מועצת האו"ם לזכויות אדם. ארכיון
מועצת האו"ם לזכויות אדם. ארכיוןצילום: Mike Segar, רויטרס

מחלקת קשרי הציבור של האו"ם ארגנה סמינר תקשורת בינלאומי תחת הכותרת "השלום במזרח התיכון" בעיר פרטוריה, בירת דרום אפריקה.

אל הסמינר, שנמשך כשלושה ימים, הוזמנו במאים, עיתונאים, פוליטיקאים, אקדמאים ומומחים מתחומים שונים ומטרתו הרשמית היא: "לחקור דרכים חדשות לתאר את סיפורו המורכב של הקונפליקט הישראלי פלסטיני".

למרות מחויבותו של האו"ם להוות גוף הוגן ובלתי תלוי, אף נציג ישראלי רשמי לא הוזמן לאירוע, בעוד הנציג הפלסטיני באו"ם והשגריר הפלסטיני לשעבר לאיחוד האירופי לקחו חלק משמעותי בסמינר.

יתרה מכך, רובם המוחלט של הדוברים בסמינר ידועים כבעלי עמדות אנטי-ישראליות ידועות. לדוגמה, התומך הנלהב של תנועת החרם נגד ישראל, סטיבן פרידמן, העומד בראש המרכז לחקר הדמוקרטיה באוניברסיטת יוהנסבורג, השתתף בפאנל המרכזי של האירוע ותקף את ישראל ואת ההוצאה מחוץ לחוק של פעילות תנועת ה-BDS.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, שיגר מכתב חריף למזכ"ל האו"ם ותקף את אופי קיומו של האירוע, אשר היווה למעשה כנס אנטי ישראלי בחסות האו"ם.

"לאו"ם ישנה חובה מוסרית לפעול בהתאם לערכים ולעקרונות לאורם הוקם ואירועים מעין אלה פוגעים ביושרתו של הארגון. "אמר השגריר דנון והוסיף: "מצער כי האו"ם בוחר להקדיש 6.5 מיליון דולר מדי שנה לגופים מוטים שייעודם היחיד הוא לקדם את הנרטיב הפלסטיני".

השגריר דנון גם תקף במכתב את השתתפות חברי תנועת ה-BDS באירוע, "אני מוטרד עמוקות מהשתתפותם הפומבית של תנועת החרם על ישראל באירועי הסמינר ובתמיכה שהביעו בארגון דוברים שונים במהלך הסמינר. תנועת החרם היא תנועה אנטי ישראלית המבצעת קמפיין בינלאומי להפצת מידע מעוות ומוציאה את דיבתה של מדינתי ברחבי העולם. פעילות שכזו נגד מדינת חברה באו"ם אינה יכולה להתקיים תחת חסותו ומטעמו של הארגון".