אבות גרושים נחשבים לקבוצה בעלת סיכון גבוה במיוחד להתאבדות.

בגילאים 25-44, שיעור המתאבדים בקרב גברים גרושים הוא בערך פי שבעה מאשר בקרב נשואים ובערך פי שניים מאשר בקרב רווקים.

אבי קסב הוא ממייסדי ארגון "חבל הצלה", שמונה כ-40 מתנדבים המתפקדים כמעין "כיתת כוננות" מסביב לשעון, ומטרתו למנוע התאבדויות של אבות.

לדבריו, הגורמים לשיעור ההתאבדות הגבוה של הגברים הגרושים כוללים את הקלות בה מוצאים נגדם צווי הרחקה מילדיהם ומהבית, תשלומי מזונות גבוהים, הסדרי הורות שלא מאפשרים להם לגדל את ילדיהם, חובות להוצאה לפועל ועוד.

קסב סיפר על מקרה שאירע לא מזמן: אב גרוש שגידל את ארבעת ילדיו אך אולץ להמשיך לשלם מזונות לאשתו לשעבר למרות שהילדים כלל לא שהו אצלה, ולפתע קיבל תביעה של 120,000 ש"ח מההוצאה לפועל.

האיש השאיר את בנו בן ה-13 לבד בדירתו וביקש שלא יתקשרו אליו, כתב בפייסבוק הודעה בעלת גוון מיואש והפסיק להגיב או לענות לטלפון.

לאחר שהתקבלה פניה ב"חבל הצלה", אנשי הארגון הפעילו את כיתת הכוננות, דיברו עם חבריו וקרוביו ונכנסו לפרופיל הפייסבוק שלו בכדי לאסוף עליו מידע ולהעריך את מידת הסכנה.

"הגענו למסקנה שרמת המסוכנות שלו היא 8 מתוך 10. פנינו למשטרה וביקשנו לאכן את הטלפון שלו. כעבור חמש שעות הוא נמצא על שובר גלים וניכר היה שהוא מטושטש", סיפר קסב.

האיש סיפר לשוטרים שבכוונתו לקפוץ אל מותו משובר הגלים. הוא נלקח לבית חולים פסיכיאטרי ולאחר שחרורו הוצמד לעו"ד של העמותה, והוא נמצא בהתאוששות. "הוא הרגיש את הגב שיש לו מאנשים שלא מכירים אותו אבל אוהבים אותו וזה מה שנתן ל ו כוחות", אמר בגאווה.

קסב ביקש מאבות המצויים במצוקה אובדנית או ממי שמכיר אבות כאלה ומזהה סימני אובדנות שונים – "הוא לא צריך להגיד 'אני רוצה להתאבד'. שימו לב שאם הוא הולך כפוף, מיואש, מדבר בצורה פסימית, מתחיל לחלק רכוש, מוחק את הפרופיל שלו מהפייסבוק, משתמש בסמים או אלכוהול – אלה סימנים של נטייה לאובדנות".

ניתן ליצור קשר עם "חבל הצלה" באמצעות דף הקבוצה בפייסבוק או בטלפון 050-8910308.