ענבל אור כמשל
ענבל אור כמשלצילום: פלאש 90

בכנס לשכת עורכי הדין האחרון קידם עו"ד יוסי וייצמן, המשנה לראש לשכת עורכי הדין וראש ועדת ההוצאה לפועל בלשכה, רעיון לפיו יבוצע הליך 'שיימינג' כלפי חייבים, על פי החלטת רשם ההוצאה לפועל. בראיון לערוץ 7 הוא מסביר את עמדתו זו.

בראשית הדברים מציין עו"ד וייצמן כי "הרעיון של השיימינג הגיע דווקא מכיוון בית המשפט, השופט אהוד מאזה מבית המשפט בקריות אמר שכדאי שנעשה סוג של שיימינג לחייבים. אף אחד לא חושב להקים עמוד פייסבוק שידעו בו מי החייבים. העניין הוא שאם עושים גוגל על אזרח שנגדו יש תביעה בבית משפט התביעה עולה בתוצאות ואם יש לו תיק הוצאה לפועל זה חסוי. עלתה סברה שאם גם תיקי ההוצאה לפועל יהיו חשופים בגוגל זה ירתיע את החייבים כי היום הם אנונימיים ולא ידוע שהם חייבי הוצאה לפועל".

מוסיף עו"ד וייצמן ואומר כי מקרה ענבל אור מעיד על יעילותו של הפרסום הרחב, שכן כעת, לאחר הפרסום התקשורתי הנרחב חוששת אור על רכושה, הג'יפ וכיוצא באלה. "התקשורת והרשתות החברתיות הכתיבו את מה שיהיה בתיק. היא יודעת שכולם כועסים עליה והיא בבעיה תקשורתית שלא ניתן לומר שהיא לא משפיעה על בית המשפט".

"אם חייב לא יוכל להסתתר מאחורי תיק הוצאה לפועל ויראו את זה בגוגל, יתכן והוא יירתע וידאג להסדיר את החוב שלו ולא ישאיר אותו פתוח", אומר וייצמן.

כשנשאל אם ענישה שכזו, ענישה של הכפשת שמו ברחוב והבאתו למצב בו כל חברה או גורם עסקי לא יבצעו מולו מהלכים עסקיים בשל חשיפת שמו באתרים השונים, האם ענישה שכזו אינה מוקדמת מדי. עו"ד וייצמן משיב ומבהיר: "לא הייתי רוצה שיהיה אותו שיימינג כבר בשלב פתיחת התיק וכל עוד פתוחה בפני החייב מערכת ההגנות והוא טרם השתמש בה. אני מדבר רק במצב שהוכח אצל רשם הוצאה לפועל שיש לו יכולת והוא משתמט מחובו. אני מדבר על מי שיכולים ולא רוצים לשלם. שראו שיש להם כסף, חייבים שמגיעים לחקירות ברכבי פאר, שיודעים להסוות את הרכוש שלהם ולרשום אותו על שם אחרים, שמרוויחים עשרות אלפי שקלים בשחור. המערכת יודעת להבדיל בין חייב אמיתי לחייב מדומה שמנצל את המערכת בשביל טובת ההנאה הפרטית שלו".

לנוכח הדברים נשאל אם המערכת המשפטית תצטרך כעת לקבוע מי הוא חייב אמיתי ומי חייב דמה, האם הדבר לא יוביל להעמסת יתר על מערכת המשפט שגם כך קורסת. וייצמן מבהיר ומחדד: "לא בית המשפט יחליט אלא רשם ההוצאה לפועל הוא שיחליט. אמנם גם המערכת הזו עמוסה, אבל מה שיפה כאן זה שזה קיים כבר היום חוץ מהפרסום. חייב שלא מגיע להוצאה לפועל ולא משלם את חובו ולא מגיש רשימת הכנסתו מוכרז על ידי רשם ההוצאה לפועל כמשתמט מתשלום חובו. כלומר הכול קיים חוץ מהפרסום. כל שנשאר זה רק להתיר את הפרסום".

"אני מבין שמדובר בצעד דרסטי, ואני מוכן שיהיה שלב נוסף לפני הפרסום – החלטה נוספת של רשם ההוצאה לפועל. האצבע לא צריכה להיות קלה על ההדק, אבל דרוש שחרב הפרסום תהיה על ראשו של החייב בבואו להתחמק מתשלום חוב".

כאמור את תפיסתו זו פרס עו"ד וייצמן במהלך כנס לשכת עורכי הדין האחרון. על התגובות שקיבל הוא מספר: "כל אחד לפי השקפתו ומקום עבודתו. עורכי הדין ברובם נהנו מהרעיון. השופטים מלבד השופט עודד מאור שעוסק בדיני לשון הרע לא התנגדו. חבר הכנסת בן צור תקף באופן חריף ואמר שאין חמלה וחייבים לרחם על החייבים ואמר שיילחם ברעיון בכל כוחו. אני משער שזה נובע מכך שמדובר בחבר כנסת חברתי מאוד ותומך בחלשים כחלק מהאג'נדה של ש"ס, אבל הסברתי לו שגם לאותו זוכה בהוצאה לפועל מגיעות לו זכויות ואם לא יקבל את כספו הוא עצמו יהיה חייב בהו"ל. לא הוגן להתעלם מהזוכים ולרחם רק על החייבים, אבל אני מקבל את ההתנגדות שלו בהערכה רבה".

באשר למהלכיו הבאים בסוגיה הוא מספר: "נעניין בזה את משרד המשפטים שיאמר את דעתו בעניין, ואחר כך את ההוצאה לפועל. אם תהיה הסכמה של משרד המשפטים הדרך תהיה פשוטה ומהירה יותר. אם לא, נמצא מי שיעלה לועדת חוקה ונלחם על זה בכלים שבידינו, ואני בטוח שנצליח".