איילת שקד
איילת שקדצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שרת המשפטים, איילת שקד, חתמה על תיקון לתקנות הירושה שנועד לקצר באופן משמעותי את משך הזמן עד לקבלת צווי ירושה וקיום צוואה. התיקון יכנס לתוקף בתוך 90 יום.

מדי שנה מוגשות לרשם הירושה למעלה מ-30 אלף בקשות לצו ירושה או לקיום צוואה. עד כה, כל בקשות הירושה הללו היו חייבות לקבל את עמדת בא-כוח היועץ המשפטי לממשלה, במשרדי האפוטרופוס הכללי, לפני שרשם הירושה דן בהן והחליט אם להנפיק צו כמבוקש.

ההמתנה לקבלת עמדת בא-כוח היועמ"ש האריכה באופן ניכר את משך זמן הטיפול בבקשות הירושה עד למתן הצו המבוקש. התארכות הטיפול פגעה בבני המשפחה של המנוחים, אשר ללא הצו לא יכלו לבצע כל פעולה שהיא ברכוש הנפטרים, לרבות בחשבונות הבנק שלהם.

תקנות המסלול המהיר יצמצמו את החובה להעביר את בקשות הירושה לבחינת בא-כוח היועץ המשפטי לממשלה. עם כניסת התקנות לתוקף, רק בקשות ירושה שבהן אחד היורשים או הזוכים בצוואה הוא אדם שמונה לו אפוטרופוס, קטין או נעדר, יועברו להתייחסות בא-כוח היועץ המשפטי לממשלה.

באופן זה, הרוב המובהק של בקשות הירושה וקיום צוואה יועברו ישירות לטיפול רשם הירושה לשם מתן צו על-ידו, כך שהתהליך עתיד להיות מהיר יותר באופן משמעותי.

"המסלול המהיר לקבלת צו ירושה היא פעולה נוספת בה אנו נוקטים על מנת להקל, ולו במעט, על חוויית האובדן והמעמסה הנפשית מהם סובל מי שיקיריו הלך לעולמו", אמרה שקד.

לדבריה, ''התיקון לתקנות הוא צעד חשוב אשר יזרז משמעותית את לוחות הזמנים לקבלת צו ירושה וקיום צוואה, וכתוצאה מכך יוכל להביא להפחתת המעמסה הבירוקרטית הכרוכה בתהליכים אלה".

עו"ד אמי פלמור, מנכ״לית משרד המשפטים, אמרה כי "משרד המשפטים ממשיך במעבר משמרנות לחדשנות. הפתרון שייכנס בקרוב לתוקף מראה שוב כיצד ניתן לעשות שימוש יצירתי בכלים משפטיים כדי להפחית את הנטל הביורוקרטי ולקצר את משך ההמתנה, כפי שנעשה לאחרונה בשירותים נוספים שמעניק משרד המשפטים לציבור".

פרופ' דוד האן, האפוטרופוס הכללי, הסביר "מטרת התיקון היא להביא לשיפור השירות לאזרח, לקיצור תהליכים, ולצמצום הביורוקרטיה שבה נתקל האזרח. אנו מעריכים שהטיפול ברוב בקשות הירושה, שיטופלו במסלול המהיר, יקוצר בכ-30 יום. אנו נמשיך לייעל את השירות הניתן לציבור, בדגש על קיצור לוחות הזמנים לקבלת הצווים המבוקשים".