רות גביזון
רות גביזוןצילום: נתי שוחט פלאש 90

כלת פרס ישראל פרופ' רות גביזון מתחה ביקורת על שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק-ארז, בעניין פרשת עלילת האונס נגד עו"ד אורי דניאל, והתייחסה בחומרה גם להתנהלות הפוליטית-תקשורתית-משפטית בפרשת החשדות נגד תא"ל אופק בוכריס.

גביזון פירסמה פוסט בפייסבוק עם תמונותיהם של ברק-ארז ושל השופט שישב בראש ההרכב, יצחק עמית, בו התייחסות נרחבת לקלקולים שמאפיינים לדעתה את ההתנהלות המשפטית והחברתית סביב האשמות על עבירות מין.

כזכור, השופט עמית והשופט אורי שהם הכריעו לטובתו של דניאל והביעו תדהמה מהרשעות של תוכניתן של מספר נשים – בשיתוף עורכת דין ידועה ואיש יחסי ציבור – להפלילו במעשי אונס שלא ביצע.

ברק-ארז היתה בדעת מיעוט שטענה שלמרות זיכויו הברור של דניאל מהחשדות לאונס, אי אפשר לקבוע בוודאות שלא היה אונס.

"אני בעד שוויון לנשים. מלא. אבל הוא חייב לבוא יחד עם אחריות. ויחד עם נכונות של נשים, גברים, והחברה כולה לראות את הנשים במלוא עצמיותן ובפרטי האירועים שבחייהן, עם הגברים שבחייהן, ולא רק כנפגעות חסרות אונים של תרבות מצ'ואיסטית ומנצלת", כתבה גביזון. "הגיע הזמן לבחון מחדש את הנורמות שהשתרשו אצלנו בעניין יחסים בין גברים לנשים. ויש משהו בטיב הנושא והרצון – המוצדק – להגן על נפגעות – שפשוט מונע מאתנו לעשות זאת".

לנשים יש "אחריות על הצורה בהן הן מתנהלות ביחסיהן מול הגברים שבסביבה", הוסיפה. לצד גברים לא רגישים ונצלנים "יש גם נשים מורכבות, שלפעמים שמחות על קרבה לגבר בכיר שפגשו, ולפעמים רוצות לנקום בו כאשר הקשר אינו צולח".

ברק-ארז לא היתה מוכנה לקבוע כי אכן היתה כאן עלילה, ודרשה לכן להימנע מהטלת אחריות על הנשים – "וזו בדיוק הטעות הנוראה שכולנו נשאבנו אליה", טענה גביזון, בביקורת נדירה על פסיקתה של שופטת מכהנת. אותה טעות, אמרה, היא "שגורמת לכך שמבקרים את המפכ"ל שאינו משעה או מפטר מיד מי שיש נגדו תלונה וקובע כי נכון יותר לחכות למיצוי הבדיקה. חזקת החפות כבר איננה?"

גביזון התייחסה גם למקרה בוכריס מבלי לנקוב בשמו. היא שאלה מספר שאלות רטוריות: "מי שעלולה להרוס חייו של קצין מצטיין ומשפחתו אינה יכולה להידרש לעמוד מאחורי טענותיה מול רשויות הבדיקה עצמן?... ובלי חשיפה מוקדמת בתקשורת של תלונתה של ה' מהמשטרה, עם הצהרות של חברות כנסת ופעילות פמיניסטיות? כך שאם הבדיקה תביא לסגירת התיק, לא תהיה כאן מלחמת עולם?"

"לא כל מילה או מגע אקראי הוא עילה לתביעה או לתלונה מתוקשרת אף ללא תביעה שמשיגה את מטרתה בלעדיה", קבעה גביזון – שהיתה בעצמה מועמדת לכהונה בשופטת בבית המשפט העליון אך נפסלה על ידי נשיא בית המשפט דאז אהרון ברק בטענה ש"יש לה אג'נדה".

עניין ההסכמה, כתבה, הוא "לעתים חומקני למדי. גברים צריכים לוודא שהיא קיימת. כשהיא אומרת לא היא מתכוונת לזה בדיוק. וגבר במצב מרות חייב להיזהר ולבדוק בשבע עיניים שהכן איננו בעצם לא. אבל רק עד נקודה מסוימת. גם לאישה יש אחריות, גם במצבי מרות. ונשים צריכות לחשוב פעמיים ושלוש לפני שהן צובעות מה שהיה נראה באופן סביר כהסכמה בלשון אונס".

"לא טוב לנו להפוך את יחסי המינים לשדה קרב פוטנציאלי שנשלט על ידי טענות אונס, מעשים מגונים והטרדות," פסקה גביזון, בפוסט המשקף התנגדות חזיתית לשלטון "התקינות הפוליטית" הנהוג במחוזותינו.