שמחי בהקלטות הפרויקט
שמחי בהקלטות הפרויקטצילום: פריים הפקות

פרויקט מוסיקלי חדש מבקש להפוך את נעימת התפילות בנוסח יהודי תימן ללהיטים חוצי גבולות ותרבויות.

מאחורי המיזם עומד האמן שוהם שמחי עמו שוחחנו על הפרויקט שמתחיל להכות גלים עוד בטרם עלה אל הבמות.

על המניע שהוביל אותו לצאת אל המיזם הייחודי מספר שמחי ומציין כי בעוד השירה התימנית מוכרת לציבור הישראלי הרי שהתפילה התימנית נותרה נחלת בתי הכנסת של העדה ולא מעבר לכך, וספרדי או אשכנזי שייקלעו לבית כנסת תימני לא יהיו מסוגלים להשתלב בשירה ובתפילה, לעומת תימני שיגיע לבתי כנסיות של עדות אחרות יוכל לעשות כן.

עם זאת הוא מציין כי לא הוא שדחף לרעיון הפרויקט תחת השם 'יאמנסאללה' (-תימן, תפילה), אלא מוזיקאים מובילים. אלה שמעו אותו באולפני ההקלטות מוסיף קטע תפילה פה ושם לאחר הקלטת שיר כזה או אחר.

בדבריו מזכיר ומציין שמחי את הייחוס אותו מעניקים זקני העדה לנעימת התפילה שהשתמרה בקרב העדה כנעימה שנשמעה בבית המקדש ויצאה עימם לגלות הארוכה. כך כותב גם הרב קאפח זצ"ל בספרו על נעימת 'מזמור לדוד', מציין שמחי.

יחד עם ההקפדה על המוסיקה המקורית האוטנטית משלב שמחי בפרויקט כלי נגינה חדשים ומוסיקה אלקטרונית ההופכת את נעימת התפילה למוסיקת עולם לכל דבר. המטרה, הוא מסביר, היא להנגיש את נעימת התפילות גם לצעירים ובמקביל גם לפנות למעגלי ציבור רחבים של מי שאינו מחובר ליהדות ואף, הוא מפתיע, לקהלים מעבר לים.

"כבר הרבה שנים אני עושה מוסיקה, וזו פעם ראשונה ששמעו קטעים שלי בחברת הפקה שמייצגת אמנים לא דתיים, ופשוט הסתערו עליי ועל הפרויקט הזה", הוא מספר ומדגיש את ההשקעה בקליפים מושקעים מאוד המלווים את המיזם, מתוך אותה מגמה להגיע לקהלים רחבים ככל הניתן.

עם זאת הוא "מזהיר" את אוהבי השירה התימנית המסורתית ומציין כי אלה עלולים לחוש אי נוחות מסוימת לנוכח האווירה החדשנית שבקליפים של הפרויקט. להם הוא מציע להסתפק באודיו... לדבריו הוא כבר ספג ביקורות ועקיצות ממי שחשו שלא בנוח, אך הוא מבין ומקבל זאת.

"היו עקיצות. אנשים מכירים אותי כמי שהוציא את השיר 'הכותל' שאיתו הופעתי עם כיפה סרוגה באירועים חרדיים, אנשים מכירים אותי כחזן תימני, ופתאום אני עם כובע וטבעת על האצבע, אז שומע ביקורות שלא תמיד נעים לשמוע, אבל אני מקבל את זה. זה לגיטימי".

סביב העבודה על הפרויקט מתגבשת תשומת לב גם ממקומות בלתי צפויים. שמחי מפתיע ומספר כי הוא מקבל גם פניות מתימן. בכל כמה ימים מגיעה אליו פנייה אחרת בדף הפייסבוק שלו ומאחוריה "אנשים מתימן שמאוד אוהבים את הלחנים והתפילות. הם מספרים לי על החיים בתימן ולפעמים כותבים שהם רוצים לחזור ליהדות. יש בתימן אנשים שאוסלמו בכוח".

"הרב רצאבי סיפר על קבוצה של ארבע מאות אלף תימנים שבה מתחתנים בתוך עצמם כי הם טוענים שהם יהודים. אני מקבל פניות מאוד עצובות וכואבות מכאלה שרוצים לחזור לעם היהודי ולי אין כמובן יכולת לסייע להם".

בדבריו מוסיף שמחי ומציין כי גם אפשרות למיזם משותף עם אמנים מתימן באה בחשבון. הוא מזכיר בהקשר זה זמר מוסלמי ששר בטלוויזיה בתימן שירים של ציון גולן ואהרון עמרם. עוד הוא מזכיר דפי פייסבוק של אזרחי תימן שעליהם מתנוסס דגל ישראל, אך מצד שני יש הם מספרים לו על איומים אותם הם חווים. הוא עצמו מתקשה להבין את נפתולי המציאות בתימן.

בדבריו מקפיד שמחי לציין כי הוא מעריך את כל שעשו קודמיו בתחום המוסיקה התימנית והגשתה לציבור הישראלי, אך הוא מתמקד כעת בהנגשת התפילות ורואה בכך יעד אישי, אך גם אם הדבר לא יעלה בידו הוא יחוש סיפוק מעצם העבודה בדרך אל היעד.