תוקפת. ענתבי
תוקפת. ענתביצילום: דוברות

האירוע הזה לא זכה לתשומת לב תקשורתית נרחבת ואולי מתבקשת, אבל לפני ימים אחדים יודו בקבוקי תבערה לעבר שכונת פסגת זאב. האש נתפסה בקוצים ובחורש והתקרבה אל בתים בשכונה. הבתים פונו ואנשי כיבוי האש פעלו והשתלטו על האש.

למרות הסכנה לחיי אדם ולרכוש לא זכה האירוע לסיקור ראוי בתקשורת. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם נציגת שכונת פסגת זאב במועצת עיריית ירושלים, סגנית ראש העיר, יעל ענתבי, שקובעת כי בהתנהלותה מחלקת ממשלת ישראל בפועל את העיר לשניים. לדבריה תופעות מסוג זה של יידוי בקבוקי תבערה הופכות לשגרה מושתקת בפסגת זאב, שגרה שאינה זוכה למענה הכרחי שיבלום את התופעה.

"לאחרונה זה נהייה דבר שבשגרה", היא אומרת. "זורקים בקבוקי תבערה. הם עולים על גדר ההפרדה, גדר שלא מועילה, עוברים אותה בצורה חופשית וזורקים בקבוקי תבערה וגורמים לשריפות בשטחים שבין פסגת זאב לשועפט ומהווים סיכון של ממש".

ענתבי ממשיכה ומספרת על אירועים קודמים בהם יודו בקבוקי תבערה לפני חג הפסח האחרון, אירועים בהם כמעט פונו תושבים מבתיהם, אך התקשורת לא מצאה לנכון לדווח על כך בהרחבה מתבקשת. "זה עובר מתחת לרדאר בעיתונות ובדיווחים. לא מדברים על זה בצורה חמורה. מפקירים את תושבי ירושלים באופן חד משמעי"

"כל שמתעלמים הם מחריפים את הצעדים", היא אומרת ומספרת על תקריות שחומרתן עולה ככל שמתמשכת השתיקה והיעדר התגובה. בין השאר מדובר בשריפת זבל, קריאות מואזין שנמשכות הרבה מעבר לחמש פעמים ביממה ובדציבלים גבוהים מאוד, בנייה בלתי חוקית ועוד. 

"איבדנו את הריבונות שלנו בשטחים האלה", קובעת ענתבי וכשהיא נשאלת אם קריאתה להגביל את כרוזי המואזינים אינה עשויה להתקבל כגזענות היא מגיבה ואומרת כי מי שטוען כך טוען זאת מתוך בורות ואי ידיעת החוק.

לדבריה אין כיום צורך בחוק נוסף שכן החוק הקיים נותן מענה לתופעה. "אסור לכרוז בכלל. הבעיה היא שלא אוכפים את החוק במזרח ירושלים כמו במערב ירושלים. גם בנושא הרעש וגם באיכות הסביבה. הם בודקים את הגבולות ורואים שאנחנו לא עושים כלום והם ממשיכים הלאה".

לדבריה התנהלות אכיפתית זו גרמה לכך שבשנים האחרונות נוספו חמישים אלף תושבים ערבים לירושלים. אלה הגיעו ממחנה הפליטים שועפט ומרמאללה לירושלים. "בצורה כזו נתניהו מכניס יותר ערבים לירושלים", היא מפנה אצבע מאשימה ישירות לראש הממשלה וחברי ממשלתו שלדבריה אינם מעניקים גיבוי לפעולות אכיפה נדרשות שעיריית ירושלים מבקשת לבצע, ובכך גורמים לתושבים רבים משועפט, אותם שיש בידם האמצעים לעשות זאת, לנטוש את שכונתם ולעבור לתוככי מערב ירושלים, ובבתיהם שלהם משתכנים שוהים בלתי חוקיים מתושבי שכם והשומרון.

"המעבר בין רמאללה ושכם לתוך שכונת שועפט הוא מעבר חופשי ללא שום מחסום, והשב"חים יכולים בקלות לעבור לשועפט. התושבים היצרניים יותר מעדיפים לצאת משועפט, ששם יש פשע ולא נעים לחיות שם כי אין חינוך ואין פינוי זבל וכו', ואז הם עוברים לתוך ירושלים.

''דירות שמתפנות מאוכלסות מיידית בסכום זעיר על ידי שוהים בלתי חוקיים. אנחנו גורמים לכך ", אומרת ענתבי ומוסיפה: "אין ואקום. אנשי חמאס נכנסים לתת שירות. רואים שם דגלי חמאס מתנופפים באופן חופשי".

לדבריה קיימת התעלמות ממסדית מהמתרחש באזור זה, ככל הנראה מתוך תקווה חסרת בסיס שהתופעה תיעלם, אך בפועל הדבר גורם לתוצאה הפוכה והתופעות הולכות ומתגברות.

כשהתבקשה להציג דוגמא לאזלת היד שמקרינה ממשלת ישראל מול המתרחש באזורים אלה, היא מספרת: "לפני כשנה ראיתי במו עיני התחלה של בנייה. פניתי לשר לביטחון פנים ולראש הממשלה. אמרתי להם שיש כאן התחלה של בניה בואו נעשה לזה סוף.

''נעניתי בכתף קרה. חלק לא ענו בכלל וחלק נתנו לעוזרים שלהם לענות תשובות שאינן קשורות למציאות. בחודש מרץ בשנה שעברה פניתי לראש הממשלה ואמרתי לו שכל הפניות שלי אליו לא נענו ושהוא גרם להגדלה ניכרת של האוכלוסייה הערבית בירושלים".

"אלו אמנם שטחים שנקראים ירושלים אבל בפועל זו חלוקת ירושלים", דברי ענתבי.