מחב"ד תצא פסיכולוגיה
מחב"ד תצא פסיכולוגיהצילום: מנדי הכטמן. פלאש 90. ארכיון

בפסטיבל 'לא בשמים' שיתקיים בשבוע הבא במכללת תל חי ישולבו, כמדי שנה, אמנות ויהדות, רוחניות ותרבות ועוד.

באחד המושבים הצפויים לעורר סקרנות מיוחדת יעסוק ד"ר יחיאל הררי, מחבר רבי המכר "לנצח כל רגע מחדש - שיחת נפש עם בעל התניא" ו"סודו של הרבי" בעקרונות הפסיכולוגיה החסידית של רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד.

בראיון ליומן ערוץ 7 הוא מספר על ייחודיות הקשר בין תורתו של בעל התניא לפסיכולוגיה העכשווית ובראשית הדברים הוא נשאל אם לא מדובר בקשר כפוי ומאולץ מעט.

"לדעת בעל התניא כל תכלית בריאת האדם היא תיקון טבע המידות, התגברות על חרדה, עצבות, כעס וכו'. הוא אומר שאם אדם מתגבר על תנועה נפשית כמו עצבות ולו לרגע אחד הוא מפיץ את יוקר הקב"ה בעולם ועושה את שליחותו בעולם. זה לא שלפני מאתיים שנה היו חסידים עם בעיות נפשיות והיום לא. החסידות תפקידה הוא לעזור לנו להתגבר על נטיות נפשיות כמו הסתגרות, הלקאה עצמית ועוד. זה לא עניין פסיכולוגי צדדי אלא זו תכלית הבריאה, תיקון המידות והזזת האדם את עצמו כדי להצליח לראות דברים אחרים".

"חסידים ראשונים ואחרונים היו משקיעים זמן רב להתבונן כדי להתגבר ולו במעט על העצבות המרמור החרדות, ובעבודה הזו צריך להוציא מהתחומים המצומצמים של רק מי שלומד לעולם כולו. אנחנו עוסקים כאן בעניין המרכזי של תורת החסידות ולא במשהו צדדי".

הררי מבהיר בהתייחס לביקורת שהופנתה בעבר כלפי החסידות ככזו השמה דגש על עולם הנפש על חשבון הדקדוק במצוות, ואומר כי "החסידות דקדקנית יותר בעולם המצוות. בעצם אחת הדרכים לרומם את עצמך היא לראות בכל דבר ודבר ערך רב. העולם היה עייף וחסר חיות, וגם היום הוא במצב דומה ודורש התעוררות רוחנית, לראות את הערך הפנימי של הדברים, וכשעוצרים ומתבוננים בעצמך בחיים ובזולת ולא רק בטכניות של הדברים מבלי להימנע מלעסוק בטכניקה של הדברים, הכול הופך לבעל משמעות וחיות".

ד"ר הררי מספר כי תפיסות אלה מתקבלות בידיים פרוסות גם בעולם שאינו שומר מצוות והדברים מדהימים גם אותו עצמו. הדברים באים לידי ביטוי גם במכירות הספרים שלו שהגיעו לצמרת רבי המכר וגם בהרצאות שלו עצמו המוזמנות גם לארץ וגם לעולם, "אני חושב שזה בגלל הבשורה של בעל התניא שניתן לנצח את המאבק הנפשי שאנחנו בעיצומו, והמאבק הזה הוא שגורם לי להטיות נפשיות ולמעשה אני יכול להסתכל פנימה ולראות מה עובד ומה לא ואיך ניתן לתקן, יש לזה צימאון וסקרנות גדולים כיום".

"העניין עצמו רלוונטי גם מחוץ לעולם היהודי. אנחנו יודעים על שיח של בעל התניא עם העולם הלא יהודי", מוסיף הררי.

"העולם מאוד תועלתני. הוא לא שואל מה אני עושה כדי לקדם רעיון אלא מה אני מרוויח מזה. דווקא כאן הערך של העבודה עצמית, העבודה על המידות והיכולת להתגבר על חרדות וכעסים התגברות על מידות יש בזה אושר של ביטול ופחות לעשות מעצמי עניין ולהתייחס לנקודה עצמה. יש כאן עבודה וסקרנות שיש בהן הישגים ורווחים גדולים מאוד".

לקראת סוף הדברים נשאל ד"ר הררי אודות הקשר שנוצר בשנים האחרונות בין עולם החסידות לבין הציונות הדתית. "הציונות הדתית עושה דברים נפלאים עם הרבה חיות, ובמידה מסוימת אני גם שייך לה, אבל החסידות מעניקה לה הפנמה ויכולת להתמודד עם מגוון סיטואציות נפשיות, הבנה והתמודדות פנימית. הציונות הדתית העניקה את המבט הלאומי והחסידות מחזירה את המבט הפנימי".

"סופרת ילדים כתבה אחרי התאבדות של ילדה – כנסו לאולפנות ולישיבות ותראו בכל מקום עצבות ודכדוך. בעל התניא דופק על השולחן ואומר שלא מקבלים את זה. כמו שלומדים לימודי תנ"ך ליבה וגמרא חייבים ללמוד את לימודי הנפש ולימודי שמחה. ילד חייב ללמוד את המנגנון הפנימי. זו התרומה הגדולה של החסידות מעבר לתרומת תפיסת הגאולה, אחדות ה' ורעיונות אחרים".

פסטיבל לא בשמיים יערך בימים ראשון, שני ושלישי, כז - כט בסיוון.