לפני כמעט שבעה עשורים הובילה מלחמת העצמאות לעקירת מאות אלפי פליטים ערבים מארץ הקודש.

המלחמה הביאה למספר דומה, פחות או יותר, של פליטים יהודים ממדינות ערב. אבל יחי ההבדל הקטן: בעוד שישנם כיום כ-4 מיליון פליטים פלסטינים, מספר הפליטים היהודים הוא אפס.

איך זה קרה, ומדוע זה נמשך? הכומר האמריקני דומיסני וושינגטון מאוניברסיטת פראגר, המכהן כמתאם לקהלים מגוונים מטעם "נוצרים מאוחדים למען ישראל", מסביר את המצב בתמציתיות בסרטון וידיאו קצר.

וושינגטון מציין שישראל היא אכן מדינת פליטים, בעלת אזרחים מכל מיני צבעים: "שחור, לבן, זית, חום וכל מה שביניהם" – והוא מדגיש שמחציתם באו מארצות ערב. 

"מעל 850,000 יהודים גורשו ממדינות ערב בצפון אפריקה והמזרח התיכון כתוצאה של מלחמת 1948, וגם מאיראן וטורקיה," הוא אומר ומדגיש שבקושי נשאר מנין יהודים ברבות ממדינות אלה. למשל: מתוך 75,000 יהודים שחיו במצרים ב-1948, פחות מ-20 נותרו היום; חיו 150,000 יהודים בעיראק ב-1948, והיום המספר הוא מתחת ל-10; מתוך 140,000 יהודים באלג'יריה ב-1948, היום פחות מ-50 נשארו.

וושיגנטון שואל - אז למה הסיפור שלהם כל כך לא ידוע ברוב העולם? ומשיב כי היהודים "פשוט לא נשארו פליטים לאורך זמן. זאת למרות שהסיפור שלהם היה בהחלט סיפור פליטים קלאסי: הרוב נאלצו לעזוב את בתיהם, תוך כדי שהם משאירים את רכושם מאחור. כ-650,000 מהם הגיעו לישראל".  

כאן וושינגטון מגיע לפואנטה העיקרית: "בוא נשווה את הפליטים היהודים הנשכחים האלה לפליטים המהוללים ביותר בעולם: הפלסטינים – אוכלוסיית-פליטים הכי ארוכת-טווח והכי נתמכת בהסטוריית העולם".

הסיבה לכך, לדבריו, היא "לגמרי פוליטית". מנהיגים ערבים רבים מ-1948 כבר הודו בחופשיות כי מדינות ערב עודדו את הערבים לעזוב, כדי שיוכלו לחזור "אחרי הנצחון" - ולא עשו מאז דבר כדי לשקם אותם.

"וככה", מסכם וושינגטון, "נוצר משבר הפליטים הערביים - ששמם שונה מאוחר יותר לפלסטינים".

מאז, הבעיה הונצחה ע"י האו"ם, שיצר  בשנת 1949 ארגון-סיוע לפליטים אלה בשם אונר"א. אונר"א הוא הגוף הגדול היחיד בהסטוריית האו"ם שנוצר לתקופה כל כך ארוכה כדי להתמודד עם קבוצת פליטים אחת בלבד.

"כמעט שבעים שנה מאוחר יותר", וושינגטון אומר, "גוף זה עדיין קיים - ועדיין מסווג פלסטינים אלה - וגם ילדיהם, וגם נכדיהם - כפליטים".

אונר"א מתוקצב שנתית בסכום אגדי של למעלה ממיליארד דולר. סכום זה מגיע בעיקר מארה"ב והאיחוד האירופי.

וושינגטון שואל: "כמה כסף קיבלו הפליטים היהודים מהאו"ם? כמה כסף קיבלה ישראל כדי ליישב ולשקם אותם מחדש? כמה מקבלת ישראל היום למטרה זו? התשובה לכל שלוש השאלות היא זהה: אפס".

המשך בעיית הפליטים משרתת היטב את האינטרס העברי-פלסטיני. וושינגטון לא ציין שזוהיר מוחסיין, לימים ראש המחלקה הצבאית באש"ף, אמר לעיתון הולנדי במארס 1977 ש"העם הפלסטיני אינו קיים. יצירת המדינה פלסטינית אינה אלא אמצעי להמשך מאבקנו נגד מדינת ישראל".

"ולכן", אומר וושינגטון, "בפעם הבאה שמישהו שואל אותך על הפליטים הפלסטינים, תשאל אותו למה הוא אינו שואל על הפליטים היהודים. ובפעם הבאה שמישהו אומר שישראל יושבה ע"י אירופאים, תראה לו תמונה של אזרחים ישראלים – תמונה צבעונית".