הדמיית קרית המודיעין החדשה של צה"ל בנגב
הדמיית קרית המודיעין החדשה של צה"ל בנגבבאדיבות משרד 'נעמה מליס'

משרד הביטחון מפרסם היום (שלישי) את שלב המיון המוקדם להקמת קריית המודיעין בנגב.

מדובר בצעד ראשון לקראת הפצת מכרז קריית המודיעין, המתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי וכולל מימון, תכנון, הקמה ותפעול של הקריה לתקופת זכיינות של 25 שנים.

זהו המכרז הגדול ביותר שהוציאה מערכת הביטחון במסגרת הפרויקט הלאומי של מעבר צה"ל דרומה.

הקבוצות שיתמודדו בהליך המיון המוקדם ויעמדו בתנאי המיון, יתמודדו בהליך מכרזי הכולל עמידה בתנאי סף של יכולות פיננסיות, הנדסיות, תקשוביות ותפעוליות.

המיון המוקדם צפוי להסתיים ברבעון הראשון של 2017 והיציאה למכרז אמורה להתרחש ברבעון השלישי של השנה הבאה. אכלוס הקריה צפוי להתחיל בסוף 2022. בסיום המהלך כ-80% מאנשי אמ"ן ישרתו בדרום.

קריית המודיעין תוקם בסמיכות ליישוב עומר שבדרום, על שטח של כ-2,500 דונם, מתוכם כ-350 אלף מטרים רבועים בנויים.

לקריה יעברו מרבית יחידות אמ"ן, אשר יפנו שטחים באזורי הביקוש בגוש דן. פינוי השטחים מהווה חלק מתכנית רב-שנתית של ממשלת ישראל לטובת קידום פתרון בעיית הדיור ושדרוג תשתיות בנגב, בכל תחומי החיים.

בימים אלו מסיים משרד הביטחון את הקמת קריית ההדרכה, יחד עם אכלוסה המלא ותפעולה באמצעות הזכיין שזכה במכרז.

במקביל, מתקיים תהליך המכרז להקמה ותפעול של קריית התקשוב הטכנולוגית בבאר-שבע, כאשר התהליך המרכזי אמור להסתיים בסוף 2017.

גורמים במשרד הביטחון אמרו כי "מהלך לאומי זה ישפר משמעותית את היכולות המבצעיות של צה"ל ויסייע לחיזוק כלכלת הגב בהיקף מוערך של כ-6 מיליארד שקלים בשנה".

"המהלך כולו נושא בחובו תועלות כלכליות, ישירות ועקיפות בהיבטים של שילוב עסקים מקומיים, חינוך, תחבורה, בריאות, אקדמיה ובדגש על יצירת מקומות תעסוקה רבים נוספים לתושבי הנגב. כבר היום ניתן להתרשם בשטח מהשפעות המהלך בנגב", מוסיפים הגורמים.

לדבריהם, "מקרה הבוחן של קריית ההדרכה (עיר הבה"דים) שבצומת הנגב מעיד על פריחה של מפעלים, קבלנים, עסקים ונותני שירותים. עם סיום הקמת הבסיסים הכלולים בתכנית המעבר, יעלה מספר החיילים המשרתים בדרום ביותר מ-30,000, מתוכם כ-7,000 משרתי קבע. סביר להניח כי חלקם יבחרו לא רק לשרת בנגב, אלא גם להתגורר בו".

ראש מנהל מעבר דרומה במשרד הביטחון, תא"ל (במיל.) נתי אפרתי ציין כי "מדובר בפרויקט הגדול ביותר במהלך הלאומי של מעבר צה"ל דרומה, והצלחתו דורשת מחויבות של משרדי הממשלה להעמיד את כלל התשתיות הלאומיות הנדרשות על מנת לוודא שהמהלך ייקרה כמתוכנן".

"נושאי הליבה המרכזיים טרם תורגמו לתכניות עבודה, בדגש על מענה תחבורתי, הכולל מחלפים, רכבת ומערכת הסעת המונים ומעטפת אזרחית התואמת את לוחות הזמנים של הפרויקט", הוסיף אפרתי.

אל"מ מ', מפקדת מערך תל"ם (תשתיות לוגיסטיקה ומעבר לנגב) באמ"ן אמרה כי "קריית המודיעין הוא פרויקט דגל ייחודי למדינת ישראל, צה"ל ואמ"ן. מדובר במהלך אשר משנה לא רק את המיקום הגיאוגרפי של אמ"ן אלא צפוי להשפיע על האקו-סיסטם בדרום, לצד השפעה מהותית על תפיסות ההפעלה, שיטות העבודה והתרבות באגף המודיעין".