יוצאים למאבק היסטורי. הרב גיסר
יוצאים למאבק היסטורי. הרב גיסרצילום: מרים צחי

ביום שלישי הקרוב יעלו תושבי עפרה לירושלים, שם יקיימו הפגנה מול ישיבת הממשלה בדרישה להפוך את הישוב לחוקי באופן מוחלט וסופי.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס רב הישוב, הרב אבי גיסר, להפגנה הצפויה, ליעדים שהתושבים מציבים בפני עצמם וגם למה שאולי נראה כמו אדישות ציבורית סביב המתרחש בעפרה.

לדברי הרב גיסר ההפגנה המדוברת "תצטרך להתקיים עד שמשהו יזוז. המטרה היא - 50 שנה חלפו מאז שקיבלנו את המתנה הגדולה וההיסטורית שאין להפריז בעצמתה – דהיינו יהודה ושומרון וירושלים – חמישים שנה של מחדל ארוך ביותר שבו ממשלות ישראל, כולל הנוכחית הימנית, לא הניחו תשתית מינימאלית להתיישבות יהודית. כלומר, הכול נעשה באוויר ללא הנחות יסוד משפטיות שיוצרות את האפשרות שיהודי שמתגורר ביו"ש ייחשב תושב המקום. כיום אין תושב יהודה ושומרון שזכאי להגנת בית המשפט בשום דבר ואנחנו נחשבים לסוג של פולשים".

הרב גיסר מציין כי הסיבה ליחס זה של מערכת המשפט כלפי המתיישבים נובע מכך שמסקנות ועדת אדמונד לוי שהוזמנו על ידי הממשלה בשאיפה להצבת התשתית המשפטית לבנייה ביהודה ושומרון, לא התקבלו ולא הונחו בפני הממשלה ודבר לא נעשה בדו"ח ובמסקנותיו משום הדרישה העולה ממנו להכיר בישראל כבעלת זכויות ועניין ביו"ש ולא בעלת מעמד של כובדת ופולשת.

"אם אתה פולש אין לך זכויות, ואם אתה בן בית יש לך זכויות חוקיות ופסקי הדין משתנים בהתאם. היום לא ניתן לבסס דבר אלא לטובת הפלשתינים ביו"ש. זו ההלכה שמנחה את בית המשפט בישראל. אפשר להתווכח עם בית המשפט אבל האשם הוא ההגדרות המשפטיות ועל כך הממשלה אחראית", דברי הרב גיסר.

על התחושה לפיה פרשת עפרה ונספחיה אינם מובילים את הציבור הרחב להתקוממות ולהירתמות במאבק, התחושה לפיה הציבור, גם זה הימני, מתבונן בעצב אבל גם באדישות למתרחש - אומר הרב גיסר כי יתכן שהעקירה והרס בתי דריינוף כמו גם אירועים דומים אחרים גרמו להגדרת המאבק מלכתחילה כחסר סיכוי.

עם זאת הוא לא מסכים לכך. "אם מישהו רוצה לחיות באווירת דיכאון וכישלון זה לא טוב אבל זו זכותו. אני לא מתייאש. אנחנו לא מתייאשים כי אנחנו סבורים שזה רגע קריטי לא לעפרה ועמונה והבתים בגוש עציון בלבד, אלא בשנה הבאה תצוין - באופן חגיגי אני מקווה - שנת החמישים שנה לשחרור ירושלים ויו"ש. בירושלים עשינו מעשה גדול של החלת הריבונות, וביו"ש לא עשינו את המעשה הקטן ביותר והוא הגדרת עצמנו כבעלי זכויות ביהודה ושומרון, אפילו לא בעלי זכויות לטענה כלשהי. המשפט הבינלאומי והמשפטנות הישראלית רואה בנו חונים חניית ביניים ביהודה ושומרון. אם לעם היהודי נוח לראות זאת כך אז בסדר, אבל כל מי שהנושא בנפשו חייב להבין שזה לא עניינם של כמה בתים אלא מדובר בהגדרה היסטורית של העם היהודי בארצו".

