מתן פלג
מתן פלגצילום: אור אלכסנברג

בשנים האחרונות התעצמה הביקורת הציבורית על כך שהקליניקות המשפטיות באוניברסיטאות סובלות מתהליכי פוליטיזציה חמורים, בעיקר מהכיוון האנטי ציוני.

באחרונה, קיבלה המועצה להשכלה גבוהה החלטה תקדימית המבקשת לחשוף את הגורמים והממנים החיצוניים המפעילים את הקליניקות המשפטיות הפועלות באוניברסיטאות בישראל.

לפני כשנתיים, חשפה תנועת 'אם תרצו' את בעיית הפוליטיזציה החמורה, כפי שהגדירה זאת, בקליניקה לזכויות האסיר באוניברסיטת חיפה ואת מעורבותו של ארגון "עדאלה" בקליניקה.

התנועה פרסמה דו"ח שהראה כיצד הקליניקה בחרה להתמקד דווקא בהגנה משפטית על מחבלים שרצחו יהודים - ולא בדאגה ל-13 אלף אסירים הכלואים בבתי הכלא בארץ שתיאורטית יכלו לקבל עזרה משפטית.

במהלך דיון דחוף שהתקיים בוועדת החינוך של הכנסת בעקבות דו"ח 'אם תרצו', הודיע שר החינוך דאז, שי פירון, כי תוקם ועדת בדיקה בינלאומית במל"ג לבחינת הקליניקות המשפטיות, מטרותיהן והגורמים העומדים מאחוריהן.

לפני כשלושה חודשים פרסמה מל"ג את המלצות הוועדה הבינלאומית בה נקבע כי "לאור הבעייתיות בתקצוב מחקרים המבוצעים בשפה העברית, המל"ג מבקשת מהות"ת לבחון את שאלת התקצוב של מחקרים ופרסומים אלה בתחום המשפטים".

עוד קבעה הוועדה כי "רצוי לבסס את מערכי הקליניקות על תקציבי המוסדות יותר מאשר על מענקים מגורמי חוץ" וכי "נחוצה שקיפות בתהליך הבחירה של תכני העיסוק של הקליניקות במיוחד כאשר אלה נקבעים על ידי בעלי עניין חיצוניים למוסדות".

בנוסף המליצה הוועדה הבינלאומית כי "יש להגביר את שיתוף הפעולה בין הפעילות הקלינית לבין כלל סגל המוסדות ומרכזי המחקר שלהם".

מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג התייחס להחלטת המל"ג ואמר כי "מאז חשפה תנועת 'אם תרצו' את בעיית הפוליטיזציה החמורה המתרחשת בקליניקות המשפטיות, עקבנו בדריכות אחר הנושא. בדיונים רבים הוכחנו כי הבעיה לא מתחילה או נגמרת במקרים בודדים, אלא מדובר בתופעה רחבת היקף. תנועת 'אם תרצו' דרשה חשיפה ושקיפות מלאה של מממני הקליניקות החיצוניים ושל הארגונים הפועלים בהן בכדי להגן על האקדמיה מפני אינטרסים זרים".

"עצם הקמת ועדת הבדיקה הבינלאומית שהוקמה בזמנו ע"י השר פירון חיזקה מאד את טענותינו. מסקנותיה של הוועדה אשר אימצה כמעט לחלוטין את כל דרישתנו, הוכיחו מעל כל צל של ספק עד כמה הבעיה עמוקה ותובעת פיתרון", הוסיף פלג.

לדבריו, "כעת נותר רק לקוות שהמסקנות אכן ימומשו, ויובילו להרחקת הגורמים הזרים מן האקדמיה. מסקנות הוועדה מהוות תיקון היסטורי שיעזור למנוע מארגונים הפועלים מבפנים נגד ישראל במימון ממשלתי זר, לבצע אינדוקטרינציה אנטי ציונית לסטודנטים תוך ניצולם לטובת אינטרסים פוליטיים זרים. על הקליניקות המשפטיות לפעול לרווחת אזרחי ישראל ולא לרווחת הקוראים למחיקת המדינה. בסופו של יום, כנראה שעוד יש פרופסורים בירושלים".