הר הבית
הר הביתצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת האתיקה של הכנסת החליטה השבוע להותיר על כנו את האיסור שקבעה על עליית חברי כנסת להר הבית.

בפני הוועדה הופיע מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב יורם הלוי, שהבהיר שאפשר לשקול מקרים חריגים אך "נכון לעת הזאת אין שינוי בעמדת המשטרה ביחס לאיסור כניסת חברי הכנסת להר". בשל כך הודיעה הוועדה כי תתכנס שוב לדון בנושא רק אם מערכת הביטחון תשנה את עמדתה בסוגיה.

ניצב הלוי סיפר לוועדה שהמשטרה בודקת אפשרות לאפשר לחברי הכנסת הערבים עלייה להר הבית לרגל חודש הרמדאן תחת מגבלות משמעותיות, ולאחר הרמדאן גם לחברי הכנסת היהודים, בכפוף להערכות המצב הביטחוניות.

לפני הדיון בוועדה היה נראה דווקא כי מרבית הסיכויים שהאיסור יבוטל, שכן ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין תמכו בצעד. לפני כשבועיים אף התקיימה בלשכתו של אדלשטיין ישיבה מיוחדת שעסקה בנושא העלייה להר, וכונסה לבקשת חברי כנסת מהרשימה המשותפת שדרשו לעלות להר במהלך חודש הרמדאן.

בדיון, שבו נטלו חלק מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, מפקד מחוז ירושלים ובכירים אחרים במערכת הביטחון, הוצגה הערכת מצב מחודשת לפיה הסתמנה דרך לחדש את עליית המחוקקים להר הבית.

כזכור, בחודש שעבר הודיעו ח"כים ערבים מהרשימה המשותפת כי למרות האיסור שהוטל על חברי כנסת לעלות למתחם הקדוש, בכוונתם לעלות להר הבית במהלך צום הרמדאן.

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם-רפאלי ציינה כי תעלה להר הבית ברגע שהדבר יתאפשר. "התפיסה כי יש למנוע מחברי כנסת לעלות להר, כאשר הגורם המרכזי והבלעדי למתיחות הוא ההסתה הפלשתינית, הייתה שגויה. ברור שעליית נבחרי ציבור יהודים להר תהווה עילה להגביר את ההסתה, אולם אסור להיכנע. זהו המקום המקודש ביותר לעם היהודי".

בסופו של יום שלישי, לאחר קבלת ההחלטה של הוועדה, התברר כי היה מדובר בדיון על הנייר בלבד. עם זאת, גורם בכיר בליכוד העריך השבוע בשיחה עם 'בשבע' כי מיד לאחר חודש הרמדאן יכונס דיון נוסף בנושא לאור הערכות המצב שייערכו באותה תקופה, וייתכן שההחלטה לגבי מניעת כניסתם של חברי כנסת להר הבית תשונה. "ראש הממשלה תומך בעניין, ומשום שביוזמתו יצאה ההוראה הזאת אני מניח שהוא גם ילחץ ויביא לביטולה אם המצב הביטחוני מאפשר זאת", אמר הגורם ל'בשבע'.

למרות החלטת ועדת האתיקה להותיר על כנו את האיסור על כניסת חברי כנסת להר הבית, הודיע חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת כי ההחלטה אינה מחייבת את חברי הכנסת הערבים. "האמירה שאין ליושב ראש, אין לוועדת האתיקה, אין לראש הממשלה נתניהו ואין למפכ"ל נגיעה לכל הגעה או תפילה של חברי הכנסת של הרשימה המשותפת במסגד, היא נכונה ואותנטית לחלוטין", אמר טיבי.