משה גפני
משה גפניצילום: יונתן סינדל

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כינס היום (רביעי) דיון מיוחד בעקבות פניות של ארגון נכי צה"ל, מהן עולה כי נכים, אף שמשתכרים יפה, אינם מצליחים ליטול משכנתא בשל סירוב חברות הביטוח להעניק להם ביטוח חיים.

הבנקים, כך מתברר, מתנים את מתן המשכנתא בקיומו של ביטוח חיים, אף שהנכס עצמו יכול לשמש בטוחה מספקת.

"הזכות לדיור היא זכות אנושית בסיסית וחלה גם על נכים", אמר גפני. ''בשנים האחרונות המדינה הולכת לכיוונים לא טובים מבחינה מוסרית בכל מה שנוגע ליחס לחלשים שבתוכה, ביניהם ציבור הנכים. המדינה חייבת לשנות כיוון למסלול מוסרי, בוודאי בהיותה מדינה יהודית".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בדיון כי "בעלי מוגבלויות מוצאים עצמם מנועים מליטול משכנתא, אף כשיש להם יכולת החזר. זאת מכיוון שבעת נטילת המשכנתא צריך לעשות ביטוח חיים וחברות הביטוח מסרבות כי חוששות לבטח נכים, שמא יש סכנת חיים.

''אלא שהבנקים לא חייבים את ביטוחי החיים, כי הדירה היא המשכון כנגד המשכנתא וניתן לממש אותה בהליכים משפטיים. אך הבנקים טוענים שלא נעים לפנות נכים מדירתם. ישראל חתומה על האמנה הבינ"ל למען זכויות אנשים בעלי מוגבלויות ויש מודלים של טיפול בנושא במדינות אחרות.

''ניסיתי לפעול בעניין אך הגעתי למבוי סתום. חברות הביטוח טוענות שהבעיה אינה אצלן, הבנקים טוענים שהבעיה בחברות ומשרדי הממשלה זורקים את האחריות האחד על השני".

על-כן, אמרה אלהרר, "יזמתי הצעת חוק בעניין; תיקון לחוק הבנקאות שיחייב לתת משכנתא לאדם עם מוגבלות, אף אם חברות הביטוח מסרבות לעשות לו ביטוח חיים''.

ח''כ אלהרר סיפרה על פניות שמגיעות אליה מנכים, "עובדי היי-טק שמשתכרים שכר נאה ושיכולים לעמוד בהחזרי המשכנתא על-מנת לרכוש דירה אך הם נתקלים בסירוב. פנה אליי עובד היי-טק שאמר שנמאס לו לחיות כל הזמן בשכירות ולעבור בין דירות ושהוא רוצה לרכוש דיה ולהתאימה לצרכיו, אלא שלמרות שיש לו את האמצעים מסרבים לתת לו משכנתא.

''מדובר ברשעות לשמה, ביחס משפיל לפלח קטן של אוכלוסייה שהם נעדרי יכולת לרכוש דיור ולא בגלל מצבם הכלכלי. אני רוצה תשובות ענייניות מהגורמים השונים ולא תשובות שהן בבחינת 'לזרוק את היתוש המעצבן הזה מצד לצד'", הוסיפה אלהרר.

ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה כי "בעבר הרפואה היתה במצב אחר וזה השתנה מקצה לקצה. בעבר העריכו שאנשים בעלי נכות לא יוכלו להאריך ימים, לעבוד ולהתפרנס בכבוד ולהקים משפחה. אך כיום המצב בפועל השתנה ויש להתאים את החוק ולא להישאר עם מה שהיה נכון פעם".

נציגת אגף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, עודדה פרץ, הבהירה כי "בנק ישראל לא מחייב את הבנקים לדרוש ביטוח חיים אך מאפשר זאת. בפועל הבנקים דורשים, כי המדינה והחברה לא טולרנטיות כלפי פינויים והם יודעים שיהיה דיון ציבורי 'איך בנק מפנה נכה או שאירים של נכה מדירה' והדרישה לביטוח חיים מאפשרת לבנקים לתת דירות גם לבעלי יכולת החזר פחות טובה.

''הבטוחה של הדירה זה לא דבר שאנחנו רוצים שיממשו וגם בתי המשפט מתחו ביקורת על הבנקים במקרים בהם נתנו משכנתאות ללא ביטוח חיים".

פרץ הוסיפה כי "חסרים בדיון הזה אנשי אגף התקציבים באוצר. אם יחייבו את הבנקים לתת הלוואות ללא ביטוח חיים זה עלול לפגוע בהם. יש כל מיני רעיונות לפתרון, כמו קרן של המדינה שתאפשר לתת להם משכנתא".

יו"ר הוועדה גפני הבהיר שלא ירפה מהנושא. ''המדינה חייבת להיכנס לעניין. בעבר המדינה היתה מתערבת בנושא הדיור ומזה כמה שנים שהיא משכה ידיה מהנושא. לא יתכן שחברות הביטוח דורשות מחיר עבור ביטוח חיים שהוא יותר מ- 50% ואף יותר ממה שמשלם אדם רגיל".

ח''כ גפני פנה לאיגוד חברות הביטוח בבקשה שיחזרו לוועדה לאחר שייבדקו כיצד הם יכולים לסייע, כך שלא תידרש חקיקה.

"מלכתחילה אנחנו מעדיפים לא להתערב בענייניהן הפנימיים של חברות הביטוח אך נשקול זאת במידת הצורך" אמר.

עוד הודיע גפני כי יזמן דיון בהשתתפות בנק ישראל, משרד הביטחון, משרד האוצר, אגף תקציבים ואגף הביטוח ושוק ההון, וכן משרדי השיכון, הרווחה וביטוח לאומי. בנוסף, איגוד הבנקים וחברות הביטוח.

"אני מתבייש בשם המדינה שבסוף בוחנים אם לתת משכנתא לפי בחינה למי יש תוחלת חיים יותר ארוכה. זה לא מתאים למדינה יהודית. אורך החיים לא בידינו. על המדינה לשנות כיוון בעניין הזה, לכיוון יותר מוסרי ואם צריך, נתקן את המצב בחקיקה", סיכם.