לתת לכל אחד לקרוא מההגדה
לתת לכל אחד לקרוא מההגדהצילום: שאטרסטוק

מה סדר היום הראוי בערב החג כשיש ילדים קטנים?

"כתוב בהלכה שרבי עקיבא מעולם לא אמר לתלמידים שלו לצאת מבית המדרש אלא בערב פסח ובערב יום כיפור. 'בערב פסח – בשביל תינוקות כדי שלא יישנו, ובערב יום הכיפורים – כדי שיאכילו את בניהם'. גם אנחנו צריכים להשכיב את הילדים לישון מוקדם במשך היום, כדי שיהיו ערים בליל הסדר. גם האוכל בערב פסח צריך להיות קליל, כדי שיאכלו בליל הסדר לתיאבון".

איך מתכוננים לחג עם הילדים?

"הרב היה מכין לילדים מקלות ושקיות לקשור על הכתף, כדי שיוכלו להציג בליל הסדר את עצמם כאילו הם יצאו ממצרים. הוא היה משתף את הילדים באפיית מצות ובבדיקת חמץ, וגם בניקוי באופן שלא יהיה עליהם עול גדול.

אצל הרב אליהו זצ"ל, הילדים היו יושבים לידו ממש והמבוגרים היו יושבים בקצה השולחן. לכל אחד היה הרב היה נותן מקום נוח, את ההגדה שהוא אוהב, את הכוס שהוא אוהב, את המצה שהוא אוהב".

איך מספרים בליל הסדר?

"הרב אליהו זצ"ל היה מספר את יציאת מצרים וכל המכות דרך סיפורים מרתקים ומשלים. הוא היה שואל את הילדים שאלות ועונה לשאלותיהם בנחת ובהקשבה גדולה, לפחות כמו שהיה מתייחס בכבוד למבוגרים. כל שנה הוא היה מספר סיפורים חדשים, כל שנה משלים חדשים – הכול בשביל לעורר בילדים עניין גדול בסיפור יציאת מצרים וכל הכרוך בה.

בליל הסדר הרב זצ"ל היה נותן לכל אחד ואחת לקרוא קטע מההגדה, וכל אחד היה מסביר או עונה שאלה על הקטע שלו. וכשהיו עונים יפה היה נותן להם אגוזים וכדומה כדי לשמור על ערנות. בסעודה היו הילדים כבר מתפזרים והקטנים יותר היו הולכים לישון. בשעה זו הרב זצ"ל היה אומר את דברי התורה המורכבים יותר למבוגרים".

האם עדיף להתארח אצל סבא וסבתא, או להישאר בבית ולקיים בהידור את מצוות "והגדת לבנך"?

"אין ספק שזו שאלה, שהרי כיבוד הורים וסבים זו מצווה חשובה. וגם 'והגדת לבנך' זו מצוה חשובה ביותר. יש מי שמתארח אצל הסבא והסבתא, וזה חשוב, אבל עדיף יותר לקיים את ליל הסדר בחוג המשפחה המצומצמת, כי שם מספרים לילדים יותר בפירוט ובתשומת לב. אבל אם הסבא והסבתא יהיו לבד ובצער, עדיף לשמח את המבוגרים. ואפשר לחלק בין המשפחה שפעם תלך משפחה אחת ופעם אחרת. כך הסבא והסבתא יהיו תמיד עם משפחה אחת, וכל השאר יהיו עם ילדיהם".

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי