יהורם גאון
יהורם גאוןצילום: יוני קמפינסקי

ברמת השרון יתקיים השבוע מופע מיוחד לקראת השנה החדשה עם גדול הזמר החסידי אברהם פריד והזמר יהורם גאון - חתן פרס ישראל לזמר עברי.

האירוע יתקיים לזכרו של סגן קובי בן-שם ז"ל, קצין מודיעין שהצטרף ללחימה בלבנון לקראת סוף שנות התשעים, ונהרג באסון המסוקים מעל המושב שאר ישוב וקיבוץ דפנה שבגליל העליון.

למחרת האסון, הגיע הרב יהודה גוטמן, ראש מרכז חב"ד ברמת השרון, יחד עם קצין העיר וראש עיריית רמת השרון (לימים מועצה מקומית) כדי לבשר את הבשורה הקשה לאלי בן שם, אביו של קובי. אלי בן-שם התאלמן כמה שנים קודם לכן מאשתו טובה ממחלת הסרטן.

מאז פגישתם חברו השניים להקמת מיזם 'בית חם במושבה על שם סגן קובי בן-שם ז"ל', וכעת הם מרחיבים את הפעילות עם המסורת החדשה, המופע שיתקיים באצטדיון הטניס שבעיר.

בראיון ליומן ערוץ 7 מציין יהורם גאון כי שיתוף הפעולה עם אברהם פריד אינו חדש לו ומופעים דומים בהם הוא מתארח בקונצרט של פריד היו כבר בירושלים ובגליל. "יש לנו ניסיון קודם שאני מתארח אצל פריד, שאותו אני מאוד מאוד אוהב ומכבד. הוא הרבה יותר מזמר, איש עם נשמה יתרה. אני אוהב מאוד להתארח אצלו. הקונצרט הוא שלו ואני מתארח אצלו בכמה שירים", מקפיד גאון להדגיש.

"הופענו בירושלים ואחר כך בגליל ונראה כי טוב. הקומבינציה הזו עובדת נכון. באים קהלים שהם אולי שונים אבל הם זהים במחשבותיהם ובאהבתם את המסורת, כך שאנחנו מין אמצע כזה ששנינו נפגשים בו ולכן הקונצרט מלהיב כל כך ונפלא".

על שיתוף הפעולה המוסיקאלי ויחס הקהל למופע משותף נשאל גאון אם יש בכך סיכון כלשהו, שמא קהלו של האחד לא יגיע בגלל האחר. לדבריו סיכון קיים רק אם שיתוף הפעולה מגיע בהפתעה, אם אדם מגיע למופע של האחד ומקבל את האחר, אך כאשר הדברים ידועים מראש אין בכך סיכון כלשהו. "באים אנשים לשמוע את שנינו".

במופע שר כל אחד את שיריו שלו, ועם זאת "לשבחו של פריד אומר שהוא שר איתי שירים כמו 'מונטיפיורי', 'לא תנצחו אותי' ו'אל ארץ צבי'. הוא זמר שהתחיל כזמר חסידי ולאט לאט מאמץ לעצמו שירים ישראליים מאושיות הזמר הישראלי, לא אחד ולא שניים. ראיתי זאת כאות מעורר כבוד שכל זמר שהוא שר איתו הוא מתכונן ושר איתו כמה שירים של אותו זמר. אני לא שר שירים שלו כי אני לא יודע וכי מדובר בסגנון מאוד מסויים".

ואולי מאחורי הקלעים, ללא המוסיקה, מתגלים הבדלי ניואנסים בין גאון המייצג את הישראליות לבין פריד המתגורר בניו יורק? גאון דוחה את הדברים: "אין לך מושג איזה ישראלי הוא אברהם פריד. הלוואי וכולם היו כמו אברהם פריד. הכול היה נראה אחרת".

ולא רק על הבמה יעמדו אמן חרדי ואמן שאינו חרדי, אלא גם מאחורי הפקתו של המופע עומד שיתוף פעולה של שני ארגונים – מרכז חב"ד ברמת השרון ובית 'יד לבנים' בעיר, גם כאן שיתוף פעולה חרדי ושאינו חרדי.

אברהם פריד ואריאל זילבר
אברהם פריד ואריאל זילברצילום: ישראל ברדוגו

ברוח זו שאלנו את יהורם גאון אם כמי שמחפש את הקו הישראלי העדין שבין המגזרים השונים בישראל, הוא סבור שיש סיכוי לשפה אחת שבה נדבר, שבה נשיר, בעיקר בתקופה שבה הכול נראה קוטבי כל כך ותוקפני כל כך ויעיד המקרה האחרון של תקרית מירי רגב ואמני הקולנוע.

"אני פשוט מביט סביבי ורואה מה קורה בארץ שלנו. אני לא מתרשם מכל ה... אופייה של תקשורת הוא שהיא מוציאה החוצה את יוצאי הדופן ואת הקונפליקטים, הרעש, הבוטה והאגרסיבי. זה אולי פחות מעשרים אחוז מההוויה הישראלית. רובה של ההוויה הישראלית מסתכלת ורואה את הפלא האדיר של מדינת ישראל ומה שנעשה כאן בשבעים שנה.

''אני לא מתרגש מכל הדברים האלה. אלו קונפליקטים שבדרך הטבע התקשורת מוציאה ולא מדברת על אלף ואחד דברים נפלאים ומדהימים שקורים בארץ כי זו דרכה של תקשורת".

"לגבי השפה שעוד נדבר בה, אנחנו כבר מדברים בשפה הזו יום יום, בכפר, בעיר במרכז ובפריפריה. זו שפה מדוברת אבל אין לה ביטוי בכלי התקשורת, כי זה טבעם. אם כלי התקשורת יספרו על מעשה טוב שמישהו עשה זה לא יהיה מעניין", אומר גאון המקבל את הביקורת התקשורתית בהבנה אך קובע כי "שמונים אחוז הם יפים, נכונים ומדהימים, הם תופעת טבע ואני לא דואג. אני רגוע מאוד ושמח בכל מה שקורה סביבי".