בלי מקלחות לפני שבת. נקודת חלוקת מים ביצהר
בלי מקלחות לפני שבת. נקודת חלוקת מים ביצהרצילום: אברהם בנימין

תושבי היישובים בצפון מטה בנימין ובשומרון, וכן תושבי אריאל, קרני שומרון וקדומים, סובלים מזה כשבוע וחצי ממצוקת מים קשה.

היישובים השונים בגזרת השומרון סובלים מהפסקות מים חוזרות ונשנות. המשבר משפיע על חייהם של כמאה אלף תושבים יהודים באזורים הללו ועוד כמאה אלף תושבים ערבים.

מתי שריקי, תושב היישוב שבות רחל, סיפר בשיחה עם 'בשבע': "בשבוע שעבר אמרו לנו לא להשתמש הרבה במים. הפסקנו להשקות את הגינות. ביום שישי בבוקר הפסיקו המים. עמדנו לנסוע לשבת בירושלים להורים שלי. אנחנו תמיד מתקלחים בבית לפני נסיעות, אבל הפעם דחינו את המקלחות. החיים כל השבוע הם תחת לחץ של סיכון של הפסקת מים. דברים כאלה יכולים לקרות רק אצלנו, בתל אביב זה לא היה קורה ואפילו לא בפתח תקווה".

מי שסבל גם הוא מהמשבר, בזמן לא נוח במיוחד, הוא חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, תושב קדומים, שחגג בר מצווה לבנו בשבת האחרונה. "הייתה שבת נפלאה, שמחה ומרוממת. יש לנו משפחה קלילה משני הצדדים. אנשים לקחו את הדברים בצורה קלילה ובסופה של השבת חילקנו מזכרות – בקבוקי מים", סיפר סמוטריץ' בריאיון לערוץ 7, וציין כי אמנם ההפסקה המוחלטת של המים החלה בשבוע האחרון, אולם הירידה בכמות המים באזור מורגשת כבר חודש וחצי, במיוחד בסופי השבוע. "מצב של אין מים טוטאלי – זו פעם ראשונה, אבל כחודש וחצי בכל סוף שבוע אנחנו עם זרזיפים של מים. הישיבה הגבוהה בקדומים נמצאת במקום הגבוה ביישוב ושם אין מים בכלל. אצלי בבית, שממוקם נמוך יותר, יש קצת מים ומתקלחים בזרם עדין של מים. ביום שישי האחרון לא היו מים בכלל כמעט בכל היישוב".

"הייתה תרגולת חירום מצוינת של המועצה המקומית בקדומים. נפרסו כמה נקודות חלוקת מים. הרשות עשתה הכי טוב את מה שהיא יכולה לעשות, אבל זה מצב לא נורמלי לחזור חזרה אל תורים של מים, בלי מקלחות, ואיסוף קצת מים לטובת השירותים. לנו זו הייתה חוויה של אירוח שמונים איש בלי מים. השמחה מאפילה על הכול, אבל זו לא מציאות מתוקנת בישראל של שנת תשע"ו", הוסיף סמוטריץ'.

הכספים למנהל האזרחי נעצרו

כתגובה למצב שנוצר הודיע סמוטריץ', חבר פעיל בוועדת הכספים של הכנסת, כי יעצור את העברות התקציב למנהל האזרחי, אשר נושא בחלק משמעותי מהאחריות למצב שנוצר. "הסיפור באמת הוא סיפור בעייתי. מדובר במחדל של כמה שנים. כולם יודעים על המחדל. האחריות בחלקה אצל רשות המים ובחלקה במנהל האזרחי. חלק קשור לכך שוועדת המים המשותפת שהוקמה אחרי הסכמי אוסלו לא התכנסה, כי הערבים מסרבים לאשר פרויקטים של ההתיישבות היהודית, אז פרויקטים שלהם מבוצעים אוטומטית ושלנו תקועים". סמוטריץ' טוען כי מבחינה חוקית כבר אפשר היה להתחיל לטפל בבעיה, אולם ברשויות הישראליות העדיפו שלא לפתור את המחדל.

שורשיה של הבעיה נעוצים בחיבור אזור מזרח השומרון למוביל הארצי. השומרון אמנם מחובר למוביל, אולם קוטר הצינור המחבר מתאים לגודל האוכלוסייה באזור לפני עשור ויותר. צירוף הקיבולת היומית של צינור המים בצירוף המים שניתן להפיק מהקידוחים המקומיים איננו מספיק לאוכלוסייה, והחוסר בחודשי הקיץ הללו עומד על בין 7,000 ל‑10,000 קוב מיום ליום. על מים לחקלאות בכלל אין מה לדבר, והפגיעה בחקלאים באזורים הללו גדולה מאוד.

יו"ר מועצת יש"ע אבי רואה, מנכ"ל המועצה שילה אדלר וראשי הרשויות בשומרון הסובלים מבעיית המחסור במים, נפגשו ביום שני עם שר האנרגיה, המים והתשתיות, ד"ר יובל שטייניץ. הפגישה זומנה לנוכח משבר המים באזורים אלו ולאחר שנה של התרעות חוזרות ונשנות מול משרדי הממשלה, לבקשתם של ראש מועצת קדומים חננאל דורני וראש מועצת קרני שומרון יגאל להב וראש העיר אריאל אלי שבירו.

ראשי הרשויות הציגו נתונים חמורים על העדר תכנון תשתיות של משרדי הממשלה השונים לטווח הארוך ברחבי יו"ש. בדיון הבטיח השר שטייניץ לקחת אחריות ולסייע בחיבור בין הגופים השונים, רשות המים ומקורות. כמו כן ניתנו פתרונות לטווח הקצר והארוך, הן לאוכלוסייה הפלשתינית והן לישראלית.

עוד הובטח בדיון תגבור של מכליות מים למילוי בריכות המים, זירוז סיום קידוח אריאל והחמרת הביקורת והצעדים מול גניבות המים בציר. לטווח הארוך הובטח לקדם ולסיים את תכנון קווי ההולכה מהמוביל הארצי לשומרון, כך שניתן יהיה לבצע אותו במהירות. השר שטייניץ ציין בפגישה: "מדובר בתוכנית חירום וכלל הגופים הרלוונטיים נדרשים להירתם ולתת פתרון מיידי למשבר המים ביהודה ושומרון".

למחרת הפגישה עם השר שטייניץ פנו ראש מועצות במכתב חריף לראש הממשלה ובו דרשו להקים ועדת חקירה שתבדוק את מחדל המים. לדבריהם: "במידה ולא ייכנסו באופן מיידי וללא חסמים לעבודת הרחבת התשתיות, ייוותרו במאה ה-21 עשרות אלפי ישראלים ללא מים.

אנו ראשי הרשויות דורשים באופן מיידי הקמת ועדת חקירה שתבדוק מי הם האחראים למחדל החמור הזה". השניים הדגישו במכתב כי מדובר ב"מחדל אספקת מים שאין דומה לו בהיסטוריה של מדינת ישראל".