אנטישמיות
אנטישמיותצילום אילוסטרציה: רויטרס

הליגה נגד השמצה ערכה סקר מיוחד לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה במטרה לבדוק את מידת הקשר והמעורבות של בני הנוער בישראל עם יהדות התפוצות, על רקע אירועים אנטישמיים המתרחשים בחו''ל.

הסקר נערך על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה בקרב מדגם מייצג של בני נוער בישראל בגילאי 15-18. 

בתחילה בדק הסקר את הבנתם של בני הנוער בישראל את המושג "אנטישמיות" ומשמעותו. השאלה שהוצגה כפתוחה, קיבלה מספר תשובות, משתנות, אך העלתה כי רוב מוחלט של בני הנוער יודעים מהי אנטישמיות.

75.9% ציינו בין תשובותיהם כי אנטישמיות היא שנאה ליהודים או גזענות כלפי יהודים. 55.7% ציינו בין תשובותיהם כי האנטישמיות היא השואה. 

בהמשך נשאלו בני הנוער כיצד הם חשים כאשר יהודי מותקף בחו"ל על רקע יהדותו. חלק ניכר מאוד מן המשיבים, 44%, ענו כי הם חשים דאגה ואכפתיות. יותר משליש מבני הנוער ציינו כי הם מרגישים איום קיומי ופחד בעקבות תקיפות אנטישמיות בחו"ל (19% ו-17% בהתאמה). 11.7% מבני הנוער ציינו כי הם מרגישים סולידריות והזדהות ורק 3.4% ציינו כי הם מרגישים אדישות. 

מעניין לראות, כי בני נוער המגדירים עצמם דתיים וחרדיים חשים דאגה ואיכפתיות כלפי יהודים המותקפים בחו"ל כמעט פי שתיים מאשר מקביליהם המגדירים עצמם חילוניים (65.1% לעומת 33.2%), אך מרגישים הרבה פחות פחד ואיום קיומי מאשר מקביליהם החילוניים.

6.4% מן הדתיים והחרדיים מרגישים פחד, לעומת 24.9% מן החילוניים ואילו 10.1% מרגישים איום קיומי לעומת 21.7% מן החילוניים. 

קרול נוריאל, המנכ"ל בפועל של הליגה נגד השמצה בישראל, מציינת כי הנתונים מעודדים ומצביעים על מגמה חשובה ביחסם של בני הנוער בישראל כלפי אחיהם בתפוצות. "העובדה כי בני הנוער בישראל, בשיעור גבוה מאוד, חשים מעורבות, איכפתיות ושותפות גורל עם יהדות התפוצות היא כלי חשוב ביכולת של הארגונים העוסקים באנטישמיות לרתום אותם לפעולה''.

היא הדגישה, ''זהו דור העתיד אשר יוביל את ישראל בדורות הבאים וההכרה שלהם בחשיבות הקשר עם יהדות התפוצות ובהשלכות האנטישמיות עליהם ועל כולנו - חשובה ומשמעותית במיוחד ותסמן את דרכה של מדינת ישראל בחזית מאבק זה גם בעתיד".