ד"ר יהודה דוד
ד"ר יהודה דודיוני קמפינסקי

כתב אישום הוגש נגד החייל היורה מחברון והאישום הוא הריגה, אישום שהעונש המירבי המושת עליו יכול להגיע עד כדי עשרים שנות מאסר בפועל.

ההתנהלות בה מיהרו הצבא וראשיו להתנער מהירי, להאשים את החייל במעשה חמור עד כדי רצח עוד לפני שהחלה בדיקה של ממש, יש בה כדי להזכיר את פרשת מוחמד א-דורה, שגם בה מיהרה ישראל הרשמית להתנצל ולקחת אחריות על המעשה ששנים ארוכות לאחר מכן הוכח שלא ישראל ביצעה אותו, אך הנזק התדמיתי וההסברתי כבר נעשה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר יהודה דוד, חושף האמת מאחורי פרשת א-דורה, חשיפה שבוצעה תוך כדי מאבק משפטי ארוך ומורכב בארץ ובחו"ל. ד"ר דוד, המשמש מזה כשלושים שנה רופא בכיר בצה"ל ומלווה יחידות חי"ר לוחמות בשטח, מתייחס לפרשה גם בהיבט המבצעי שלה.

"צריך לנתח את הדברים מאוד בזהירות", הוא אומר. "כמפקד של מספר חובשים ביחידת התאג"ד בחטיבה של חיל רגלים מאוד לוחמת, אני רוצה להגיד כמה דברים. הרי בזירת פיגוע, כפי שנאמר לא פעם, צריך לחיות את המצב.

''בזירת פיגוע ומלחמה השטח לא סטרילי, ועל פי מה שחונכתי בכל בתי הספר לרפואה, במציאות שכזו, ברגע שבו יש ספק אין ספק. אסביר את דבריי בהשוואה הפשוטה ביותר: אם מישהו בא עם כאב בטן בצד הימני של הבטן התחתונה ויש לו סימנים נוספים, כמו חום וספירת דם לא תקינה, סימנים שמראים שיש לחולה הזה סיבה להיות חולה, אז כשיש ספק וחשש לדלקת בתוספתן שעלול להתפוצץ בתוך הבטן ולהרוג את החולה, אז אין ספק וצריך לנתח".

"אני שם את עצמי בסיטואציה הזו של חייל שאינו פושע והוא חייל מצטיין במסלול מאוד מכובד, יכול להיות שבשביב שנייה היה לו ספק. אולי הוא עשה טעות, אבל בוודאי לא מדובר בהריגה שיכולה לעלות במחיר של עשרים שנה מאסר.

''זה נראה לי לגמרי לא מידתי. כך אני רואה את הדברים גם כמפקד פוטנציאלי של אותו חובש ואותו כוח וככירורג שטיפל בעשרות מקרים של מחבלים ובחיילים פצועים בשטח", אומר ד"ר דוד.

עוד הוא מוסיף ומציין כי הוא "מאוד מכבד את כל הערכים המוסריים של צה"ל ומאוד מכבד ומוקיר את שר הביטחון והרמטכ"ל. אני לא חושב שהם צריכים להיות בעסק הזה. יש ערכי צה"ל שגדלנו עליהם, אבל המקרה הספציפי הזה הוא מיוחד".

לדברים אלה מוסיף ד"ר דוד הסכמה לתחושה שיש כאן חזרה על תרחיש א-דורה. "זה אולי דומה למקרה א-דורה מלפני 16 שנה. לקח לנו 12 שנה לנקות את צה"ל מכל אשמה והנזק הבינלאומי עדיין נשאר", ובאשר למקרה בחברון הוא אומר: "אני זוכר את הצילום הזה של מישהו בשטח שאינו עיתונאי, צילום בלי פס קול זה נראה נורא, אבל ברגע ששומעים את הפס קול שיש מחבל שזז ולפני כמה דקות תקף כדי לרצוח, לובש מעיל בחום של 35 מעלות ואולי יש עליו חגורת נפץ אז יש ספק ואז אין ספק, ואולי הייתי עושה אותו דבר כדי לשמור על חיי אזרחים וחיילים".

בעקבות הדברים התבקש ד"ר דוד לחוות דעה אם העובדה שצילום יצא לעולם הלחיץ את המערכת והוא שהוביל להתייחסות זו של ראשי הצבא והמדינה. "אני לא בקיא בפרטי החקירה, אבל אני יודע דבר אחד, שיש עדויות מהרבה אנשים, כולל מפקד החטיבה, אבל לאחר ההסתכלות על כל הראיות האלה שני שופטים לא הגיעו למסקנה חד משמעית שיש כאן פשע, אז מי אני? אני אומר שיש ספק ובמידה ויש ספק אז אין ספק.

''גם אם הייתה טעות אנחנו ממשיכים לגדול על ערכי הצבא ההומניטארי ביותר בעולם, ובמקרה של ספק צריך ללמוד את הלקחים ולא לעשות עליהום תקשורתי. אני סומך על המערכת המשפטית והצבאית ובואו נחכה לתוצאות המשפט, אבל שוב אומר, אם אני נכנס לעורו של החייל במצב מתוח ביותר יכול להיות שהייתי פועל אותו דבר במידה והיה לי ספק שחגורת נפץ הולכת להתפוצץ ולהרוג עוד 15 אנשים בזירה".

עוד נשאל ד"ר דוד אם להערכתו לו היה צה"ל מודיע לאחר פרסום הצילומים שהוא לא מגיב עד להשלמת החקירה, האם העולם היה מקבל זאת או מאשים את הצבא הישראלי בטיוח של הרג פלשתינים. להערכתו של דוד העולם היה מבין את אמירתו של הצבא.

"לצערי לא למדנו מהמקרה של א-דורה. למה היה צריך דקה ושעה אחרי פרסום הסרטון הזה על ידי מי שאני קורא לו צבא זר, צבא 'בצלם' לצאת עם הודעה? בואו נחכה נראה ונבדוק מה קרה בדיוק. תנו לנו את הקרדיט לחקור ואנחנו יודעים לבדוק היטב. אני חושב שזה היה מתפרש כצעד שקול, כי כעבור שעה מפרסום התמונות הגיע פס הקול שבירר הרבה מאוד דברים אחרים".