המבקר יוסף שפירא
המבקר יוסף שפיראצילום: יצחק הררי, פלאש 90

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא פרסם היום (שני) את הדוח השנתי של נציבות תלונות הציבור.

הנציבות הפכה להיות הכתובת המובהקת עבור כלל הציבור והמספרים מדברים בעד עצמם. בשנת 2015 התקבלו יותר מ-17,000 תלונות, בהן גם תלונות על גופים שהנציבות אינה מוסמכת לברר אותן.

הגופים שעליהם התקבלו 100 תלונות ויותר: המוסד לביטוח לאומי, חברת דואר ישראל, משטרת ישראל, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד המשפטים, משרד התחבורה, משרד הבינוי והשיכון ורשות המיסים בישראל.

הגופים ששיעור התלונות המוצדקות עליהם היה גדול מהממוצע: חברת דואר ישראל – 69%, משרד התחבורה – 52%, רשות השידור – 48%, צבא הגנה לישראל – 44%, חברת החשמל לישראל – 41%, משרד החינוך – 40%.

בשנת 2015 נרשמה עלייה בשיעור התלונות המוצדקות – 33.4% לעומת 30.5% בשנת 2014. נתון זה מלמד שהשירות שמקבל האזרח מהמגזר הציבורי חייב להשתפר.

בשנת 2015 נתן מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, 15 צווי הגנה זמניים ו-5 צווי הגנה קבועים. השופט בדימוס יוסף שפירא מדגיש כי הוא רואה בהגנה על חושפי שחיתות אינטרס לאומי ועושה שימוש נרחב בסמכותו לתת צווי הגנה לעובדים כאלה.

אולם הניסיון המצטבר בטיפול במתלוננים חושפי שחיתות מלמד, כי לא תמיד נותן צו ההגנה מענה לכל הקשיים שעמם מתמודדים המתלוננים ובני משפחותיהם: בידוד חברתי והתנכרות של עמיתים לעבודה, קושי במציאת מקום עבודה חלופי, לחץ נפשי וכלכלי ועוד.

לכן, בד בבד עם בירור תלונות אלה, החלה הנציבות להסתייע באנשי מקצוע המלווים את המתלוננים המבקשים זאת ואת בני משפחותיהם ומסייעים להם להתמודד עם הקשיים שעמם הם נאלצים להתמודד כתוצאה מהחשיפה, ללא קשר להליך בירור התלונה ותוצאותיו.

נוסף על כך, חושפי שחיתות הסובלים מאיומים או מפגיעה מופנים אל הרשות להגנה על עדים שבמשרד לביטחון הפנים כדי שתבחן אם הם זכאים להגנה ולסיוע.

גם נציב שירות המדינה ומנכ"ל שירות התעסוקה נעתרו לבקשת מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור לסייע במציאת מקום עבודה חלופי למתלוננים המעוניינים בכך.

בשנת 2015 חל גידול מרשים של כ-25% בשיעור התלונות שהוגשו לנציבות תלונות הציבור בתקשורת הדיגיטלית – דוא"ל; אתר האינטרנט של משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור; וכן דף הפייסבוק של המשרד.

מצב זה גם משפר את הנגישות של הפונים למשרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור וגם תורם לצמצום עלויות התפעול של משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור.