אברהם נגוסה
אברהם נגוסהצילום: אלירן אהרון

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות דנה היום (ד') בהסרת חסמים בהכשרת פסיכולוגים יוצאי אתיופיה.

בדיון עלו טענות קשות על המחסור במטפלים יוצאי העדה במקצועות הבריאות, ועל חוסר האמון הנוצר לאורך השנים ביחס למקצוע הפסיכולוגיה.

תהילה יוסף, סטודנטית לפסיכולוגיה שפנתה לוועדה בנושא אמרה כי "יוצאי אתיופיה משתמשים פחות בשירותי בריאות הנפש וכי יש ריבוי של טיפול שגוי בעקבות אבחון לא מותאם תרבותית ושפתית.

יוצאי העדה מופנים פי ארבעה לחינוך מיוחד וההורים נמנעים מלשלוח את ילדיהם. החסם העיקרי בקבלה ללימודי פסיכולוגיה, הוא מבחן הפסיכומטרי, שלא משקף יכולות בשטח ואין כל הקלות", הסבירה.

ימימה גולדברג, פסיכולוגית ארצית וממונה על רישוי פסיכולוגי, אמרה כי "אין דרך לאתר את הסטודנטים יוצאי אתיופיה, כי אנחנו לא ממיינים לפי מגזר. בעקבות הדיון אני פונה לתהילה להעביר לנו רשימות של סטודנטים ומתמחים כדי שנוכל לסייע".

גולדברג אישרה כי תנאי הקבלה גבוהים וכי המעבר לתואר שני כמעט לא אפשרי- אך אלו דברים שבתחום המל"ג. ''הבעיה ידועה ואיתרנו אותה בעוצמה לאחרונה כי עד היום לא הוצפה".

שלומית אבני ממשרד הבריאות, מנהלת תחום צמצום פערים בבריאות ומתכללת החלטת הממשלה לשילוב יוצאי אתיופיה, סיפרה כי "התחייבנו להיפגש עם המל"ג ביולי ולהקים צוות חשיבה לכל המקצועות הרפואיים. המחסור חמור".

יו"ר הוועדה ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) פנה לנציגות משרד הבריאות, "איך המערכת לא חשבה עד עכשיו להיעזר בקהילה? אנחנו 30 שנה פה, איך לא דאגתם לטפל? זה כישלון של כל המערכת".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הזהיר כי"הנושא גובל בהצלת חיים בכל מקצועות הבריאות- מי המטפל המגיע לילד, נערה או להורים? נדרשת ועדת מעקב שתגדיר כבר עכשיו לעוד חודשיים לשנת הלימודים הקרובה איפה אפשר להגמיש".

ד"ר חווה פרידמן, מנהלת אגף פסיכולוגיה במשרד החינוך, אמרה כי "לימודי פסיכולוגיה הם מאוד ארוכים, מינימום של שש שנים והתמחות בשכר נמוך. לכן נדרש עורף כלכלי לא רק לשכר לימוד אלא למחייה. מספר המקומות ללימודי פסיכולוגיה גדל, אך ללא צוות בין-משרדי לא יהיה שינוי. אני לא פוסלת את הורדת רף הקבלה אך זה לא ישנה כמו מתן תמיכות למשך שנות הלימודים וההתמחות, לכן שני הדברים צריכים לקרות במקביל".

יו"ר הוועדה ח"כ נגוסה סיכם, "מאחר שהנושא דורש טיפול מערכתי ודרוש שיתוף פעולה של כל המשרדים, על המועצה להשכלה גבוהה להקים פורום בראשותה, בהשתתפות נציגי משרדי הבריאות, הקליטה, החינוך, השוויון החברתי, מכון פוירשטיין, הסתדרות הפסיכולוגים ונציג מועצת ארגוני העולים.

''על מינהל הסטודנטים במשרד העלייה והקליטה להעביר למשרד הבריאות לאלתר את שמות הסטודנטים לפסיכולוגיה יוצאי אתיופיה", הוסיף נגוסה. ''הוועדה תקיים דיון מעקב בנושא בעוד חודש ימים, לשמוע את תוצאות עבודת הפורום".