המחוקק נדרש לתת לבג"ץ זמן להיערך. בית המשפט העליון
המחוקק נדרש לתת לבג"ץ זמן להיערך. בית המשפט העליוןצילום: דוד ועקנין, פלאש 90

קמפיין של התנועה למשילות ודמוקרטיה שהושק השבוע ברשת, הסב את תשומת הלב לפרוטוקול הדיון שקיימו שבעה שופטי בג"ץ לפני שבוע וחצי בחוק שכר הבכירים.

החוק, שהוגש על ידי שר האוצר הקודם יאיר לפיד, ונחקק בהובלתו של שר האוצר הנוכחי משה כחלון, הגביל את שכרם של מנהלים בגופים פיננסיים ללא יותר מ‑2.5 מיליון שקלים לשנה, או לא יותר מפי 35 ממקבל השכר הנמוך ביותר בחברה. חברי הכנסת קבעו כי החוק יחול מיידית על מנהלים חדשים, ואילו על מנהלים מכהנים הוא יחול באופן רטרואקטיבי בעוד חצי שנה.

בפתח הדיון הודיעה הנשיאה, השופטת מרים נאור, כי השופטים אינם מתכוונים לפסול את החוק, וככל הנראה הבנקאים העשוקים שלא יוכלו להרוויח מעתה יותר מ‑208 אלף שקלים לחודש ייאלצו לחפש את הצדק האבוד שלהם במקום אחר. בשולי הדברים העירה נאור הערה מעניינת על לוח הזמנים שקבעו הח"כים ליישום החוק: "אני רוצה להביע מחאה. הממשלה והכנסת חייבות להביא בחשבון בסוגיות כאלה את האפשרות המאוד סבירה שחוקים כאלה יצטרכו לעמוד בביקורת שיפוטית", אמרה השופטת. "אין שום סיבה שבעולם לקבוע לוחות זמנים לכניסת החוק, כך שבית משפט יעזוב את כל עיסוקיו ויקרא מאות עמודים רק כי המחוקק לא נתן זמן להיערך. אנחנו רואים זאת גם במקרים נוספים לאחרונה". או במילים אחרות, לא זו בלבד שבג"ץ נטל לעצמו את הזכות לפסול חוקים, כעת הוא מבקש (לעת עתה רק מבקש) מחברי הכנסת להחיל את החוקים במרווחי זמן כאלו שיאפשרו לשופטים לעשות זאת בנוחות.

עוד פנצ'ר לביטוח ישיר

לפעמים נדמה כי לחברת הביטוח הגדולה איי.די.איי, או בשמה העממי יותר 'ביטוח ישיר', יש נטייה לקבל כתבי תביעה צבעוניים במיוחד, וגם להפסיד בהם. נזכיר כי זו החברה שנאלצה לפצות זמר אנונימי בשם דוד דבש, לאחר שהצליח להוכיח בבית המשפט המחוזי בירושלים כי דמותו של "דוד הכי טוב", כוכב פרסומות הטלוויזיה של החברה בראשית שנות האלפיים, נבראה בהשראת דמותו של דבש עצמו. מכה נוספת לקמפיין רב שנים של החברה ניחתה לפני כמה חודשים, כאשר בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק נגד דמות פיקטיבית אחרת שכיכבה בתשדירי הפרסומת - סוכן הביטוח שוקה. בבית המשפט העליון תלוי ועומד הערעור של 'ביטוח ישיר' על קביעת השופט אליהו בכר כי דמותו של שוקה מציגה את סוכני הביטוח כנהנתנים וכמאותגרים טכנולוגית.

השבוע היה זה שופט בית המשפט המחוזי מרכז, פרופ' עופר גרוסקופף, שקיבל תביעה ייצוגית נגד תעלול פרסומי אחר של חברת הביטוח. במשך שנים פרסמה איי.די.איי כי במסגרת שירותי הדרך שהיא מעניקה למבוטחי הביטוח המקיף לרכב, יוכל כל נהג להזמין ניידת שתחליף גלגל בשל צמיג תקור (פנצ'ר) תמורת תשלום של 80 שקלים. למבוטחות מהמין הנשי ניתנה הטבה: החלפת גלגל אחת לשנה ללא כל חיוב.

