטוחנים עד לקבלת משחה.

משחת ניקוי חזקה במיוחד

חומרים:

¼ כוס סודה לשתייה

כף חומץ

כפית סבון נוזלי

שמן אתרי מנטה או עץ התה

הכנה:

מערבבים את כל החומרים.

המשחה מעולה לניקוי הגז והתנור, לכתמים חזקים, לסירים שרופים ועוד.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי