"תחרות תעשה טוב לכשרות"

ארגון רבני "צהר" פרסם הודעה בה הוא מברך על היוזמה ברבנות הראשית להביא להפרטה של מערך השגחת הכשרות במדינה, עליה דווח הבוקר (ראשון) בתקשורת.

הרב רפי פוירשטיין, מראשי הארגון, מציין כי בצוהר שוקדים מזה זמן על תוכנית להקמת סוג של מערך כשרות "שייתן להרבה אנשים מסורתיים שרוצים לאכול כשר מענה ולהפוך את הכשרות לדבר אהוב, אהוד וכמה שיותר קיים במדינת ישראל".

"הרבנות היא הרגולטור, היא לא נעלמת. במקום שהרבנות תהיה בקונפליקט עם העסקים הרבנות תפקח על נותני הכשרות. הרבנות תעודד תחרות וכשתהיה תקלה היא תפקח. כמו שכל תחרות עושה טוב, התחרות תעשה טוב גם לכשרות", טוען הרב פוירשטיין.

"כמה פעמים ביום המשגיח צריך להגיע לעסק? כמה לוקח המשגיח? למי הוא עולה? יש כאן שאלות כביכול בירוקרטיות אבל שיש להן השלכה עצומה על איכות הכשרות", מסביר הרב פוירשטיין את הבעייתיות הקיימת היום, "יש רמות שונות של כשרות וברגע שאתה מציב רף גבוה אתה מאבד את האנשים שלא יאכלו כשרות. היום הרף לא ברור. היום אתה הולך למסעדה עם כשרות כזו או אחרת אתה לא יודע מה ההבדל".

הרב פוירשטיין מסביר כי שאלת רמת הכשרות נוגעת בשני מרכיבים, "יש את הנושא של רמת הפיקוח ויש את הנושא של סוג הכשרות. כשרות 'מהדרין' זה ברמת הבקרה או בסוג האוכל שנכנס למסעדה? גם אדם שאוכל בכשרות בינונית רוצה לדעת שמה שהוא אוכל זה כשר".

"היום נדיר מאוד למצוא מוצר שיש בו רק כשרות של רבנות", אומר הרב פוירשטיין, "תמיד מתלווה למוצר עוד כשרות נוספת של הבד"ץ, או שארית ישראל, או מחפוד ועוד. על כל מוצר יש כשרויות נוספות שמייקרות את המחיה במדינת ישראל. היום כשקונים מוצר עם כשרות של בד"ץ משלמים פעמיים, למה? למה לשלם פעמים למשגיחים?".

לסיום מתייחס הרב פוירשטין למתן כשרות למסעדות הפתוחות השבת, "אני בא ואומר שיש פתרונות. למה לבתי מלון שאוכלים בהם בשבת יש כשרות ולמסעדות לא? למה שלא יהיו מסעדות שהאוכל על הפלטה ואנשים קונים שובר לפני שבת? יש סתירות בנושא הכשרות היום. במהלך הנוכחי הרבנות מכירה בעובדה שיש אלמנטים רבים בסיפור של הכשרות ומשאירה את השדה הזה פתוח ואומרת אני אהיה רגולטור. הרבנות תשגיח שכל מי שנותן כשרות באמת מפקח על הכשרות".