זירת התקיפה בגרמניה
זירת התקיפה בגרמניהצילום: רויטרס

מנהיגי יהודי גרמניה מתריעים כי כל המוסדות הגרמניים, ולא רק המוסדות היהודיים, צריכים לנקוט אמצעי זהירות מיוחדים נגד פיגועי טרור, לאחר מתקפת הגרזן האיסלמיסטית ברכבת בוורצבורג.

"[אנחנו] לא פחות מודאגים ממתקפות כאלה מאשר הלא-יהודים כאן", אמר יוזף שוסטר, ראש הוועד המרכזי של היהודים בגרמניה, לסוכנות JTA.

המחבל, מהגר בן 17 מאפגניסטן, פצע חמישה אנשים, שניים מהם באופן קשה, בהשתוללות עם גרזן ביום שני. התוקף, שנורה למוות ע"י שוטרים, זעק "אללהו אכבר" לפני שהחל לדקור את קורבנותיו.

הפיגוע מוכיח כי דרושה בגרמניה "מערכת להתראה מוקדמת" שתאפשר לדעת מראש על כוונות פיגוע, אמרה שרלוט קנובלוך, ראש הקהילה היהודית בבוואריה ובמינכן. לדבריה, נדרש לצורך כך שיתוף פעולה עם קבוצות מוסלמיות בקהילה, בכדי שאלה יסייעו לשרש את המוסלמים הקיצוניים.

טרור מסוג זה "מצביע על הצורך הדחוף להתמקד באינטגרציה" של הפליטים מארצות האיסלם, הוסיף שוסטר, שמתגורר בעיר וורצברג שבחבל בוואריה. יותר ממיליון בני אדם – רובם מאפגניסטן, סוריה ועיראק – ביקשו מקלט בגרמניה בשנה האחרונה.

ביום שלישי זיהתה דאע"ש את המחבל כמוחמד ריאד, אשר הקליט וידיאו שבו נשבע אמונים לארגון הרצחני.

דירדרה ברגר, ראש הנציגות בברלין של ארגון ה-AJC של יהודי ארה"ב, אמרה שקיימת דאגה מיוחדת לגבי "יותר מ-100,000 קטינים ללא ליווי" בקרב הפליטים, ש"חייהם נעקרו מהשורש". לאותם קטינים מסכנים יש ציפיות גבוהות מהחיים במערב, שייתכן כי לא ימומשו, הסבירה.

"הם מאוד חשופים לתשובות הקלות של האידיאולוגיה האיסלמיסטית, שנותנת להם כוח להיות גיבורים במקום מפסידים", הסבירה ברגר. "כפי שראינו במעשה הטרור האחרון הזה, לא רק הקהילה היהודית צריכה לנקוט משנה זהירות נגד פעולות טרור עתידיות".

אמנם קיימת סכנה שקיצוניים איסלמיסטיים ייכנסו לגרמניה ביחד עם הפליטים האמיתיים, אבל "זה לא בסדר להאשים או לפחד מכל הפליטים בגלל מעשהו של יחיד", הוסיף שוסטר.