בית הנשיא, היום
בית הנשיא, היוםצילום: מארק ניימן, ךע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, קיבל היום (רביעי) את הדו"ח למיגור הגזענות בקרב יוצאי אתיופיה לשנת 2016 מידיה של מנכ''לית משרד המשפטים עו"ד אמי פלמור, שעמדה בראש הצוות שעמל על הכנת הדו"ח.

הצוות הבין-משרדי למיגור גזענות נגד יוצאי אתיופיה מהווה הכרה של ממשלת ישראל בצורך להתמודד עם תופעת הגזענות נגד יוצאי אתיופיה והוא מונה עשרים חברים ביניהם פעילים חברתיים, נציג האקדמיה ובכירים בממשלה.

הדו"ח סוקר ומשקף אירועים משמעותיים שחוו יוצאי אתיופיה בישראל, אירועים אשר יש בהם מן הגזענות והאפליה ובחלקם אף ניכרת גזענות באופן מובהק.

"בפתח דבריי, אני רוצה לשלוח מכאן תפילות להחלמתו של ידידי שמעון פרס, הנשיא התשיעי של ישראל״, אמר הנשיא. ״אני עוקב בדאגה אחרי הדיווחים מבית החולים. שוחחתי ברגעים אלה עם בתו, ואני מתפלל להחלמה מלאה, עם העם כולו. מי כשמעון יודע להילחם ואם זה יהיה תלוי בו הוא ינצח. בשעה זו רעייתי נחמה ואני מחבקים את המשפחה ושולחים לה את אהבתנו".

לאחר מכן המשיך ריבלין בדבריו ואמר כי "אחת לכמה שנים עולה לתודעת החברה בישראל, הסוגיה הכואבת הנוגעת לקליטתם ואפלייתם של יוצאי אתיופיה הן מבחינה ממסדית, והן מבחינה חברתית-אזרחית.

"כולנו ראינו מחאות לא פשוטות על אפליה בהשכלה, בתי ספר נפרדים, על אפליה בתעסוקה של יוצאי אתיופיה, במיוחד אחרי הצבא, סירוב להכניס צעירים יוצאי אתיופיה לפאבים, ברים ומועדונים, סירוב לקבל תרומות דם ועוד.

"הבעתי בעבר את עמדתי, שנעשו טעויות בהליך הקליטה והשילוב של יוצאי אתיופיה", המשיך הנשיא והדגיש את חשיבותו של הדו"ח למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה. ״הדו"ח, שמוצג כאן היום, ממפה בצורה מאד ברורה, את מכלול ביטויי הגזענות כלפי יוצאי אתיופיה, ומעלה תמונה עגומה. עם זאת, לצד תמונת המצב העגומה העולה ממנו, אני רואה בדו"ח הזה תקווה לשינוי".

לדבריו יוצאי אתיופיה מציבם מראה מול החברה הישראלית בסוגיה כואבת זו, "אני תקווה שמתוך הכאב יצמח הטוב. אנחנו חייבים להאמין ששינוי אפשרי. החברה הישראלית היא חברה גמישה שיודעת להשתנות ופתוחה לתיקון. במיוחד בימים האלה, ימי סליחה, בהם המסורת היהודית מלמדת אותנו ששינוי הוא בר השגה. חברת מופת נקנית בעבודה קשה ובתיקון מתמיד אבל המאמץ משתלם".

ריבלין הזכיר כי כבר כיום ישראלים יוצאי אתיופיה מתגייסים לצבא בשיעור גבוה יותר משאר האוכלוסייה ואני מקווה שכך יהיה גם במשטרה, במגזר הציבורי, ובחברות המתקדמות במגזר הפרטי".

קהילת יוצאי אתיופיה, הדגיש הנשיא, היא בעלת כוחות ציוניים פנימיים ועמוקים, כלשונו. "הקהילה מעניקה לחברה הישראלית גוון ייחודי של תרבות, אתוס ערכים. זו קהילה ששאפה ציונות, חלמה על ציון, היו בה אסירי ציון, והעלייה שלה העניקה עירוי דם ציוני לחברה הישראלית ולמדינת ישראל.

"לאחר חשבון הנפש הנוקב הגיע הזמן שנשים את הדגש על מינוף המשאבים הפנימיים והחיצוניים של קהילת יוצאי אתיופיה לטובתה, ולטובת החברה הישראלית. כולי תקווה שדו"ח זה יהיה צעד משמעותי בבניין חדש של אמון מחודש. תכלה שנה וקללותיה. שנה טובה. כתיבה וחתימה טובה", חתם הנשיא את דבריו.

מנכ״לית משרד המשפטים אמי פלמור אמרה כי "יישום הדו"ח של הצוות למיגור גזענות נגד יוצאי אתיופיה שאומץ על ידי ראש הממשלה וממשלת ישראל, יביא לשינוי מורגש במציאות חיינו. הדו"ח לא עוסק בשיפור מצבה של קהילת יוצאי אתיופיה, אלא בהזדמנות לחברה הישראלית לעשות תיקון. אני מאמינה כי החברה כולה תכיר תודה לקהילה שבזכות מחאתה יצאנו כולנו לתהליך של שינוי״.