מספרם ממשיך לעלות. פליטים
מספרם ממשיך לעלות. פליטיםצילום: Stoyan Nenov, רויטרס

אחד מכל 13 בני אדם בעולם נאלץ לעזוב את ביתו והוא מוגדר כיום כ"פליט" או "מבקש מקלט". כך עולה מנתונים שפירסמה סוכנות הפליטים של האו"ם ביום שני.

על פי נתוני הדו"ח מספר בני האדם שנעקרו מבתיהם והפכו לפליטים או מבקשי מקלט עמד בסוף שנת 2015 על 65.3 מיליון, המספר הגבוה בהיסטוריה.

מדובר בגידול של 5 מיליון בני אדם מדי שנה שנאלצים להימלט מבתיהם בעקבות סכסוך אזורי. טורקיה היא המדינה בעלת מספר הפליטים הגבוה ביותר בעולם עם 2.5 מיליון בני אדם שנכנסו לשטחה בשנים האחרונות. אחריה עומדות פקיסטן ולבנון.

בשנת 2015 בלבד נאלצו 12.4 מיליון בני אדם לעזוב את בתיהם ולחפש מקלט במדינה אחרת בעקבות סכסוך צבאי.

מחברי הדו"ח מוסיפים כי מדי דקה נאלצו 23 בני אדם להימלט מבתיהם, וכי 54 אחוזים מהפליטים בעולם מגיעים משלוש מדינות – סוריה, אפגניסטן וסומליה. מחצית מכלל הפליטים כיום הם צעירים מתחת לגיל 18.

המחברים טוענים עוד כי למרות הדיווחים בשנה האחרונה על גל ההגירה למדינות מבוססות באירופה, 86 אחוזים מהפליטים השתכנו במדינות בעלות הכנסה ממוצעת נמוכה עד בינונית.

עם זאת, רבים מהפליטים הצהירו כי היו מעוניינים להגיע לגרמניה או שבדיה, מדינות מבוססות כלכלית. מרבית בקשות המקלט של פליטים הוגשו לגרמניה, ולאחר מכן ארה"ב ושבדיה.

נציב הפליטים של האו"ם, פיליפו גרנדי, אמר כי "מנהיגי אירופה צריכים לעשות יותר על מנת לתאם מדיניות ולהילחם בתדמית השלילית של הפליטים. מי שעושה את ההיפך, מעודד את דעת הקהל נגד פליטים ומבקשי מקלט, ונושא באחריות ליצירת אקלים של שנאת זרים שמדאיג אותנו מאוד".

הוא הוסיף עוד כי "חלק גדול מההחלטות שהתקבלו על ידי האיחוד האירופי במטרה להתמודד עם משבר הפליטים לא יושמו בסופו של דבר, למרבה הצער. מדובר בהחמצה גדולה".

הדו"ח השנתי של סוכנות הפליטים באו"ם גם מפרט כי בחודשים האחרונים חל סחף ימינה בדעת הקהל באירופה, וגידול משמעותי בתמיכה במפלגות ימין המתנגדות לקבלת מהגרים לשטחן. "מגמה מדאיגה של שנאת זרים החלה להשתרש באירופה במסגרת המאבק בגל ההגירה" נאמר בדו"ח.