נחש
נחשThinkstock

מצבה של שקד בן עמי, סטודנטית בת 27 שהובאה אמש (ראשון) לחדר הטראומה במרכז הרפואי זיו בצפת לאחר שהוכשה על ידי נחש צפע, הוטב.

בדרכה באמבולנס מד"א לבית החולים חשה הסטודנטית ברע, הקיאה ומצבה הוגדר כבלתי יציב. רגלה התנפחה ונוצרה בצקת. בחדר הטראומה מצבה יוצב והיא טופלה באמצעות אנטי סרום.

הסטודנטית אושפזה במחלקה לטיפול נמרץ וכאמור, הבוקר כבר חשה טוב יותר.

שקד הוכשה בעת טיול עם חברה באזור בית המכס העליון ברמת הגולן, כאשר הן היו עסוקות בשעות הערב בהקמת אוהל. תוך כדי הפעילות חשה שקד בכובד עצום על רגלה, והבינה כי הוכשה. בעקבות בקשתה הזעיקה החברה אמבולנס באופן מיידי.

ד"ר יוסף נאבי, מנהל חדר מיון במרכז הרפואי זיו, אומר כי עונת הכשות הנחשים החלה מוקדם השנה, כנראה עקב הטמפרטורות הגבוהות והקיץ שהקדים. לדבריו, כבר בחודש פברואר טופלו בחדר המיון במרכז הרפואי זיו מקרי הכשה ראשונים ביניהם ילד בן 10 שהוכש בעת טיול בנחל ראש פינה עם כיתתו. בממוצע מידי שנה מטופלים בחדר המיון במרכז הרפואי זיו 30 מקרים של הכשות נחש, כאשר בשנים מסוימות הגיע המספר אף עד ל-50 נפגעים. 

ד"ר נאבי מבהיר, כי במקרה של הכשת נחש יש לפנות את הנפגע במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי בחדר המיון הקרוב, כי רק בחדרי המיון קיימים אנטי סרומים לטיפול בהכשות. ההגעה חייבת להיות במינימום תזוזה.

"חשוב שהאדם שהוכש יהיה רגוע ככל האפשר מאחר ועלייה בדופק ובלחץ דם מזרזת את התפשטות הארס בגוף. חשוב לקבע את הגפה הפגועה ולשטוף את אזור ההכשה במים. בשום מקרה אין לחתוך את הפצע, אין למצוץ את הדם במקום ההכשה, אין לקשור את הגפה, אין לבצע חסימת עורקים, אלא רק לקבע את הגפה שתזוז מעט ככל האפשר. בשום אופן אין לרוץ מאחר והריצה מזרזת את זרימת הארס בגוף", אמר הרופא.

עוד הוא מציין כי בראשית הקיץ הנחשים מתעוררים מתרדמת החורף ובגופם ארס רב, ולכן הינם מסוכנים יותר בעונה זו. לדברי ד"ר נאבי על המטיילים לנעול נעליים גבוהות וקשיחות, ולהשתדל שלא להיכנס לסבך קוצים, אלא ללכת בשבילים מסומנים, וכן לא להרים או להזיז אבנים וסלעים במהלך הטיול. הקמת אוהלים מומלצת רק בחניונים מסודרים שנוקו מקוצים וסלעים וקיימת בהם תאורה, אנשים ופעילות.