בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ועדת שרים תדון ביום ראשון בהצעת החוק של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' לקביעת סטנדרט אחיד למערכי הכשרות בכל רחבי הארץ.

בראיון לערוץ 7 מסביר סמוטריץ' את ההיגיון הניצב מאחורי הצעת החוק שלו, הצעה הזוכה לתמיכה רחבה של חברי הכנסת מכלל הסיעות.

"כמו שלא תקבל שומה אחרת מכפר סבא לעומת ירושלים כך נכון שיהיה גם בנושא הכשרות", הוא אומר ומציין כי הצעת החוק שלו תאפשר שקיפות ה נחוצה לכל מערך מתוקן במדינה מתוקנת.

על פי ההצעה יהיו כמה רמות של כשרות וכל בעל עסק יוכל לבחור באיזו רמת כשרות הוא רוצה שהעסק שלו יתנהל, ועל פי בחירה זו יוכל הלקוח לבחור את ספק המזון שלו. בנוסף, אומר סמוטריץ', תקבע הרבנות תנאים להשגחה ולהכשרת המשגיחים. זאת בניגוד למציאות הקיימת היום ובה כל רבנות עיר מנהלת את מערך הכשרות שלה בעצמה. "אני בשום רמז לא מטיל דופי ברבני הערים", מחדד סמוטריץ', "אבל בסופו של יום נוצר פער בין מקום למקום. המשמעות היא שיצרן לא ידע איך ליצר תוצרת בצורה שיוכל לשווק אותה בכל מקום וצרכן הגיע למסעדה מבלי לדעת אם רמת המהדרין יותר או פחות ממקום אחר".

"סטנדרטיזציה תיתן פיקוח ותהיה נראות. מערך הכשרות ושירותי הדת צריכים להיות כמו במערכות מתוקנות במדינה מתוקנת. זה יתרום לתדמית שירותי הדת בישראל ויהיה בכך קידוש ה' גדול. לכן אני שמח מאוד שהרבנים הראשיים תומכים בחוק ומסייעים לקדם אותו, וממילא גם הסיעות החרדיות. חשוב לומר ולהדגיש שאת הרעיון המקורי הגה וקידם הרב אלי בן דהן כסגן שר הדתות ולא הצליח להעביר את זה כהצעה ממשלתית ולקחתי את זה לטיפולי כהצעה פרטית והצלחתי להביא את הרבנים הראשיים אל העניין".

על התמיכה בכלל הסיעות אומר סמוטריץ': "כולם תומכים ומבינים שסטנדרטיזציה ושקיפות הם ערכים שקיימים בכל מערכת מתוקנת במדינה וצריכים להיות גם בנושא הכשרות. החשש היה מהתנגדות באגף הדתי, אבל המניעים שלי התבררו. ידוע לכולם שאני האחרון שירצה לפגוע במעמד הרבנות הראשית. להיפך, אני מהפועלים לחיזוק מעמד הרבנות הראשית וכשהיה ברור שהדברים מגיעים ממקום כן ואמיתי שרוצה לשפר את הכשרות ואת הנראות ואת אמון הציבור בה קיבלנו את האמון והגיבוי המלא של הרבנים הראשיים ויש קונצנזוס מימין ומשמאל התומך בחוק הזה".

להצעת החוק של סמוטריץ' לא תהיה השלכה למערכי הכשרויות הפרטיים, וסמוטריץ' עצמו אומר שבמדינה דמוקרטית לא ניתן למנוע מגוף פרטי לקבוע סטנדרטים לכשרות ולציבור מסוים לצרוך את התוצרת של אותו גוף, "מה שמעסיק אותנו זו הכשרות הממלכתית בישראל שיש לה ערך אדיר גם כי היא זו שגורמת לכך שעם ישראל צורך כשר ברמת היומיום וזו זכות גדולה מאוד, וזה גם חלק מהצביון היהודי של המדינה היהודית. יש לנו מערך כשרות ממלכתי והוא צריך להיות מקצועי תקין ושקוף שלא נותן לאף אחד פתח להלעיז כנגדו".