מחאת התלמידים בחיפה
מחאת התלמידים בחיפהצילום: יח"צ המחאה החרדית

בראיון לערוץ 7 מתייחס שי בלומנטל, חבר מועצת עיריית חיפה מטעם 'הבית היהודי' ותושב שכונת קרית שמואל, לסערת בית הספר החרדי המושבת לטענת מנהליו בשל התנאים החמורים השוררים בו.

מאז ראשית השנה מושבת בית הספר "נתיבות משה" בו לומדים כ-400 תלמידים. "התלמידים לומדים בדוחק, בהפסקות הם משחקים בשירותים ושוהים במבנה אשר חלקים ממנו נסגרו על ידי משרד הבריאות מפאת חוסר כשירות", טוענים ראשי בית הספר המטיחים בראש העיר, יונה יהב, האשמות לפיהן הוא מסרב לסייע לבית הספר בשל היותו חרדי.

ראשי בית הספר אף קיימו הפגנות נגד ראש העיר תחת הכותרת ''יונה יהב שונא ילדים חרדים''.

בראשית דבריו מציג שי בלומנטל שורת עובדות שלדבריו על העוסקים בסוגיה לזכור ולדעת, ובראש ובראשונה הוא מציין כי אכן קיימת מצוקה בבית הספר, אך יש לזכור כי מדובר בבית ספר שמעולם לא היה בית ספר אלא 'כולל אברכים' שגורמים שונים החליטו להופכו לבית ספר, ולמעשה בכך הביאו על עצמם את הצרה הזו, כלשונו.

בנוסף מזכיר בלומנטל, כי קרית שמואל היא הוקמה כאגודה השייכת לתנועת הפועל המזרחי, כלומר שכונה ציונית דתית שרוב אוכלוסייתה בני הציונות הדתית וצביונה כזה.

עם זאת, הוא מציין, לשכונה נכנסו בשנים האחרונות גם תושבים חרדים כחלק מהכפלת גודלה של השכונה "ואנחנו שמחים לקלוט אותם ושמחים שהם חושבים שהשכונה טובה וראויה.

''אבל השכונה קטנה בגודלה וכל המרחב הציבורי הוא של הציונות הדתית – המרכזים הקהילתיים ובתי הספר הממלכתיים-דתיים הם של הציונות הדתית".מי שעומד מאחורי ההורים הללו לוגיסטית-ארגונית וכספית הם אנשי דגל התורה, שמכירים את הסוגיה 16 שנה ולא נקפו אצבע ופתאום השנה זה מעסיק אותם, ולא בכדי.

לדבריו אם היו ראשי הציבור החרדי מבקשים רק פתרון למצוקת החינוך של ילדיהם ניתן היה למצוא מענה בנקל, שכן "העירייה העמידה פתרון במרחק של קילומטר אחד הליכה מהמקום. ישנו בית ספר ממ"ד לשעבר שנסגר והוא עומד ריק בקרית ים. ראש העיר של קריית ים העביר את המבנה לטובת רשת החינוך של ש"ס והם לא הצליחו להקים שם בית ספר ולכן כעת הוא ריק.

''הצענו שנשב יחד עם רשת החינוך העצמאית ואנשי מעיין החינוך ונמצא פתרון". את ההצעה הזו, מספר בלומנטל, הגישו אנשי מועצת העיר והשכונה להנהגת החרדים, אך אלה אמרו להם במפורש כי המאבק אינו על בית הספר אלא על דמותה של השכונה כולה, ומטרתם היא להפוך את קריית שמואל כולה לחרדית.

כשנשאל בלומנטל אם הדברים נאמרו לו במפורש או ברמז, הוא קבע כי הדברים נאמרו באופן ישיר וברור ותמציתם של הדברים היא שהיעד הוא הפיכתה של הקריה לחרדית ואם התושבים הציונים דתיים רוצים הם יכולים לעבור בעצמם לקריית ים, ובכוונת הציבור החרדי להיאבק על מטרתם זו.

"ישבנו בשבוע שעבר עד אמצע הלילה עם ההנהגה הרוחנית (של החרדים בקרית שמואל - ש.כ.) והצענו את ההצעה. התשובה הייתה 'אם אתם רוצים תעברו אתם לקריית ים. לא הבנתם שהשכונה כבר לא ציונית דתית. הזהות שלה והצביון שלה השתנו. תפנימו את זה'. כעת הם מסתתרים מאחורי כל מיני דברים", מספר ומתאר בלומנטל.

בלומנטל מגיב לדבריו של חבר הכנסת יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת שביקר במקום אתמול והעניק גיבוי לתלמידים וההורים החרדים. בלומנטל טוען כי הביקור של חברי הכנסת החרדים במקום רק מלהיט את הרוחות ומעודד את המפגינים.

"מתוך 400 תלמידים בבית הספר החרדי, כ-170 אינם מתגוררים בחיפה. הם מגיעים מהקריות ועכו, כלומר שאם הם היו עוזבים היה שינוי גדול בצפיפות".

"ראש העיר רואה בציונות הדתית גורם מאוד חשוב בעיר וחושב שזה גורם שמוסיף ערך מוסף לעיר ונותן לנו גיבוי. זה שיש לו מחלוקת עם חלק קטן מהציבור החרדי, בעיקר של דגל התורה, כי הוא לא מינה את הנציג שלהם לסגן זה סיפור אחר שאינו קשור למרות שיש מי שמכניס אותו לעניין כי מי שעומד מאחורי ההורים הללו לוגיסטית-ארגונית וכספית הם אנשי דגל התורה, שמכירים את הסוגיה 16 שנה ולא נקפו אצבע ופתאום השנה זה מעסיק אותם, ולא בכדי".

באשר לאחריתו הצפוי של המאבק מספר בלומנטל כי מאז שעות הבוקר הוא עמל עם ראש העיר יונה יהב, אנשי משרד החינוך ואנשי החינוך העצמאי למציאת פתרון בשכונה הסמוכה, קרית ים.

להערכתו גם אם ההצהרות של החרדים הן של מאבק עקרוני רחב הרבה יותר מהמאבק על בית הספר, הוא שומע מגורמים מסוימים בחינוך העצמאי שאינם פוסלים את הרעיון לחלוטין אלא דנים על התנאים, "וכשדנים על התנאים זה הרבה יותר קל מאשר לדבר כן או לא".

ומה באשר לאווירה ברחובותיה של השכונה? "האווירה לא טובה ברחוב. לא היו עוד התנגשויות, אבל מתחת לפני השטח יש מתח רב, והציבור הציוני דתי חי בחיים שקטים ורדומים כי הוא לא היה מודע לכל הדברים הללו, והיום לאור האמירות של הציבור החרדי יש התעוררות גדולה מאוד של כל גווני הציבור הציוני דתי, מהחרד"לים ועד הלייטים, שמתגייסים לשמירת צביון השכונה, ואני מקווה שהשכל הישר יגיע ונוכל לחיות יחד".

"אני סבור שהיה מקום לחיות יחד אם כל אחד היה מבין את המהות של השכונה, אבל כשלא מבינים את המהות של השכונה קשה מאוד לחיות יחד", מסכם בלומנטל.