הגיעה השעה להכריע. ח"כ איתן ברושי
הגיעה השעה להכריע. ח"כ איתן ברושיצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בראיון ליומן ערוץ 7 מבקר חבר הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני) את התנהלותה של הממשלה בפרשת עמונה.

לדבריו הממשלה גוררת רגליים, מחכה לרגע האחרון ונוטעת במתיישבים תקוות שווא.

"שלטון החוק הוא ללא מחלוקת פוליטית או אחרת והמדינה אינה מחתרת אלא הריבון באמצעות צה"ל. לוח הזמנים מאוד קצר וכדי להעתיק ישוב כמו עמונה עם למעלה מארבעים בתים, אוכלוסיה ומבני ציבור צריך לכך זמן וצריך לדאוג לאנשים. אם עד עכשיו לא עשו כלום ספק אם יעמדו בלוח הזמנים.

"אני חושב שאסור לשחק עם החלטות בג"ץ, אסור להראות לאזרחים ולעולם כאילו אין דין ואין דיין, אין ראוי ולא ראוי. אלו דברים שנכונים בכל מקום ודווקא גם ביהודה שומרון מוטב שננהג בצורה קפדנית ונכבד את החוק", הוא אומר.

באשר לטענתם של חברי הקואליציה אודות הניסיונות למצוא פתרונות שלא יכללו העתקה והרס, אומר ברושי כי זה "בסדר גמור", כלשונו, אבל "הגיע הזמן שלא לחכות לרגע האחרון. יש נטייה לחשוב שדברים יסתדרו. בזבוז הזמן הוא חסרון ולא יתרון".

"הייתי בעמונה בתפקידי הקודמים וגם לאחרונה כחבר כנסת. אני לא חושש מביקורת ולא חושש להתייצב במקום שבו קורה אירוע. צריך להיות עם האנשים ולדאוג לכך שהטיפול יהיה הומאני ואנושי אבל מצד שני להגיד את האמת וחתימת הח"כים על הצהרה ללא ידיים ורגליים לא מועילה, לא לממשלה ולא לתושבי עמונה וההתיישבות ביו"ש", מבהיר ברושי.

"אני לא אוהב לראות הרס בתים בשום מקום אבל צריך שלא להתחכם. זה גם עולה הרבה כסף. העתקת ישוב כמו עמונה יכולה לעלות כמאה מיליון שקלים, ואני מציע לתקשורת לא לבלבל את האנשים ולא לטעת בהם אשליות. צריך לראות את המציאות ולהיערך אליה מבעוד מועד", הוא מוסיף.

באשר לביקורת אותה הוא סופג מאנשי מפלגתו על עצם ביקוריו במקומות כמו עמונה, אומר חבר הכנסת ברושי כי לצערו אכן נשמעת גם ביקורת שכזו במפלגתו - שהפכה למחנה פליטים לקבוצת ח"כים שאינם חלק אורגני מהמפלגה.

לטעמו הגיעה העת להגדיר מחדש את הגבולות האידיאולוגיים של מפלגתו. על עצמו הוא אומר: "לא הגעתי מעיתון או הפגנה. הביטחון וההתיישבות והפשרה הם הערכים שגדלנו עליהם מאז בן גוריון רבין ויורשיהם".

על מתיישבי יהודה ושומרון אומר חבר הכנסת ברושי כי אלה אינם יכולים עוד לחיות באי ודאות, "אי אפשר לגדל דור שני ושלישי בעולם של קראוונים שאפשר להעתיק אותם. אי אפשר לברוח מהכרעות וממשלות ישראל, גם ממשלות הימין, לא קיבלו החלטות על עתיד השטחים ביהודה ושומרון".

כשנשאל איך היה מתייחס לממשלת ימין שהיתה מחליטה להחיל ריבונות על יהודה ושומרון, השיב ברושי כי לו היה מדובר בהחלת ריבונות על הגושים היו הדברים מתקבלים בעיניו - שכן גם מפלגתו מקבלת את העקירון של שתי מדינות עם השארת גושי ההתיישבות.

"זה שלא בונים במעלה אדומים זו טעות, כי מעלה אדומים היא חלק מירושלים, ואם משווים בין מעלה אדומים לאיתמר לא יבנו לא באיתמר ולא במעלה אדומים. הגיעה העת להכרעה. יש ממשלה ימנית יותר מרוב הציבור שרוצה שתי מדינות, אבל שיחליטו. בחרנו מנהיגות כדי שיחליטו.

"אנחנו צועדים למדינה דו לאומית בצורה של ממשלה ימנית עם שתי ידיים שמאליות. אין לכך רוב לא בכנסת ולא בעם ואנחנו משלמים את המחיר, ומי שמשלם את המחיר הגבוה ביותר הם המתיישבים", אומר ברושי.

באשר להיתכנותו של חוק ההסדרה אומר ברושי כי אם הממשלה ששרת המשפטים שלה מגיעה מ'הבית היהודי' וראש הממשלה היה מציע זאת לאחר ברכת הדרך שיקבל מאובמה, הרי שהממשלה תצטרך לעמוד חוקית מאחורי ההחלטה.

"אז נראה, אבל אני לא מציע לעסוק בתיאוריות חסרות בסיס. אני לא חשוב שזה אפשרי אבל בוא נראה. יש ממשלה בישראל. כרגע לא נראה שזה הפתרון והממשלה לא יכולה להציע הצעות שלא יעמדו במבחן בג"ץ ובמבחן בינלאומי. אני גם לא מציע לסכן את כל ההתיישבות בגלל מאחז אחד לא חוקי", מסכם ח"כ ברושי.