הר הרצל
הר הרצלצילום: פלאש 90

רוניה לפיד, אחיו של הטייס הנעדר סגן יקיר נווה, מחכה כבר 54 שנים לרגע בו יודיעו לו נציגי חיל האוויר וחיל הים, כי הם מצאו את גופת אחיו האהוב ויביאו אותו לקבר ישראל.

סגן יקיר לפיד, שעל שמו נקרא היישוב יקיר שבשומרון, נעלם בכנרת במהלך טיסת אימונים של חיל האויר בשנת 1962. נווה היה מדריך טיס שישב במטוס הפוגה יחד עם פרח הטיס עודד קוטון ז"ל. המטוס נעלם גופתו של קוטון נמצאה, אך גופתו של נווה לא נמצאה מעולם.  ועכשיו מקווים בצה"ל למצוא את שרידי גופתו של הטייס עוד לפני חג הפסח. הצוללנים כבר הגיעו לתא הטייס של המטוס ואל הכסא שעליו ישב נווה.

בראיון לערוץ 7, אומר האח כי צה"ל הוכיח בכל השנים שהוא לעולם לא מתייאש להשיב את הנעדרים הביתה, "לפני 54 שנים עדיין לא היה ציוד חיפושים משוכלל וכל הניסיונות למצוא את גופת הטייס נכשלו. בשנים שלאחר מכן נעשו מספר ניסיונות נוספים אך במשך הזמן זה נפסק, הכנרת היא אגם די גדול לחיפושים.

בשנת 2001, חודשו החיפושים לאחר שנמצא מטוס אחר בחוף הים בקיסריה ונמצאו שתי גופות של שני טייסים משנות החמישים, וזה בעצם נתן כיוון חשיבה חדש, שאולי אפשר לחפש גם את יקיר בכנרת. התפתחות הציוד והמכשור האלקטרוני והטכני אפשרה להביא ציוד כדי לחפש ולמצוא סימנים לגוף המטוס או לשברי המטוס. מצאנו עדויות לכך שהמטוס נמצא במרכז הכנרת.

מאז במשך 15 שנה בכל שנה נערך מחזור חיפושים של שבועות אחדים, חיל האוויר אחראי וחיל הים מבצע את הצלילות. גם משרד הביטחון והיחידה לאיתור נעדרים מסייעת לנו. במשך השנים האחרונות נמשו יותר ויותר חלקים של המטוס ואיתם מערכות שונות שניתן כבר היה לראות כיצד קרתה התאונה. נמצאו גם חפצים אישיים כמו שעון ועוד חלקים מתא הטייס, כל החלקים האלה שרדו במים קרוב לחמישים שנה".

רוניה מקווה ששרידי גופתו של אחיו יובאו לקבר ישראל, "עד היום לא הצליחו למצוא עצם מעצמות אחי, באמצאות הדי אן איי ניתן לזהות חללים ולעשות את ההתאמה. אנחנו למודי ניסיון ארוך טווח וצריכים כאן סבלנות והבנה. כל הכבוד לכל האנשים הטובים שעושים עבודה עם כל הלב. קשה לצלול בכנרת עם כל הסחף שיש, הכנרת לא מוותרת. אבל כעת התחושה היא שאנחנו שולטים בשטח והאמונה שעוד מאמץ קטן נמצא את שרידי הגופה. ההורים כבר נפטרו, אני האח היחיד שנותר, אח אחר כבר נפטר. אנחנו מקווים שיהיה סוף טוב ומודים לכל הצוות של צה"ל, שעושים מאמץ גם במזג אויר הכי קשה לעשות הכל ולא לוותר על הסיכוי הכי קטן, באמת כל הכבוד".

הוא מספר גם על הישוב יקיר שנקרא על שם אחיו, "כשהוקמו היישובים הראשונים ביו"ש, היישוב יקיר הוקם בחבל אפריים והתפתח יפה מאוד. לישוב יקיר עברו כמה משפחות מרמת גן שחלק מהם הכיר את יקיר אישית, הם שמחו לקבל את השם יקיר לישובם ואותנו כמובן זה מאוד ריגש ושימח".