משה כחלון
משה כחלוןצילום: חזקי ברוך

הקבינט החברתי-כלכלי אישר היום (ד') את הצעתו של שר האוצר, משה כחלון, לשינוי מבני מקיף במכון התקנים ותחום התקינה בישראל.

ההצעה פותרת מספר כשלים הנוגעים למכון התקנים, שמשפיעים באופן משמעותי על המשק. השינוי כולל צעדים לאיזון הרכבי ועדות המכון, ובתוכם הוועד הפועל והוועדות המקצועיות שעוסקות בתקינה וכן צעדים נוספים להגברת השקיפות בפעילות המכון.

ההצעה תביא להתייעלות בפעילות המכון ותקטין את המעורבות של בעלי האינטרסים הדומיננטיים במשק בפעילות התקינה, שלעיתים משמשת כלי להגבלת התחרות, על ידי יצירת חסמים למתחרים קטנים ובינוניים מהתעשייה המקומית או מצד מוצרים מיובאים.

על מנת לקדם את אימוץ התקינה הבינלאומית נקבע בהצעת החוק, כי סטיות מתקינה בינלאומית שהינן ייחודיות לישראל ידרשו את אישור ראש הממשלה, שר האוצר ושר הכלכלה והתעשייה.

בנוסף, אושרו צעדים לפתיחה לתחרות של שוק בדיקות העמידה בתקן של מוצרים מיובאים, אשר נבדקים נכון להיום רק על מכון התקנים, תוך מתן כלים וסמכויות אכיפה להבטחת בטיחות הציבור.

ההצעה תוביל לשינויים בוועדות המכון על מנת להבטיח את איזון האינטרסים השונים. בין היתר נקבע כי לראשות ועדה ימונה איש אקדמיה או נציג לשכת המהנדסים שהינו בעל מומחיות בתחום עיסוק הוועדה, וכן נקבע הרכב ועדה שיבטיח את ייצוגם של נציגי הצרכנים, אנשי אקדמיה, נציגי ממשלה והמהנדסים, לצד נציגי המגזר העסקי ובינם עסקים קטנים ובינוניים.

כמן כן ההצעה מטפלת בחוסר היעילות הקיימת במכון, שבאה לידי ביטוי בין היתר בפעילות הפסדית המתמשכת לאורך שנים בחלק מיחידות המכון.

במסגרת הצעת משרד האוצר, יצומצם מספר החברים בוועד הפועל, יוסדר הליך בחירת מנכ"ל המכון ותוגבר הבקרה הממשלתית על פעילות המכון. בנוסף, יקודמו צעדים על מנת לאפשר למעבדות פרטיות אשר יעמדו בסטנדרטים המקצועיים שייקבעו, לבצע את הבדיקות הנדרשות לשם ייבוא מוצרים, לצד מתן כלים וסמכויות לממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, על מנת להבטיח את בטיחות הציבור.

פתיחת השוק לתחרות יחד עם איזון הרכב ועדות התקינה, צפויים להביא להגברת הסחר למשק, להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות במשק. אלה צפויים להביא לחיסכון משקי של מאות מיליוני ש"ח בשנה.