פרופ' אוריה שביט
פרופ' אוריה שביטצילום: אריק סולטן, יח"צ

מיהו ראש העיר החדש של לונדון, סאדיק חאן?

"חאן הוא עורך דין, פעיל זכויות אדם, בן למעמד הפועלים, סוציאל-דמוקרט, בריטי מוסלמי ממוצא פקיסטני ובעתיד אולי ראש הממשלה המוסלמי הראשון של בריטניה".

עד כמה הקהילה המוסלמית בלונדון היא גורם משמעותי?

"אין באמת קהילה מוסלמית בלונדון, יש הרבה קבוצות מוסלמיות שאין ביניהן בהכרח קשר. כך למשל דווקא מוסלמים היו אלו שאיימו על חייו של חאן לאחר שהביע תמיכה בנישואין חד מיניים".

חאן נבחר בגלל היותו מוסלמי?

"חאן נבחר במידה רבה למרות היותו מוסלמי, ולמרות התמיכה המסוימת שאולי הוא קיבל ממוסלמים, וזאת עקב הקמפיין האגרסיבי שהתנהל נגדו ועשה שימוש בזהותו האסלאמית. התוצאה הסופית שבה ניצח הייתה נמוכה משמעותית מהסקרים המוקדמים".

חאן קשור לתופעות האנטישמיות שהתגלו במפלגת הלייבור?

"לא. חאן הוא חלק מהאגף במפלגת הלייבור שמכונה היום האגף הפרגמטי, זה שיותר קרוב לעמדות שייצג בעבר טוני בלייר. הוא יצא נגד אנשי האגף הרדיקלי. זאת גם הסיבה שההערכה היא שהוא יכול להגיע לראשות הלייבור".

עד כמה התופעה שהתגלתה במפלגת הלייבור משמעותית?

"האגף הזה בלייבור הוא ממש לא אגף שולי, זה האגף שאליו משתייך ראש המפלגה וזו הרוח הנושבת שם, גם אם ההערכות הן שקורבין לא יאריך ימים בתפקיד. זה לא משהו קיקיוני בתוך הלייבור".

יש ליהודים בבריטניה סיבות לדאגה?

"העובדה שבמפלגת האופוזיציה הראשית יש דמויות מרכזיות, ביניהן ראש המפלגה עצמו, שמחזיקות בעמדות אנטישמיות מובהקות היא בהחלט עניין מדאיג".

לישראל יש סיבה לדאגה?

"העובדה שעמדות אנטי ישראליות, שהן נגד מדינת ישראל, לא נגד מדיניות ממשלת ישראל הנוכחית, מרכזיות כל כך היא בטח לא עניין משמח. מצד שני, רדיקליזם גלוי הוא במידה רבה פחות מדאיג מפופוליזם כדוגמת הפופוליזם של דונלד טראמפ. בסופו של דבר הבריטי הממוצע מבין שחמאס וחיזבאללה הם לא בצד שלו".