כנס שרי החינוך של ה-OECD

היום השני של כנס פסגת שרי החינוך של ה- OECD נפתח הבוקר (שני) בירושלים במעמד נשיא המדינה ושר החינוך, הכנס עוסק בנושא חדשנות בחינוך.

נשיא המדינה ריבלין אמר בכנס, "במהלך 2016 פרסם ה-OECD את הדו"ח השנתי בנושא חינוך. הדו"ח עוסק בגלובליזציה, עתיד מדינת הלאום ומערכות החינוך שלנו. כולנו שואלים את עצמנו מהי השפעת הגלובליזציה על זהויות מקומיות ועולמיות, ומהם הכישורים החברתיים לעתיד שיבוא, לצד שאלות על ערכים וחינוך אזרחי".

"האם ישנם ערכים שאזרחי כל המדינות יסכימו עליהם? ומהי אחריות מערכת החינוך במענה על שאלות אלו? כנשיא מדינת ישראל, וכסבא, אני שואל את עצמי שאלות אלו", הוסיף.

הנשיא הדגיש ואמר: "התשובה, כפי שאנו רואים אותה בבית הנשיא, היא מה שאנו קוראים לו 'חינוך לשותפות', עלינו לחזק זהות חיובית שחשובה לכל מגזר, ובו בזמן להתעקש על לימוד להבנת הקהילות השונות והמגזרים החיים כאן. עלינו להקנות כישורים לוויכוח וגם לכבד דעות שונות, לבנות גשרים וקשרים ולבסוף, עלינו להדריך את המורים להיות מנהיגים לשותפות. זו הדרך לגדל את ילדינו כאזרחים טובים בחברה של המחר. בבית הנשיא אנו פועלים למען משימה זו, בשיתוף פעולה הדוק עם שר החינוך נפתלי בנט, וצוותו המקצועי. משום שבדיוק כמוכם, אנו יודעים, שהכל מתחיל בחינוך".

ריבלין בכנס שרי החינוך
ריבלין בכנס שרי החינוךצילום: מארק ניימן/ לע"מ

הכנס, שנושאו הוא "חדשנות בחינוך וחינוך לחדשנות" מתקיים לראשונה בישראל, בעיר ירושלים. הכנס מתקיים ביוזמתו ובהובלתו של שר החינוך נפתלי בנט ובהשתתפות כ- 30 משלחות של שרי חינוך ובכירי מערכות החינוך המובילות בעולם.

כנס ה- OECD עוסק בחידושים הטכנולוגיים, הטמעתם במערכות חינוך בעולם והשפעתם על בתי הספר וגני הילדים. במהלך הכנס שרי החינוך ובכירי מערכות החינוך בעולם נחשפים לחדשנות הישראלית בדגש על היצירתיות במסגרות החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית.

שר החינוך בנט אמר בכנס, "סערה גדולה הגיעה למזרח התיכון, והסערה מתרחבת לשאר העולם. מדינות בסביבה מתפרקות. צורה השבטית חוזרת, בסוריה, בעיראק. טרור מופיע בכל רחבי העולם כמעט כל שבוע. ורק שעות מכאן, בסוריה, יש מלחמת אזרחים קשה. בליבת הסערה הזו ניצב מגדלור. ישראל היא מגדלור בסערה. מוקפת בדאעש, בחיזבאללה, בחמאס, באלנוסרא, אנחנו אמנם מדינה קטנה בגודל, אבל עם לב גדול, והמדינה שלנו מקרינה אור לכל הסביבה".

לדבריו, "אנחנו עושים טוב על ידי ייצור מים ברחבי אפריקה, אנחנו עושים טוב על ידי הכפלת הייצור של מלפפונים ועגבניות בהודו, אנחנו עושים טוב בכל רחבי העולם על ידי הצלת מיליוני אנשים עם הסטנדרטים הרפואיים שלנו. אנחנו עושים טוב על ידי כך שאנחנו מגנים על 70% מהפעולות הבנקאיות באינטרנט. אני יודע כי זאת החברה שלי שעושה את זה. אנחנו עושים טוב ביחס של כבוד שאנחנו נותנים למיעוט הערבי במדינתנו. אנחנו עושים טוב על ידי שאנחנו שומרים את ראשנו מעלה באזור כל כך מסובך. אנחנו עושים טוב כי זו המשימה שלנו, זה הייעוד שלנו, זה נקרא 'תיקון עולם', לתקן את העולם. אנחנו היינו כאן, ונמצאים כאן, כבר 3800 שנה, ועושים טוב, ואנחנו נמשיך לעשות טוב, גם בעתיד".

"חברים, בחדר הזה יש לנו את מועצת הביטחון האמיתית. זו מועצת הביטחון של החינוך העולמי. מנהיגי החינוך כאן בחדר מכל העולם, יש להם את הכוח לשנות ולתקן את העולם, להפוך את האנשים ליותר טובים, יותר רגישים, יותר סובלניים, יותר יצירתיים, ולהעניק הזדמנות אמיתית לילדי העולם. אני רוצה להודות לכם, שרי חינוך מכל העולם, על שהגעתם לפסגה חינוכית כאן בירושלים, בעיר הנצח של מדינת ישראל", הוסיף בנט.

אנדראס שלייכר, סמנכ״ל החינוך של ארגון ה-OECD, "מה שקורה בתוך בתי הספר משתנה, הרבה יותר גלובלי, הרבה יותר טכנולוגי. אנחנו רואים יותר אינטגרציה, יותר השקעת משאבים בבתי הספר. המשאבים גדלים עם הזמן ואנחנו עדים לכך שחינוך חדשני, מלהיב, מצליח להשפיע על הכלכלה עולמית, ומצליח לפתוח יותר בתי ספר ברחבי העולם. החינוך המתקדם משנה את פני העולם. משנה את הכלכלה העולמית. צריך לתת לתלמידים אפשרות לקחת סיכונים, לקחת יותר אתגרים ולהתנסות בדברים חדשים".

מרטין רייכרטס, מנכ"לית רשות החינוך והתרבות בנציבות האירופית: "אני רוצה להודות לנשיא מדינת ישראל ולשר החינוך הישראלי על האירוח החם. אני חושבת שצריך לטפח בתלמידים את האמון בחברה. ויותר מזה, לתת להם אפשרות להאמין בעצמם. באירופה יש לנו תכנית מאוד יפה, תכנית שמאפשרת מוביליות. התכנית שואלת לא רק מה התלמיד לומד, אלא האם הוא מספיק בטוח בעצמו. צריך יותר תכניות כאלה, תכניות שמאפשרות מוביליות, שמאפשרות לתלמידים לנוע קדימה. מוביליות זו התשובה החינוכית שמאפשרת לתלמידים לפתוח את המחשבה שלהם. צריך להרחיב ולהגדיל את תכנית המוביליות".