לומדים תורה
לומדים תורהעיתים לתורה

מיזם חדש פותח מרכזי לימוד ייחודיים לבוגרי ישיבות ברחבי הארץ.

מטרת המיזם היא יצירת מקום לימוד מעמיק המותאם לבחורי ישיבה שעזבו את ספסל בית המדרש ויצאו ללימודים ועבודה.

רבים מבני הציונות הדתית לומדים בישיבות גבוהות, מכינות או ישיבות הסדר, חלק ניכר מהם בצורה משמעותית של צלילה לעומק הלימוד למשך כמה שנים.

אלא שרובם עוזבים בשלב מסוים את הישיבה לטובת לימודים ועבודה. שיעורים שונים אמנם קיימים ברחבי הארץ, אולם בעמותת 'עיתים לתורה' שיזמה את הפרויקט זיהו כי רבים מבוגרי הישיבות אינם מוצאים את מקומם בשיעורים ל"בעלי בתים", משום שהם רגילים ללימוד מעמיק יותר לאחר שנותיהם בישיבות. כך הם נופלים בין הכיסאות ולעיתים הדבר מוביל לנטישת הלימוד לחלוטין.

"לימוד התורה כיום, לשמחתנו, מלווה ומדריך אותנו מקטנות – בסיפורי התורה , ועד ראשית הבגרות - בלימוד גמרא בעיון ובהיקף, בישיבות ובמכינות לסגנונותיהן", אומר אריאל קמינצקי העומד מאחורי הפרויקט של "עיתים לתורה".

"אולם השאלה מה אחר כך? ישנם שנשארים ללמוד בישיבות ובכוללים, אך מרבית בוגרי הישיבות פונים לאחר שנות הלימוד בישיבה ללימודי מקצוע, עבודה, פרנסה, ועשייה חלוצית. הקביעות היא במלאכה כך שהזמן המוקדש ללימוד הוא מועט, אם בכלל".

על המיזם מספר קמינצקי כי צמח מהשטח. "ב"ה, בשנים האחרונות גדלה המודעות, ועמה הרצון, להמשיך בלימוד התורה לאורך שנים גם לאחר הלימוד הסדיר בישיבה, אבל עם זאת, עדיין מורגש הצורך לעבות את המסגרות הקיימות, להוסיף מסגרות חדשות, ובעיקר – ליצור מערכת שתעזור לכל אחד ואחד למצוא את אופן הלימוד שלו בדיוק לפי מה שהוא צריך ורוצה".

בשלב ראשון הקימו ב'עיתים לתורה' ארבעה מרכזים שיחלו לפעול בשבוע הבא עם תחילת זמן אלול, בסמוך לקמפוסים וריכוזי סטודנטים. בעיתים לתורה מדווחים על התעניינות רבה ועשרות נרשמים.

חבורת לימוד אחת נפתחת עם הרב יוסף צבי רימון במכון לב, חבורה שניה עם הרב פנחס מונדשיין ר"מ בישיבת 'מרכז הרב' בשטיבלך בשכונת קטמון בירושלים, חבורה שלישית עם הרב עמיאל נאומבורג במכללת אריאל וחבורה רביעית עם הרב צביקי לבנברג בגבעת שמואל.

סדר הלימוד מורכב בשלב הראשון משעתיים שכוללות לימוד סוגיה בחברותות ולאחריהן שיעור עיוני על הסוגיה, במוגשת ללומדים בצירוף חומרי לימוד היוצאים בשיתוף "עולמות". בכוונת העמותה להתרחב לחבורות נוספות וכן להרחיב את ימי ושעות הלימודים.

"מטרת העמותה היא להגיע למצב בו כל בוגר ישיבה שמעוניין משתלב עם צאתו מהישיבה באחד המרכזים שיהיו, ומתחבר ל"מטען" רוחני תורני לימודי שמשפיע על חייו", אומר קמינצקי. "זה לא עוד שיעור אלא מעין מרכז אליו מגיעים מדי שבוע, נמצאים שם בקשר עם תלמיד חכם בעל שיעור קומה ולומדים בעיון ברמה הגבוהה של הישיבות".