מילאן צ'אטרג'י
מילאן צ'אטרג'יצילום: מילאן צ'אטרג'י

מילאן צ'אטרג'י (Milan Chatterjee), מוסיקאי וסטודנט לתואר שני במשפטים ממוצא הודי, הפך לגיבור של תנועת ההתנגדות לחרם על ישראל בקמפוסים בארה"ב, לאחר שנאלץ לעזוב את לימודיו באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה בשל התנכלויות של תומכי החרם.

כעת דורשים יותר מ-500 בוגרים של האוניברסיטה כי המוסד יתנצל בפני צ'אטרג'י, ויש המאיימים להפסיק לתרום לאוניברסיטה על רקע היחס אל צ'אטרג'י.

צ'אטרג'י שימש כנשיא אגודת הסטודנטים לתואר שני ב-UCLA, כאשר מארגני אירוע "למען ערכי הסובלנות" ביקשו את תמיכתה הכספית של האגודה. הוא התנה זאת בכך שהאירוע לא ישמש במה לתנועת החרם. המחרימים הגיבו בנאצות ואיומים, ואילו האוניברסיטה קיימה בדיקה אשר לדברי צ'אטרג'י היתה מוטית.

"קיימת קנוניה כלשהי בין הנהלת האוניברסיטה לבין פעילי ה-BDS", אמר צ'אטרג'י לסוכנות הידיעות JTA.

"ליבי יוצא אל הסטודנטים היהודיים. הם נמנים עם האנשים הנחמדים, המתורבתים, החרוצים ביותר שהכרתי אי-פעם. הם באים לאוניברסיטה בכדי להעשיר את עצמם מבחינה אקדמית, ולתרום לרבגוניות של הקמפוס. אבל הם הפכו למטרה קבועה להצקות של תנועת ה-BDS", הוא מוסיף.

חמש מאות הבוגרים זועמים על דו"ח המשרד למניעת אפליה של UCLA, שבדק את המחלוקת בין צ'אטרג'י לבין תומכי החרם - וקבע כי הוא הפר את כללי המוסד לגבי ניטרליות בכל הקשור להשקפות.

כמה תורמים מאיימים להפסיק לתרום לאוניברסיטה, כאמור, ואחד מהם – דייוויד פולוק, מלוס אנג'לס – שוקל לקחת בחזרה אוסף אומנות שתרם לפקולטה לניהול. בוגרת אחרת, המשמשת כסגנית נשיאת חברה רפואית גדולה, כתבה בפייסבוק שהיא הוציאה את UCLA מהצוואה שלה.

ביוני קיבל צ'אטרג'י מארגון ה-AJC – אחד הארגונים היהודיים הדומיננטיים בארה"ב – את פרס "האומץ בקמפוס" השנתי שלו, בשל "אומץ בלתי רגיל ובהירות מוסרית בעמידה נגד אנטישמיות ותנועת ה-BDS".