הרב גיסר מוסיף ומציין כי גם אם מדובר בסוגיה קשה להסברה ונוח יותר להראות אמהות מודאגות ותינוקות בוכים, ויש רבים כאלה, אך עדיין הדיון הוא עקרוני ונוגע לבסיס הקיום ביהודה ושומרון.

"אני מדבר על נושא הדיון ולא על ענייני תקשורת. אלו דברים בעלי ערך מאוד קיומי ואפשר לצייר זאת בצבעים רגשיים, ובעמונה ועפרה כבר צולמו הרבה משפחות שלא יודעות מה יהיה ביום שלמחרת, אבל אנחנו רוצים למנוע את היום שלמחרת לא רק משמונים בתים אלא מ-2,500 בתים, ואני טוען שזה לעוד אלפים ועשרות אלפי בתים", הוא אומר.

לדבריו, "זה רק עניין של זמן עד שיוגשו עוד עתירות לבג"ץ ובהיעדר תשתית משפטית בג"ץ לעולם לא יעמוד לימין ההתיישבות ביהודה ושומרון. אני לא מצפה מהם לפסקים אחרים אלא מהממשלה ליצור תשתית משפטית שלא תשאיר ספק לגבי זכויותיהם של אנשים לגור כאן".

הרב גיסר נשאל אם להערכתו הביקורת שהוטחה בשרים כמו גם הביקור אצל נשיא המדינה הניבו תחושה כלשהי של סיכוי לתפנית בפרשה כולה. במענה הוא מזכיר את דבריהם של השרים בנט ושקד "שמבינים שמדובר בנושא אסטרטגי ופחות בנושא טקטי. לא בקשה כזו או אחרת תועיל כאן. הם מבינים את זה ומביאים את הנושא להגדרות מאוד בסיסיות, אולי מול תקציב המדינה ואולי מול שאלות של קיום הממשלה. גם ראש הממשלה מוטרד והוא מחפש פתרונות ואפיקים".

"נשיא המדינה אמנם מצד אחד נזהר שלא להתוות קו פוליטי, ומאידך אמר שיפנה כמיטב יכולתו למקבלי ההחלטות, כולל בנושא יהודה הישראלי ואיסור הבנייה בביתו של הגיבור הזה, לכל הגורמים שימצאו את האפיקים להסדרת ההתיישבות. הוא התבטא ואמר שהוא פונה לקובעי המדיניות ליצור ביסוס להתיישבות בכל מקום. הוא לא יכול להגיד דברים מפורשים יותר. כולם מבינים מול ממקרה יהודה הישראלי שיש כאן עיוות מוסרי בסיסי והתעמרות בגיבור צה"ל", אומר הרב גיסר.

על השמיניסטים מתושבי עפרה ששאלו מהו המקור המוסרי לקרוא להם לצה"ל כשהתב"ע לביתם אינו מאושר, אומר הרב גיסר כי "הילדים הללו לא רוצים להיות חיילי המשחק של מחדל הממשלה ולכן הם לא מתנים את גיוסם, אבל הם מציבים את האבסורד שכולם עומדים מולו, משלבים ידיים ומצקצקים בשפתיים כולל כל אנשי אגף הביטחון ואנשי הממשלה. ביום שלישי נעמוד מולם שיפסיקו לילל ולשיר לנו שירי אהבה. נבחרתם לעשות ולא כדי ליבב ולהסביר מגבלות. אם אתם לא יכולים לעשות כלום החזירו לנו את המנדט. קיבלתם אמון כי אמרתם שאתם יודעים לעשות".

ומה לגבי הצעדים הבאים של הישוב עפרה במידה והקריאות המתקרבות לא ייענו? "הישוב עפרה יעשה את מירב המאמצים כדי לשנות ולתת תמריץ למקבלי ההחלטות. אם לא, הוא ישתדל שנציגיו בכנסת מכל המפלגות יתאחדו בהעמדת תנאי חד משמעי לקיום לממשלה. נעשה את כל האפשרויות הפוליטיות והמשפטיות כדי שהדבר יועמד כתנאי לקיום הממשלה – שינוי מצב התשתית ביהודה ושומרון".