נמצא מי שתבע את עלבונם של הגברים. ראשית, בתלונה לחברה עצמה ולפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, ומאוחר יותר בתביעה ייצוגית לבית המשפט. טענת התובע הייתה כי החברה מפרה את חוק איסור אפליה בשירותים ובמוצרים, שאוסר במפורש להפלות בין גברים לנשים. טענת החברה הייתה כי החוק מתיר להפלות "כאשר הדבר מתחייב מאופיו או ממהותו של המוצר, השירות הציבורי או המקום הציבורי". במכתב תשובה לעורכת דינו של התובע הסבירה החברה כבר בשנת 2013 כי יש "הבדל רלוונטי בין המינים שמצדיק את מתן השירות השונה, בראייתנו. כאשר במרבית המקרים עבור אישה השירות של החלפת גלגל הוא צורך בשל הקושי הפיזי בביצוע ההחלפה, ואילו עבור גבר הוא מותרות. וזאת בגלל הבדלים פיזיים בין המינים. ולפיכך הפעלת השירות ידי על גבר כפופה להשתתפות עצמית... בקשתך בנסיבות אלה היא דווקא להפלות לרעה נשים, שיידרשו לשלם השתתפות עצמית לקבלת שירות שלרוב אין באפשרותן לוותר עליו על ידי ביצוע עצמי של פעולת החלפת הגלגל".

כאשר הפיקוח על הביטוח ניסה להתערב, בחברת הביטוח ממש נעלבו. "הפיקוח היה צריך לברך על בחירתנו זו", הם כתבו למפקחת. "נשים ככלל (ומדובר בחזקה שהיא בידיעת הציבור כולו) מתקשות להחליף גלגל בכוחות עצמן, ויזדקקו על פי רוב לעזרת גבר", טענה החברה. עוד היא הסבירה שהשירות החינמי נועד "לחסוך מהן את ההתלבטות אם להזמין את השירות ולשלם, או לפנות לעזרת עוברי אורח שאין יודע איזו סכנה אחרת הם עלולים לטמון לאישה הנמצאת במצוקה לבד על אם הדרך. לשון אחרת: בעוד נשים ככלל חוות קושי משמעותי בהחלפת גלגל ולפיכך השירות הזה נחוץ להן ואינו בגדר מותרות, הרי שגברים מסוגלים לרוב לבצע את החלפת הגלגל בעצמם ואינם זקוקים לשירות הזה אלא כסוג של מותרות".

השופט גרוסקופף סבר שמדובר בגיבוב של דעות קדומות, ואישר את התביעה כייצוגית לקבוצת הגברים שבשבע השנים האחרונות התקשרו להזמין שירות החלפת גלגל במסגרת הביטוח המקיף לרכב של איי.די.איי, או שהתעניינו בביטוח שכזה וחוו פגיעה בשל האפליה שאליה נחשפו.

מכל מקום, כאשר בחברת הביטוח הבינו כי שוב הסתבכו בצרות, ביטלו את התנאי המפלה כבר לפני חודשים רבים, ועתה גם גבר יכול פעם בשנה להזמין ניידת להחלפת גלגל תקור. בבית המשפט התגלה כי חברת הביטוח הצליחה לפתוח את האופציה הזאת לכולם ללא כל עלות מצדה. היא הצליחה לשכנע את חברת שירותי הדרך שנשכרה על ידה כי לפרסום ההטבה גם לגברים ישנן השלכות זניחות. מתברר שגברים ככלל אכן לא מתרגשים מתקר בגלגל, ולא מוכנים לספוג את אובדן הזמן ואולי גם את ההשפלה בהמתנה לניידת שתחליף את הגלגל. דבר המלמד שככל הנראה סטראוטיפים אינם נימוק לגיטימי בבית המשפט, אך לעתים הם משקפים לא רע בכלל את המציאות שמחוצה לו.

אתם השתגעתם?

"אני מלך העולם התחתון, אני מלך העולם העליון, יצרתי לי אימפריה, אני לוחץ על כפתורים ומנהל את מערכת העולם. אני הורג במשפטים, מחסל את האויבים, אני מחזיק את הבניינים, הנה הוצאתי את האקדח, הכנסתי בו כדור ברזל אחד ואני משחק רולטה רוסית על הראש שלך בנימין נתניהו... יש לי חיילים בכל מקום ואני שולח אותם לפרק ולסגור את האנרגיות שלך בנימין נתניהו, עד שאתה בנימין נתניהו תפקיד לי בכל תחילת חודש 2,500,000 שקלים לחשבון הבנק שלי". הפקיד במשרד ראש הממשלה שקיבל את ההודעה הזאת (שוב ושוב) דרך המערכת הממוחשבת לפניות הציבור, בוודאי חשב לכסות את עצמו, לכל מקרה שלא יבוא, ולהעביר את העניין לטיפול המשטרה. שם אולי חשבו שכדאי בכל זאת, ליתר ביטחון, להבין במי מדובר ואיתרו את האיש. אבל מה חשבו לעצמם בדיוק אנשי פרקליטות מחוז צפון כשהחליטו להגיש כתב אישום נגד הפסיכי הצעיר שעמד מאחורי ניסוח ההודעה, ועוד דרשו מעצר עד תום ההליכים למסכן?

שופט השלום בנצרת, שהאיש הובא לפניו השבוע, שלח אותו כמובן מיד לאבחון פסיכיאטרי.