מטוס ה-F-35
מטוס ה-F-35צילום: בת' סטיל, לוקהיד מרטין

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר חבר הכנסת יואב קיש, סא"ל וטייס קרב במילואים, על יתרונו של מטוס ה'אדיר' ה-F-35 אותו רוכשת ישראל מארה"ב.

בראשית הדברים מספר חבר הכנסת קיש כי את ההיכרות עם המטוס החדש עשה כאשר טס על הסימולטור שלו, ובכך התוודע באופן מעמיק יותר ליכולותיו הפרקטיות והמבצעיות של המטוס מעבר לדיווחים בתקשורת.

"זה מטוס דור חדש. המשמעות היא יכולות שלא קיימות במטוסים הנוכחיים. אלו גם יכולות של חמקנות. יש לו תצורה שמאפשרות להכניס פצצות לבטן המטוס ובכך להקטין את החתימה האלקטרונית. זה מאפשר לו לפצח את זירת הקרב הנוכחית שמתחמשת בטילי קרקע אוויר מתוחכמים יותר", אומר קיש ומזכיר את העברת טילי ה-F-300 מרוסיה לאיראן כהמשך למאבק בין הטילים למטוסים, מאבק שנמשך מאז מלחמת יום כיפור ועד ימינו אלה.

"יש מירוץ חימוש קבוע בין יכולות המטוסים ליכולות הנשק מנגד ואין ספק שהאדיר נותן קפיצה משמעותית", אומר קיש.

כשהוא מתבקש להסביר את החמקנות המדוברת סביב ה'אדיר', מספר קיש כי הדברים תלויים במבנה המעוגל של המטוס, החומרים שמהם הוא מיוצר ושילוב לוחמה אלקטרונית. "ככל שיש יותר זוויות זה מחזיר קרינה. מדובר במדע שלם שמכתיב את קווי המתאר של המטוס, והוא הרבה פחות משיב לקרינות רדאר.

''טילי קרקע אוויר שולחים קרינה לשמים ומחפשים החזרים וככל שאתה מחזיר אתה מתגלה ומתאפשר יירוט. ככל שההחזר קטן ובלוחמה אלקטרונית אתה מצליח לשבש את ההחזר המכ"ם שמחפש אותך לא מקבל תמונה טובה לגבי המיקום שלך ומאפשר כניסה של המטוס".

"המשימה הראשונה הי יצירת עליונות אווירית שמשמעותה השמדת טילי קרקע אוויר. הכוונה היא שאותם חמקנים, מטוסי ה'אדיר', ייכנסו לשטח, ישגרו טילים נגד אותן מערכות קרקע אוויר, ולאחר מכן הגל המאסיבי של התוקפים שמבוסס על מטוסי F-16 ו-F-15 יוכל לבוא ולתקוף", מסביר קיש ומסכים להגדרה שמדובר במעין סיירת מטוסים שמכשירה את השטח למאסת התקיפה שתבוא בהמשך ממטוסים אחרים.

"סיירת המטכ"ל האווירית שנכנסת בלי שרואים אותה, משמידה כוחות שאמורים למנוע מחיל האוויר להיכנס ולהקשות עליהם, ומאפשר יצירת עליונות אווירית של חיל האוויר".

ממשיך קיש ומספר גם על הכשרת הטייסים במטוס החדש, הכשרה שבה התפיסה מעט שונה מבעבר. אם בעבר ההכשרה הייתה מבוססת על שעות טיסה והסימולאטור כתומך, הרי ש"ב'אדיר' עובדים על סימולאטור דומה ככל הניתן למציאות, מייצר מציאות קרב ושטח טאקטי ולחסוך משעות טיסה.

''חלק מהחיסכון ב'אדיר' הוא שכחמישים אחוזים משעות הטיסה יכולים להתבצע בסימולאטור בפלטפורמה שמאוד מאוד מדמה את המציאות המבצעית. זה מאפשר חיסכון משמעותי בדלק וחלקי חילוף ועוד. הסימולאטור הופך לנדבך מאוד משמעותי בהכשרת הטייס".

"עדיין חייבים לטוס ולהתאמן באוויר. טייסי חיל האוויר יצאו לכחצי שנה בחו"ל ללימודים על כל מערכות המטוס, תפעולים בחירום ומערכות הנשק ולאחר מכן יטוסו ובהמשך יחזרו לארץ כדי להקים את טייסת ה'אדיר' הראשונה". לדברי קיש המהלך יבוצע בהדרגה וכבר כעת ככל הנראה כבר נבחרו הטייסים שיקימו את הטייסת המדוברת. "הם כבר מתחילים להשתפשף".

יתרון משמעותי נוסף שקיים במטוס החדש הוא יכולת התקשורת בין המטוסים. "אחד הדברים המשמעותיים ביותר והיה קיים ברמה נמוכה באחרים, הוא החיים ברשת, היכולת לדבר זה עם זה בצורה נוחה ולהציג לטייס את השדה הטקטי. הדבר הזה הוא יכולת שמכפילה את הכוח המבצעי של כל מטוס, וב'אדיר' מכיוון שהמטוס נבנה על החשיבה הזו, יש לזה הרבה יתרונות".