ל"ג בעומר
ל"ג בעומרהלל מאיר

שתי סיבות עיקריות לשמחה ולמנהג מדורות ל"ג בעומר.

הראשונה: בל"ג בעומר נפטר רבי שמעון בר יוחאי. כיוון שנהוג להדליק נר נשמה לעילוי נשמת כל נפטר, ולרבי שמעון המכונה בשם 'האש הקדושה' הייתה נשמה גדולה במיוחד - מדליקים עבורו לא נר אחד , אלא מדורה.

והשנייה: מגיפה קטלנית השתוללה בין תלמידי רבי עקיבא וקטלה 24,000 תלמידים כעונש על חוסר כבוד הדדי ראוי בין התלמידים.

המגיפה פרצה בימים שאחרי חג הפסח ונמשכה עד לל"ג בעומר. כאשר בל"ג בעומר פסקו תלמידי רבי עקיבא מלמות היה זה אירוע שמח ואותו חוגגים בל"ג בעומר על ידי שמחה והדלקת מדורות.

אז מה הקשר בין אירועים אלו לבין מה שקורה היום אצל הנוער בל"ג בעומר?

רוב החוגגים אינם יודעים על מה חוגגים את ל"ג בעומר והחג הפך מחג משמעותי בעל יסודות רוחניים לחג גשמי של מדורות, מנגלים, ובמקרים הפחות טובים והיותר נפוצים אצל בני בנוער למדורות עם אוכל אלכוהול נרגילות ועוד התנהגויות מסוכנות.

רבי עקיבא שקבע שאם רוצים ללמד את כל התורה על רגל אחת יש לקיים את מצוות ואהבת לרעך כמוך… כמה ילדים ובני נוער מוצאים את עצמם בערב ל"ג בעומר לבד בבית? אף אחד לא מזמין אותם למדורה, הם בודדים ,עצובים לעיתים מנודים !

וכמובן צריך וכדאי לשוחח עם הנוער על מהות החג, להיכנס לדמותו של רבי שמעון בר יוחאי, ללבן את האסון הנוראי של תלמידי רבי עקיבא, שמתו במגיפה מסתורית על שום שלא נהגו כבוד זה בזה. לשאול את השאלות של איך דבר כזה יכול לקרות ומה אנחנו צריכים ללמוד מזה.

ללמוד על דמותו הייחודית של רבי עקיבא, ולא לפסוח על הסכנות, להעיר ולהאיר את עיני הנוער: מה מותר ומה אסור, מה ראוי ומה לא. ולהורים, חשוב ביותר לדעת היכן ילדיכם חוגגים את המדורות, עם מי? מי משגיח? לשוחח איתם על נושא השתייה, וגם להתארגן קבוצות הורים לביקורים קצרים לראות מה שלומם, ולאנשי החינוך לדבר על ערבות הדדית, על קבלת כל אדם באשר הוא,  לבדוק מי ומי במדורה, לדאוג שלא יהיו ילדים שיישארו בערב בבית... בטלוויזיה, במחשב, לבד…

שיהיה לכולם ל"ג בעומר שמח ובטוח

הכותבת משמשת כמנהלת אולפנת נווה שרה הרצוג