שרת המשפטים איילת שקד עוררה השבוע סערה ציבורית כאשר תקפה בנאום בכנס לשכת עורכי הדין באילת את פסיקת בג"ץ בסוגיית מתווה הגז.

שקד אמנם פתחה את נאומה בדברי שבח חמים לשופטי ישראל ולעומדת בראש מערכת המשפט, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, אולם מהר מאוד עברה למתקפה.

"כשרת משפטים אני מוצאת לעצמי זכות וגם חובה לבקר החלטה של בג"ץ שהייתה שגויה", אמרה שקד. "משמעותה של הפסיקה שביטלה את מתווה הגז עלולה להתגלות ככזו שנאמדת במיליארדים".

אולם לדבריה, "יותר מהנזק הכלכלי האדיר שנוצר לישראל מפסיקת העליון, בית המשפט הפך לזירה שבה מתבררות שאלות פוליטיות שאמורות להיות מוכרעות בקלפי. הגענו למצב אבסורדי שבו העותרים נגד מתווה הגז הם עמותות וחברי כנסת, ובמקום לעשות זאת בכנסת הם עושים זאת במערכת המשפט".

בנאום תהתה שקד על ההיגיון שבפסיקת בג"ץ, לפיה אסור לממשלה לכבול את שיקול דעתן של ממשלות עתידיות. "לא זכור לי מדוע לפי אותה גישה, האוסרת על כבילת שיקול הדעת, לא נפסלה זכותה של הממשלה לחתום בשעתו על הסכמי אוסלו, אשר כבלו את ידיהן של הממשלות הבאות פי כמה וכמה, וזאת ללא הליך חקיקה. שלא נדבר על נושאים כלכליים כגון מנהרות הכרמל, כביש 6 ועוד".

הנאום עורר כאמור ביקורת קשה, ואף קריאה של ח"כ שלי יחימוביץ' לפיטוריה של שקד. "השתלחותה של שקד בעליון היא אלימה ומסוכנת", טענה יחימוביץ'. "שקד מנסה לחסל את עצמאותה של מערכת המשפט, להפחיד את השופטים ולאיים עליהם. זוהי התנהלות אומללה של מי שאמורה לחזק את בית המשפט העליון בישראל, שהוא מהטובים בעולם".

לביקורת הצטרף גם יו"ר מפלגתה של יחימוביץ', יצחק הרצוג, הן בנאומו בכנס והן בציוץ בטוויטר שבו כתב: "ה‑D-9 של מוטי יוגב זה כלום לעומת הארטילריה של שקד על בית המשפט העליון. נאום התוכחה שלה נגד בג"ץ הוא חרפה וחציית גבול. זה לירות ולשבור ולהרוס את הבית של כולנו".

שקד דחתה את המתקפות עליה, ובריאיון לערוץ 7 אמרה: "זו זכותי וחובתי כשרת המשפטים למתוח ביקורת עניינית על פסיקה אם אני חושבת שהיא שגויה ואינה נכונה". בתגובה לקריאות מהמחנה הציוני להדחתה אמרה שקד: "גורמים פוליטיים בשמאל רוצים להפוך את זה למתקפה ועניין כזה או אחר. אבל אם חברת הכנסת יחימוביץ' הייתה מקשיבה לנאום, היא הייתה רואה שהביקורת מאוד עניינית".

לגיבוי מפתיע זכתה השרה שקד דווקא מראש הממשלה נתניהו, שאמנם לא הזכיר אותה בשמה, אולם העניק תמיכה משמעותית לדבריה. "דמוקרטיה יציבה אינה קופאת על שמריה. אני מכבד את בית המשפט ואת השופטים, ומכבד את החלטותיהם. זכותו המלאה של כל אחד, וגם שלי, לבקר החלטות אלו. בדמוקרטיה חזקה אין מוסד שהוא מעל הביקורת", אמר נתניהו בטקס הנחת אבן פינה לספרייה הלאומית בירושלים.

ראש הממשלה תקף גם את מבקרי הביקורת על הפסיקה בנושא מתווה הגז: "אצל שכנינו לא מבקרים החלטות, לא של בית משפט ולא של הממשל. במקום שבו אסור להשמיע ביקורת, ובייחוד באותם רגעים לא שגרתיים שהיא נחוצה וראויה, יש בעצם פגיעה בדמוקרטיה. כמובן שהשיח תמיד צריך להיות ענייני ולא מתלהם, והוא צריך לאפשר דיון נוקב בכל עת מתוך כיבוד הדדי של שלוש הרשויות זו את זו. כך נהגתי וכך אמשיך לנהוג".