שולי מועלם רפאלי
שולי מועלם רפאליצילום: פלאש 90

שר החינוך נפתלי בנט הודיע היום כי הורה למשרדו לגבש תכנית לטיפול בנוער בסיכון במגזר הדתי בעלות של 11 מיליון ש"ח.

דבריו נאמרו במסגרת יום עיון בנושא שערכה יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי בה השתתפו חברי כנסת וראשי מוסדות העוסקים בטיפול בבני הנוער.

"התברר לי שלמשרד החינוך לא הייתה תכנית עבודה מסודרת לטיפול בנוער בסיכון בציבור הדתי", אמר בנט. "לאורך השנים הנוער הדתי נפל בין הכיסאות. החלטתי לקחת אחריות על הנושא וליישם תכנית בעלות של 11 מיליון ₪, במסגרתה יוקצו אנשי מקצוע שיפעלו בבתי הספר, בישיבות התיכוניות ובאולפנות ברחבי הארץ. העבודה תתמקד בעיקר בערים כדוגמת ירושלים, פתח תקווה ונתניה ובישובים ביהודה ושומרון."

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה "ישנו צורך בתכנית מותאמת לנוער דתי בגלל המאפיינים הייחודיים שלו, על כן בנושא זה אנחנו צרכים לפעול מגזרי. תכניות מסודרות קיימות בכלל המגזרים – החרדי, הערבי ובציבור הכללי, אולם לא היה משהו ייעודי לציבור הדתי."

מנכ"ל O.U ישראל הרב אבי ברמן סיפר על הפעילות של הארגון במדינת ישראל. "השקענו 70 מיליון שקלים ב-15 שנים, יש לנו 20 מרכזים שמטפלים בנוער בסיכון ואנו מטפלים ב5000 נערים בשנה. אך יש לזכור שזוהי גם אחריותה של המדינה. לשמחתי התפיסה השתנתה. אנו מתביישים לדבר על בעיות  שנוגעות לילדים שלנו, ונערים מנגד מפחדים לשאול ולרבנים אין תשובות. הבאנו רבנים אל "הזולה" כדי שהם יראו את צורת העבודה שלנו והמשימה היא לעצור את ההתדרדרות לפני שהנוער מגיע "לזולה", ולא אחרי".

ענת נחמיה לביא, מנכלית פורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות בישראל ציינה, "הנוער החרדי נמצא בראש הנשירה למסגרות חוץ ביתיות. אחר כך מגיע הערבי, ואחריהם הציבור הדתי לאומי עם כאלף תלמידים בכפרי הנוער. מדובר בנערים שאחר כפרי הנוער נשאר להם רק הרחוב".

היא הציגה מספר נתונים מספריים אודות מאפייני התופעה: משרד הרווחה מפעיל 123 פנימיות ובהם כ 6,000 חניכים, מתוכם 15 מהם דתיות ובהם 960 ילדים ובני נוער דתיים 62% מתוכם הם ילידי הארץ והיתר עולים חדשים. משרד החינוך מפעיל 57 כפרי נוער בהם מתחנכים 18,000 ילדים ובני נוער. לנערים אלו יש גם מאפיינים משפחתיים. 44.1% מהורי החניכים גרושים, 9% יתומים מהורה אחד לפחות. 44.5% יש הורה מובטל ו 15.3% סובלים מהתמכרויות.

ח"כ מוטי יוגב, לשעבר מזכ"ל בני עקיבא אמר בדיון "הכנס לנוער בסיכון במגזר הדתי, חשוב ביותר. נוער בסיכון הוא מכרה זהב, שסיבה כלשהי הביאה אותו לכך. אין ילד רע, יש ילד שמשהו היה רע לו ועקב כך מצא עצמו מחוץ למסגרת החיים הרגילה, עיתים המשפחתית, עיתים המוסדית. נוער בסיכון בליבי ובמעשי יומיום. אם אחריות החברה הבוגרת לילדים ולנוער ברורה, אזי האחריות לנוער בסיכון בכלל ולנוער בסיכון בחברה הציונית דתית בפרט, זו אחריות על שלנו. שמח בכנס ותודה למארגניו ובעיקר לעוסקים במלאכה לילות כימים ולמשרד החינוך ששם לו את יעד הטיפול בנוער כמשימה. בע״ה בזכות כל הפעילות הזו יהיו יותר ילדים שחייהם יותר שמחים ובונים."

ח"כ בצלאל סמוטריץ הוסיף "אין סתירה בין עידוד וטיפוח מצוינות לטיפול בחלקים הפחות חזקים בחברה ולקידומם ואנו נדרשים לעשות את שניהם. הכנס היום הוא שלב נוסף במודעות לבעיה, בהבנת שורשיה ובגיבוש המענה הנדרש."