משה גפני ובנימין נתניהו
משה גפני ובנימין נתניהוצילום: פלאש 90

יו"ר ועדת הכספים, ח''כ משה גפני (יהדות התורה), תקף הבוקר (א') בחריפות את בג"ץ המתערב בענייני הכנסת ובנושאי ''דת ומדינה''.

 "שופטי בג"ץ רצו להתערב נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונגד שר האנרגיה, יובל שטייניץ, אך ידעו שלא יוכלו להתערב באופן בוטה", אמר גפני בראיון ל'דה מרקר' כשהוא מתייחס להחלטת בית המשפט שביטל את פסקת היציבות במתווה הגז והורה על העתקתה להצבעה במליאת הכנסת.

"החלטת בג"ץ במתווה הגז היא התחכמות. במקום להתערב וללכת נגד הממשלה במתווה הגז, שזה מהלך שנוי במחלוקת — בג"ץ אמר שאינו מתערב, מאשר את המתווה, אבל שהכנסת צריכה לדון בפסקת היציבות. כל זאת, כשבג"ץ מודע לכך שלראש הממשלה אין רוב בכנסת".

גפני אף זועם על ההתערבות בסוגיית גיור. כזכור, בג"ץ פסק כי בתי דין פרטיים יוכלו אף הם לגייר ולא רק הרבנות הראשית. לטענת גפני, ברגע שנפרצת פרצה בחומת הרבנות הראשית - גם הקהילה הרפורמית תוכל בעתיד להיכנס בה.

"השופטים אמרו שהם מאשרים לבתי הדין החרדיים לגייר באופן פרטי. המשמעות היא שמחר יפסקו לטובת הרפורמים בנושא הגיור. אני רוצה גיור ממלכתי כמו בכל דבר במדינה מסודרת, ובמקרה הזה, הגיור צריך להיות דרך בתי הדין הרבניים והרבנות — וכך קובע החוק".

"יש שני סוגים של אוכלוסיות שהם מיעוט: הרפורמים ושופטי בית המשפט. הרפורמים, שנציגם ממוקם במקום נמוך ברשימת המחנה הציוני, אינם הולכים לבחירות בצורה עצמאית, אך הם גורמים להתבוללות ולקטסטרופה לעם היהודי. הם תמיד קיבלו סעד מבג"ץ, בניגוד לחרדים. השופטים אינם פוסקים רק בנושאים המקצועיים אלא גם בנושאים מצפוניים, אף שאלה אינם מסורים להם. אין אף שופט שמייצג את השקפת עולמי בבית המשפט העליון.

"אני יושב עם אנשים במערכת הפוליטית ומעולם לא שמעתי שם התבטאויות כמו אלה ששמעתי באחרונה. הם אומרים שלא ייתכן שבית המשפט יחליט משהו שלא בסמכותו, וכשאני אמרתי את זה, השתיקו אותי. אני בעד שלטון החוק, ובעד שבג"ץ יהיה מעורב בדברים שמסורים לו מקצועית. אך בכל הקשור לרשות המבצעת והמחוקקת, שבג"ץ לא יתערב. אם יתערב, אני לא אחראי לתוצאות. אנו עומדים בקו האדום בין בית המשפט לבין הרשות המפקחת, המחוקקת והמבצעת. אחרי הקו האדום תתחיל חקיקה של הגבלת כוחו של בית המשפט".

למרות שהוא סבור כי קואליציית 61 מסוגלת למלא ימיה, גפני מעדיף שהמחנה הציוני יצטרף לקואליציה. עם זאת, גם הוא יודע שמדובר בתרחיש שאינו ריאלי כרגע בשל החקירה נגד הרצוג.

"אני מאחל להרצוג שייצא נקי מכל הפרשה. אני במערכת יחסים טובה עמו". לדעתו, "גם אם הקואליציה תישאר 61 חברי כנסת בלבד — היא תאריך ימים. כל אחד מחברי הכנסת מרגיש אחריות, והוא לא ימהר להפיל בקולו את הממשלה". לכן הוא מעריך כי אם התקציב הדו־שנתי יעבור, הקואליציה תחזיק מעמד כנראה עד 2019, אם לא יחולו התפתחויות פוליטיות מרחיקות לכת".